Jókora bírságot fizethet, ha autóval megy Párizsba, és nincs ilyenje
![matrica](https://cdn.origo.hu/2023/12/3nJpSjTs616MU1gpgT_SWocZ5thjeUmcmFpN_St6y2k/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2ZiMTgzNWJmOGVjNjRiNzM4NzA5Y2FmZTk3NzcwZmI5.webp)
A matrica bevezetése része annak az intézkedéssorozatnak, amelyet a francia főváros önkormányzata indított a szmog csökkentése érdekében.
Párizs az első település Franciaországban, amely életbe lépteti ezt a megoldást, céljuk a levegő minőségének javítása, a gépjárművek által kibocsátott szálló por csökkentése – jelezte közleményében Anne Hidalgo főpolgármester, aki egyik legfontosabb feladatának tekinti a légszennyezettség elleni harcot a gépkocsiforgalom visszaszorításával.
A hatóságoktól igényelhető matricák különböző színűek, a járművek szennyezőanyag-kibocsátásának szintjétől függően. A matricák színe alapján a legszennyezőbb járműveket ezentúl ki is tilthatják a közlekedésből. A párizsi városvezetés nem titkolt célja, hogy a felére csökkentse Párizsban a gépkocsik számát, és
2020-ra teljesen kiűzze a dízelautókat.
A magánautók számára hat színt vezettek be, a legkevésbé szennyező járművek zöld, míg a leginkább szennyezők szürke matricát kapnak. Egyébként Párizsban tavaly július óta a húsz évnél régebbi gépkocsik hét közben egyáltalán nem közlekedhetnek.
A kötelező matrica egységesen 4,18 euróba (1300 forint) kerül minden autósnak,
a külföldieknek is rendelkezniük kell vele.
A környezetvédelmi minisztérium szerint eddig 2,5 millióan igényelték a matricát, de a hatóságok
két hónap türelmi időt adnak
mindenkinek a beszerzésre. Azt követően a matrica nélkül közlekedő járművekre 68 és 135 euró (21 –41 ezer forint) közötti helyszíni bírságot szabhatnak ki a rendőrök.
Párizsban naponta 600 ezer jármű közlekedik, ebből mintegy 100 ezer teherautó és ugyanennyi motor.