Az egykor tömegcuccként számon tartott autók közül általában azokból lesz keresett veterán, amelyek valamiért kilógtak a sorból, a karosszériájuk vagy a motorjuk miatt, esetleg, mert kis példányszámban készültek, netán versenyautó-alapként szolgáltak. Az 1965-ös Frankfurti Autószalonon leleplezett Opel Kadett B-sorozat úgy általában nem hozza lázba az autófanatikusokat, ahogy a kortárs Fordok, Renault-k, Peugeot-k sem igazán.
Nyolcéves pályafutása során összesen tizenhatféle típusa létezett, ebből készítették például a több csicsával felvértezett Olympia A sorozatot is. Az ezek közé tartozó példányok és a kupék keltik fel leginkább az érdeklődést az emberekben, mi is egy háromajtós csapott fenekű példány miatt látogattunk el Koszorus Balázsékhoz, akinek amúgy többek közt egy MZ Trophy 125-ös és egy Romet Komar is áll a garázsában.
Magyarországon vagyunk, talán érthető, hogy nem a vásárlás és a restaurálás állította a legnagyobb nehézségek elé az autó gazdáját, hanem a papírmunka, azaz a vizsgáztatás és az OT-s rendszám megszerzése (de erről később).
Maga az Opel B-Kadett-szerelem régóta tartott Balázsnál,
igaz, sokáig egy óriás Cadillac volt a család oldtimere, de amikor végre sikerült eladniuk a behemótot, képbe kerülhetett a Kadett.
Fél évet keresgéltek itthon és külföldön, mire meglett a vágyott darab, a Coupé ugyanis elég ritka, még a német használtautós oldalakon is kevés bukkan fel belőlük, azok is drágán. Végül Szlovéniában mosolygott rájuk a szerencse 2015 márciusában, egy hároméves kora óta délnyugati szomszédunknál teljesítő, Szahara-sárga metál színű, 1973-as Coupé F autó képében.
Ez az év volt az utolsó esztendő a B-sorozat és az 1967-től kapható Typ 92-esnek nevezett változat életében is.
Volt egyébként egy másik csapotthátú kétajtós kupé
a B-sorozatban, a Typ 32-es „Kiemen-Coupénak”, azaz kopoltyúsnak becézett (1965–1970 között), és mindkettőből gyártottak Rallye fantázianevű különleges szériát.
Ennek jellegzetessége a matt fekete géptetődekor és a kasztni oldalán végigfutó fekete csík, no és a motor. A kopoltyúsnál az 1,1 literes OHV gép SR változata dolgozott, ennél nemcsak a vezérműtengely és a hengerfej tért el a többi B-nél bevetett 1078 köbcentis, négyhengeres, OHV motorétól, de a benzint sem egyetlen karbi adagolta, hanem két Solex 35 PDSI porlasztó.
Balázs autója eredetileg egyszerű Coupé volt, ám
az autói építésében saját kezűleg is közreműködő cipészmester Rallye kivitellé alakította.
Igaz, a dupla Solexeket már a nagyobb kompressziójú, szintén OHV-vezérlésű 1196 köbcentis, alapból is 60 lovas motorra (1.2 S) tették, mivel 1971-től ezt szerelték a Kadettokba, így az ő autója is ezzel jött ki a gyárból.
Ez az erőforrás egészen 1993-ig megmaradt az Opel palettáján, és még a kései Corsa és a Kadett változatokat is hajtotta. Ami még érdekesség, hogy a Typ 92-es sorozat Rallye változatánál bevetették az 1,9 literes CIH (Camshaft in Head, azaz felülvezérelt) motort is, de ebből a 100 lóerőnél is erősebb verzióból elég kevés készült.
A szlovén gazda egyébként jól karban tartotta a Coupét, korrekt, autózható állapotban érkezett haza, még a rozsda sem rágta meg nagyon a 4182 mm hosszú, 1573 mm széles és 1405 mm magas acélkarosszériát. Új tulajdonosa teljesen darabokra szedte, homokszórás és karosszériamunka után kapta meg újból a Szahara-sárga metálfényt, rá a csíkozást és a géptető matt fekete festését.
A futómű és a motor is felfrissült, utóbbinál a hengerfejet és a vezérműtengelyt is a Rallye változatnak megfelelően alakították át, egy ceglédi specialista pedig négyleömlős, öblös hangú, de külsőre az eredetivel megegyező kipufogórendszert tervezett hozzá. Az utastérrel is akadt munka.
Az ajtókárpitok és a hátsó oldalpanelek eredetiek,
a műszerfal bőrburkolata, a kormánykarima és az ülések bőrhuzata, valamint a váltószoknya Balázs felesége, Rita keze munkáját dicséri.
Gyári a szőnyegezés, de ott is szükség volt némi javításra, ahogy a tetőkárpitot is Rita készítette, eredetileg is Opelnél használt anyagból. Szerencsére minden alkatrész elérhető a B-sorozathoz, még az első sárvédőkön és a csomagtér fedélen csücsülő piros-ezüst Rallye feliratot is meg lehetett venni.
A cikk elején említett rendszámozási mizéria (a Szlovéniában utólag, legálisan beütött alvázszám egyezett egy itthon forgalomban lévő utánfutóéval, amiatt a rendszer sok hónapos kényszerpályára küldte az Opelt) miatt csak késve tudtunk menni vele egy kört, de megérte a várakozás.
Nagyon jó megmarkolni a háromküllős volánt, és ahhoz képest, hogy a Kadett egykor sem számított túl nagy autónak, a helyhiányra elöl nem lehet panaszkodni, igaz, a hátsó sor inkább csak gyerekeknek való.
A német minimalista stílus jól áll neki,
az utastérben a háromküllős kormányon kívül csak a kerek órákból álló műszercsoport áraszt némi vagányságot.
A pedálok nem állnak rosszul, könnyű őket kezelni, bár a szervó nélküli, de így sem nehézkes fogasléces kormány karimája útban lehet a térdeknek, amikor a sofőr a gázról a fékre vált. Precíz a négyfokozatú váltó, az 1,2-es négyhengeres szépen surrogó hanggal kedveskedik az autót gyorsításra sarkalló pilótának, és ha úgy akarjuk, előcsalogathatjuk belőle a sportos géneket.
Szépen húz, és nem nagyon bánja, ha forgatjuk. Akinek van vér a pucájában, a hátsókerék-hajtás előnyeit kihasználva farcsúsztatással is kanyarodhat, amiről a nyolcvanas évekbeli Opel Kadettek (D, E) és az utána érkező Astrák vezetői nem is álmodhatnak, hiába lettek a GSI és OPC sportmodellek sokszor erősebbek.
Műszaki adatok – Opel Kadett B Coupé F (1973)
Motor: négyhengeres, hengerenként kétszelepes OHV-vezérlésű benzines, elöl hosszában beépítve. Dupla Solex 35 PDSI karburátor. Hengerűrtartalom: 1196 cm³. Furat x löket: 79,0 x 61,0 mm. Teljesítmény: 60 LE. Nyomaték: 95 Nm.
Erőátvitel: négyfokozatú, kézi kapcsolású sebességváltó, hátsókerék-hajtás. Egytárcsás száraz kuplung.
Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkarok, hátul alsó lengőkaros, Panhard-rudas felfüggesztés, elöl keresztlaprugó, hátul tekercsrugó. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek, kétkörös, szervós fékrendszer. Fogasléces kormánymű.
Felépítmény: kétajtós, önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4182 x 1573 x 1405 mm. Tengelytáv: 2416 mm. Saját tömeg: 785 kg. Üzemanyagtank: 40 l. Gumiméret: 155/80 R 13.
Végsebesség: kb. 140 km/h. Átlagfogyasztás: 7–9 l/100 km.