Az új Lada Vesta csak nekünk új, Oroszországban már két éve bemutatták, és másfél éve forgalmazzák is.
Nálunk olvashattak róla először online tesztet,
ami még a moszkvai télben készült (ide kattintva érhető el a cikk).
Az AvtoVAZ csúcsmodellje pont annyira modern, hogy a nevesebb európai gyártók legolcsóbb, legegyszerűbb modelljeivel (Citroën C-Élysée/Peugeot 301, Dacia Logan, a 3,7 millió forintos Fiat Tipo és a Skoda Rapid) egy napon lehessen említeni, amit az alig több mint kétmillióért árult Kalináról és a Grantáról még nem lehetett elmondani.
Ez az első Lada, amelyet már akkor kezdtek el fejleszteni, amikor a Renault–Nissan Szövetség már többségi tulajdonosa volt az AvtoVAZ-nak, de ez nem jelenti azt, hogy a Vesta kizárólag francia és japán alkatrészekből lenne összelegózva.
Bár a moduláris padlólemez kifejlesztésében segített az anyacég, az ötfokozatú kézi váltó a Renault-tól, az elektromos rásegítésű kormánymű pedig a Nissan Qashqai-ból származik, de a karosszéria, a rossz utakra felkészített futómű, az ötfokozatú robotváltó és
az egyetlen motor is Lada-fejlesztés.
Alaposan letesztelték
Egy autógyártó általában 1,5 millió kilométert tart szükségesnek egy új típus bevezetése előtt, a Lada azonban biztosra ment, és 2 millió tesztkilométert pakolt a Vesta 300 darab prototípusába, hogy ne legyen gond a megbízhatósággal. A tesztelés során a karosszéria geometriájának és merevségének vizsgálata ugyanúgy fontos szerepet kapott, mint a kocsi működése a fogcsikorgató orosz hidegben és a trópusi melegben egyaránt, vagy a futómű teljesítőképessége rossz úton. Sok nagy sebességű murvás tesztet is végrehajtottak, amivel az orosz útviszonyokra készítették fel a kocsit. Egyébként az Európának szánt Vesták hasa 2 centivel közelebb lesz az aszfalthoz, mint az orosz belpiacos modelleké, de a 15 cm még így is átlag feletti, akárcsak a 30 centis gázlómélység.Utóbbi a kisebb Ladákból ismert és kedvelt, egyszerű 1,6-os szívó 105 lóerővel, de átdolgozták a Vesta számára, hogy mérsékeljék a fogyasztását, és hogy teljesítse az Euro 6-os normát. Az üresen 1250 kilós Vesta kb.
11 másodperc alatt gyorsul fel százra, a végsebessége 180 km/h,
a vegyes átlagfogyasztása az európai mérési ciklus szerint mindössze 6,1 liter.
Nem tudom, hogy a magyar bemutatóra elhozott példányt preparálták-e az újságírók számára, de az ajtók rendkívül könnyen jártak, és olyan finom hanggal csukódtak, mintha egy prémiumautón lettek volna.
Beülve feltűnik, hogy olyan a műszerfal, mintha egy öt-tízéves koreai kocsiból származna, de így is hatalmas előrelépés a Grantához, Kalinához képest.
Puha műanyagot nem találunk rajta,
de ez a hasonló árú vetélytársakban is így van, igaz, azokba legalább felárért lehet bőrkormányt venni.
Kissé zavaros a csövek mélyére tett analóg órák rajzolata, de legalább teljesnek mondható a műszerezettség, fordulatszámmérő, vízhőfokmérő és fedélzeti számítógép is van. Ez az első Lada, amiben végre hossz- és tengelyirányban is állítható a kormánykerék, nem is kis tartományban.
A második, Comfort felszereltségi szinttől állítható magasságú és deréktámaszos a vezetőülés, és a tükröket is elektromosan lehet állítani. Puha tömésű, kissé rövid ülőlapú a nem sok oldaltartást adó vezetőülés, de így is kényelmesebbnek tűnt a Daciáénál, és a kárpitozása is kellemes tapintású.
Sportváltozat is lesz
Bár a WTCC-ből 2017-re kivonul a gyár a Vestákkal, egy utcai sportmodell bemutatására még van esély. Még nem tudni, hogy itthon is forgalmazzák-e majd a Vesta Sportot, amely tanulmányként már bemutatkozott Oroszországban. Ezt egy 150 lóerős 1,8-as szívómotor hajtja a dízel Renault-kból átvett, de rövid végáttételű kézi váltón és önzáró differenciálműn keresztül. A Sport változat emelt oldaltartású sportüléseket, 2,5 centivel leültetett futóművet, 17 colos könnyűfém felniket, sportosabb lökhárítókat és légterelőket is kap.A 2,63 méteres tengelytávnak köszönhetően
az utastér tágas, nagyjából akkora, mint a Logané.
Két 180 centis felnőtt kényelmesen elfér egymás mögött, de a kupés tetőív miatt a hátsó fejtér az ennél magasabbaknak már szűkös lesz.
480 literével a csomagtartó tágas és jól használható, igaz, az összes vetélytársnak nagyobb van, és azoknál a borítás nélküli zsanér sem nyújt ilyen szomorú látványt. Más autóban még nem láttam olyat, mint a Vestában: a kívülről csak kulccsal nyitható, meglehetősen nagy nyílású csomagtérfedél két rugóját több pozícióban lehet rögzíteni, így a lecsukáshoz szükséges erő változtatható.
Kereken hárommillió forintért a Vesta alapmodellje két elektromos ablakot, távirányíthatatlan központi zárat, állítható kormányt, lejtmeneti elindulássegítőt, fedélzeti számítógépet, teljes méretű pótkereket, négy légzsákot és ESP-t ad.
Légkondicionáló csak az 500 ezer forinttal drágább Comfort csomagban van
(az alapmodellhez sajnos felárért sincs), amely ezen felül automata fényszórót, hátsó elektromos ablakokat, esőérzékelős ablaktörlőt, fényezett tükröket és kilincseket, ülésfűtést, kormányról vezérelhető rádiót, ködlámpát, távirányítós központi zárat, riasztót, tempomatot, tolatóradart és könyöktámaszt is kínál.
A 3,9 milliós Lux nevű csúcsfelszereltség ezeken kívül tartalmazza a 7 colos érintőképernyős infotainment rendszert orosz fejlesztésű, magyar térképet is tartalmazó navigációval, a 16 colos alufelniket, az egyzónás, automata „digit" klímát, és a tolatókamerát is. Csak ehhez a felszereltséghez rendelhető az ötfokozatú, egykuplungos robotváltó, amelynek felára 250 ezer forint, de ebben már a szélvédőfűtés is benne van. Ez nagyjából akkora összeg, mint amennyiért a Fiat is kínálja a Tipo 1.4 Opening Edition limitált szériát. A bevezető limitált szériára 3+2 éves garancia jár, utána 3 évet adnak majd a Vestára.
Egy év múlva érkezik a nagy rakterű kombi változat, amely Cross néven, terepjárós kiegészítőkkel, tanulmányként már bemutatkozott a tavalyi moszkvai autószalonon. Emelt futóműves, műanyag védőelemekkel ellátott Cross kivitel a széria kombiból is lesz, sőt, még a négyajtós karosszériával is kínálnak majd ilyet.
A kombinál hamarabb érkezik meg viszont a fronthajtású Lada Xray szabadidő-autó, amely műszakilag a Vestán alapul, és a formanyelve is hasonló. Erről itt olvashatja az első tesztet.
Mi újság a Lada Hungary háza táján?
Már több mint egy éve kaphatóak újra Magyarországon a Ladák, eddig 1600 autót sikerült értékesíteni, ezzel Európában nálunk a legmagasabb a márka piaci részesedése, de az eladott mennyiséget tekintve is a második helyen vagyunk a kontinensen.
Tavaly a márka alapításának 50. évfordulóját a Jubileum széria bevezetésével ünneplik, ami azt jelenti, hogy a Grantát vagy a Kalinát számos utólagos kiegészítővel felszerelik. A limitált szériás autók fekete tetőfóliát, a jubileumra utaló matricákat és szőnyegezést, az első ablakokra szélterelőket, egyedi alufelniket és szintén alufelnis téligumi-szettet, csomagtérhálót, valamint könyöklőt is kapnak.
A másik újdonság a 4x4 (leánykori nevén Niva) haszonjármű kivitele, a Pack. Ez műszakilag megegyezik a Classic kivitellel, azt leszámítva, hogy nincs hátsó ülése, és az első ülések mögött egy masszív rácsot visel. A nyers, de masszív és elpusztíthatatlan terepjárót nettó 2,35 millió forintért lehet megvásárolni, ami 600 ezer forinttal kevesebb a Classic kivitel bruttó áránál.