Hosszú időn át szentírásnak számított a vélemény, hogy a négy évszakos gumikkal sem nyáron, sem télen nem érdemes útnak indulni. Míg melegben a magasabb fogyasztást és gyorsabb kopást rótták fel nekik, addig zimankóban a gyenge teljesítményt hóban-fagyban, ami a gumitípus létjogosultságát kérdőjelezte meg. Csak pizzából jó a négy évszakos? A válaszhoz lássuk először az abroncs sajátosságait.
Első, döntő tulajdonsága maga az abroncs különleges anyaga: jóval puhább keverékből készül, mint a nyári gumi, azért, hogy a 7 Celsius-fokosnál hidegebb útfelületen is mutasson némi tapadási hajlamot. Csakhogy a puhább textúra azzal jár, hogy az abroncs kopófelülete jóval hamarabb válik semmivé, mint a nyári gumié, hiszen a négy évszakost nyáron sem cseréljük át.
Logikus, hogy a másik fontos jellemző a gumi mintázata. A nyári gumik blokkjai (így nevezik a futófelületet alkotó, egymástól árkokkal elhatárolt részeket) telítettek, és nagyobb tapadási-felfekvési felületet adnak, éppen azért, hogy
száraz, meleg időben erős kapcsolat legyen az útfelület és a gumiabroncs között.
Persze mivel eső nyáron is lehet, a blokkokat elválasztó hosszanti és keresztirányú barázdák sem maradnak feladat nélkül: ezek szaggatják fel és vezetik el a futófelület alá kerülő vízréteget, hogy megakadályozzák a vízen futás (aquaplaning) veszedelmét.
A téli gumikon a blokkok felülete a nyáriéval ellentétben nem homogén, apró lamellák tagolják, hogy a fékezőerőt hatékonyabban útra lehessen vinni. A blokkok közt mély és széles árkok vannak, ezek feladata minél gyorsabban kivezetni a bármilyen halmazállapotú csapadékot a futófelület alól. A téli gumi anyaga a nyáriénál jóval puhább, ami szintén a tapadást szolgálja.
A négy évszakos gumi tehát a szezonális abroncsok tulajdonságait ötvözi: mintázata a téliét veszi kölcsön, a gumikeverék szilikáttartalma pedig a nyáriéhoz áll közelebb. A köpeny oldalán pedig az „all season” felirat mellett falevél, hópihe, napocska és eső piktogramja látható.
Egyes gyártók az M+S jelölést is alkalmazzák rajta
(mud plus snow – sár és hó), ez amiatt is fontos, hogy elfogadják olyan országokban is, ahol a hideg hónapokban előírás a téli gumiabroncsok használata, különben büntet a rendőr, vagy balesetnél nem fizet a biztosító.
Magyarországon nincs ilyen kötelezettség, csak az 1,6 milliméteres profilmélységet írják elő, de hidegben legalább 4 millimétert javasolnak a szakértők. Hiába van persze hópiheszimbólum, a gumitesztek (például ADAC) szerint a négy évszakos abroncsok rosszabbul teljesítenek havon és jégen, mint a téliek. Meglepő viszont, hogy a vizet néha jobban el tudják vezetni. Néhány év alatt sokat fejlődtek a tulajdonságaik, de továbbra is csak a márkásak tudnak labdába rúgni a teszteken.
Elmentünk a dunakeszi Michelin-gumiszervizbe, ahol a szerelőket faggattuk a négy évszakos gumikkal szerzett tapasztalataikról. Kérdésünkre adott első reakciójuk a fejcsóválás volt:
ma nagyon ritka, hogy valaki itthon négy évszakost rakasson fel az autójára.
Pesti Tamás műhelyében talán két éve vásárolt ilyen szettet egy audis ügyfél, ő kifejezetten ehhez a fajta abroncshoz ragaszkodott. Azt tapasztalta, hogy rendszeres felvidéki útjain télen, havas körülmények között a télinél jóval kevésbé állta meg a helyét ez a fajta gumi – de ha nem volt túl nagy a hó, akkor nem volt baj vele.
Egy elgondolkodtató megfigyelést is megosztották velünk: az egyik szerelő öt éve télen-nyáron, mindennap téli gumiszettel jár, viszonylag rövid: húsz-harminc kilométeres szakaszokon. Szerinte, amíg a gumi nem melegszik be, a puhább keverék miatt adódó nyikorgástól eltekintve teljesen jó nyáron is – minimálisan kopik többet, mint a nyári. Más kérdés, hogy mennyire kiszámítható a tapadása, úgyhogy ezt a megoldást alapvetően senkinek sem ajánljuk.
Ha valaki négy évszakos gumit vásárolna, annak nem lesz túl egyszerű dolga: a nagykerek nem tartanak túl széles választékot belőlük, sőt, ez a fajta már-már hiánycikknek tekinthető. Ha pedig van, akkor
átlagosan egyharmadával drágább a szokványos típusoknál.
Az olcsó, internetről rendelhető, kínai négy évszakos abroncsok ráadásul speciális meglepetéssel szolgálhatnak. Előfordul, hogy a gumi oldalfalán ott virít a téli használatra utaló piktogram, miközben a futófelület egyáltalán nem mutatja a téli mintázatra jellemző sajátosságokat.
Olcsó alternatíva: a használt gumi
Egy új és egy használt, jó állapotú gumiszett árának különbsége sokszor éppen akkora, hogy már észrevehetően enyhíti a családi költségvetés pénzszomját. A gumiszervizek is érzik az igényt, ezért tartanak a gyakori méretekből egy-egy használt, de még működőképes szettet. Ezeket vállalható állapotban az újak árának körülbelül legalább feléért, de inkább kétharmadáért lehet megvenni.Az európai országok téligumi-használatáról készített felmérések szerint a hat legnépesebb európai ország (Törökországgal együtt) autósainak 60 százaléka egész évben nyári gumit használ, míg 5 százalékuk télen-nyáron téli gumival fut. Az Egyesült Államokban más szemlélet uralkodik. Ott az új autókat kötelezően négy évszakos gumikkal kell forgalomba helyezni, aztán a tulajdonos döntheti el, mennyire szeretne alkalmazkodni az időjárási viszonyokhoz.
A tengerentúli, drákóian szigorú közlekedési szabályok mindenesetre a négy évszakos abroncsok malmára hajtják a vizet – jó eséllyel nem sodorják veszélybe a sebességhatárokat betartó sofőrt. Általában az itthoni gumisok is azt tanácsolják, hogy olyanok válasszák, akik
sportos vezetési stílus helyett higgadtan közlekednek télen,
és nem indulnak rendszeresen hosszú (külföldi) utakra.
Összességében a kombinált gumi ötlete nem eretnekség – ha jobban belegondolunk, csupán visszatérés az évtizedekkel ezelőtti metódushoz, amikor mindenki négy évszakost használt, csak akkor még nem így hívták (persze a mintázat meg az anyag is teljesen más volt akkoriban).
Magyarország éghajlati viszonyai között, az utóbbi évek enyhe teleit figyelembe véve a nem túl sokat autózóknak ésszerű választás lehet, ha a tulajdonos az évente négy-öt napig tartó havas időszakot hajlandó tömegközlekedéssel átvészelni. A ritkán használt kocsikra kevésbé öregszik rá, mint két garnitúra gumi, de aki hegyvidéken jár rendszeresen, inkább két szettben gondolkodjon.
Gyakori tapasztalat, hogy a dombos vidéken lakó, hókotrót szökőévente egyszer látó autósok terepjárót vagy 4x4-es autót választanak. Csúszós úton elindulva meggyőző az összkerékhajtás, és olyan helyekre is fel lehet jutni, ahová egy mezei autóval esély sem lenne,
ám onnan le is kell jutni valahogy.
Márpedig fékezésnél vagy kanyarodáskor hamar kiderül, hogy a nyári vagy a négy évszakos gumi nem tapad rendesen, még akkor sem, ha kombinált terepes-országúti (all terrain).
Most akkor megéri, vagy nem?
Bár ötévenkénti váltásról beszélnek sokan, egy átlagos magyar autós bizony sokszor csak hat-nyolc évente költ új gumiszettre. Megnéztük, hogy átlagos futásteljesítmény mellett mi éri meg jobban: az évszakonként csere, vagy a négy évszakos. Úgy számoltunk, hogy a négy évszakos szett öt év alatt nullára íródik, az árakat netes árkalkulátor adta, és a legolcsóbbakat vettük, szállítási költség nélkül.