Íme, a non plus ultra: a Jaguar E-Type harmadik sorozatának jutott a legtöbb hengerszámból, lökettérfogatból, teljesítményből, vezetéskönnyítő segédberendezésekből és utastéri helyből is.
A modell történetét átjárja a versenyzés szelleme,
hiszen az eredetileg 1961-ben bemutatott modellhez többek között a Le Mans-i győztes D-Type-ból (és ennek utcára szánt ritka klónjából, az XKSS-ből) merítettek ihletet, V12-es motorja pedig eredetileg szintén Le Mans-i versenyautóhoz (az XJ13-ashoz) készült, aztán idővel a márka luxuslimuzinjai is megkapták.
A normál E-Type kupénál 23 centivel hosszabb tengelytávú, 2 + 2 üléses változat 1966-ban debütált, és
a mai napig alaposan megosztja a rajongókat.
A nagyobb szélvédő és a magasabbra púposodó kabin felborítja a tervező, Malcolm Sayer által megálmodott eredeti harmóniát. A 60-as, 70-es évek fordulóján, az akkor már tízéves E-Type körül gombamód szaporodtak a konkurensek, muszáj volt valamit lépni.
Így került 1971-ben a végtelenül hosszú orrba az 5,3 l-es, elektronikus gyújtású, de a tervekkel ellentétben még karburátoros V12-es - a Lucas befecskendezőt csak tíz évvel később, 1981-ben vezették be az 5.3 HE jelű motoron. Néhány hathengeres példányon kívül az összes harmadik sorozatú, 2 + 2 üléses Coupét és OTS (nyitott kétüléses) roadstert a tizenkét hengeres motor vitte, a korábbi 4,2-es soros hathengeres az XJ limuzin és kupé kiváltsága maradt.
Új, rácsozott maszkos frontrészével és jóval szélesebb nyomtávjával az E-Type arányaiban végleg elszakadt az ősmodelltől.
Hátul a továbbra is középen kivezetett, csokorba fogott négy kipufogócső vonzza a tekintetet,
és a lökhárítók alá vitt nagy lámpákat is megszokhatta a szem a második kiadáson. A benzinnel finoman szólva sem takarékoskodó, elsősorban észak-amerikai piacra szánt tucathengeres Jaguar E-Type gyártása 1975-ben fejeződött be, az összmennyiség meghaladta a 15 ezret (a kupéból pár száz darabbal készült több, mint a roadsterből).
Van egy vastag mappám tele a felújítás fotóival, nézzük át - invitál az irodájába a tulajdonos, Selei Ernő. Több száz fotón aprólékosan követhető végig az 1972-es autó újjászületése, mert hiába tűnt korához képest jó állapotúnak, komplett felújításra volt szükség. Ernőtől megtudom, hogy a fehér színű, amerikai kivitel éveket töltött Belgiumban, ő már onnan hozta haza 2005-ben, és bő másfél évig nem is használhatta, mert zajlottak a munkálatok.
Teljesen szétszedték, a motor szerencsére csak vérátömlesztést igényelt - minden folyadékot, kenőanyagot, szűrőt és a biztonság kedvéért néhány alkatrészt is kicseréltek -, de a lakatosmester nem unatkozott.
A rozsda felütötte fejét a küszöböknél, a lámpakereteknél, a tűzfalnál,
hátul lyukas volt a padlólemez; és a homokszórás után nem volt ugyan siralmas a kép, de bőven kellett stoppolni a karosszériát.
Mivel az E-Type népszerű veterán, az alkatrészellátása is jó, sok cég gyárt hozzá különféle holmikat - igaz, a minőségi szórás nagy, és nem feltétlenül a legdrágább a legjobb. Fényezésre a Pásztor Classic műhelyébe vitték a Jaguart, ahol visszakapta eredeti Old English fehér színét, a kárpitozást az albertirsai Carpitsudio végezte, a kisebb munkálatokkal, összeszerelésekkel pedig Ernő és munkatársai foglalkoztak.
Beszállni nem különösebben nehéz, de a Jaguar megköveteli az alázatot: meghajolva és mélyre kell ülni, miután átlépjük a széles küszöböt. A vezetői pozíció meglepően magas, balról nyom az ajtó, egy mai kisautóban nagyvonalúbb a hely. Jelképesek a hátsó ülések,
175 centis vezetőre állított első fotel mögött is alig marad lábtér,
talán kisebb gyerekek elférnének. A műszerezettség gazdag, de annyi az óra és a rusztikus, akár kesztyűben is kezelhető billenőkapcsoló, hogy Ernő is bevallja, hirtelen néha maga sem tudja, mi mire való.
Jobb oldalon nincs visszapillantó, ellenben a bal elektromosan állítható - a kép javítása érdekében belülre utólagosan halszemet ragasztottak. A motor a kormányoszloptól jobbra, hagyományosan kulccsal, nem pedig külön gombbal indítható: a 60 fokos hengerszögű, összesen két vezérműtengelyes (SOHC), négy karburátorral etetett gépóriás reszelős hanggal kel életre. Alapjárata bemelegedve selymesen finom, gázadásra azonnal gurgulázik, és erejét demonstrálva megcsavarja a kasztnit.
Mivel ez amerikai specifikáció, az eredeti 276 lóerő és 412 Nm helyett itt 253 lóerő és 390 Nm fogható hadra. Cirka másfél tonna mozgatásához persze ennyi sem kevés, az E-Typ némiképp lassabban ugyan, mint az európai kivitel, de szedi a lábát. Erről árulkodnak a gyári adatok is,
álló helyzetből 60 mérföldes tempóra 7,4 másodperc alatt gyorsul,
a végsebesség: 217 pedig - persze km/h-ban.
Sajnos azonban a háromfokozatú, bolygóműves automatában az élénk gázreakciójú motor erejének jelentős része elolvad.
Amerika igényelte ezt az extrát,
kézi váltóval lenne élvezetes igazán a nagymacska. A túl könnyűnek érződő, középállásban nagy holtjátékú kormányzást szervó segíti, ahogy a minden keréknél tárcsás, hatékonyan lassító féket sem kell izomból taposni, mert rásegítős.
Normális tempóban kocsikázni elődeinél kellemesebb partner a harmadik széria, annál is inkább, mert a rugózás nem zötyögős. Az elöl torziós, hátul - a legtöbb angol autó kőkorszaki merev hídjával ellentétben - független, tekercsrugós felfüggesztés ívmeneti határait közúton értelemszerűen nem próbálgatjuk, de a korábbinál szélesebb nyomtávok nyilván javítottak a menettulajdonságokon. Már csak azért sem érdemes rohanni vele, hogy megcsodálhassák az emberek, ami mindenütt garantált.
Műszaki adatok - Jaguar E-Type SIII V12 Coupe (1972)
Motor: V12-es, hengerenkénti kétszelepes benzinmotor (SOHC), elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 5344 cm3. Teljesítmény (DIN): 253 LE, 5850/perc fordulaton. Nyomaték (DIN): 390 Nm, 3600/perc fordulaton.
Erőátvitel: háromfokozatú, bolygóműves automata váltó, hátsókerék-hajtás.
Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros, torziósrugós, hátul többlengőkaros tekercsrugóval. Szervorásegítéses kormánymű. Elöl-hátul tárcsafékek (hátul a differenciálmű mellé építve), szervorásegítéssel.
Felépítmény: kétajtós, önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4674 x 1683 x 1295 mm. Tengelytáv: 2667 mm. Saját tömeg: 1499 kg. Tank: 82 l.
Gyorsulás (0-96 km/h): 7,8 s. Végsebesség: 217 km/h. Átlagfogyasztás: kb. 25 l/100 km.