Gorden Wagener minden idők legfiatalabb dizájnfőnökeként, 2008-ban,
39 évesen vette át a Mercedes dizájnrészlegének irányítását.
Legfőbb feladata az volt, hogy fiatalosabbá, frissebbé tegye a csillagos márka kissé poros formanyelvét, amit azóta meg is tett, most már minden új, gömbölyded Mercedes külseje az ő elképzeléseit tükrözi.
Az Iparművészeti Múzeumban megrendezett Mercedes-Benz Design Napot a befolyásos dizájnigazgató nyitotta meg, rövid beszéde után bemutatta a főleg hallgatókból álló közönségnek a nyáron debütált Vision Mercedes-Maybach 6 tanulmányautót.
A szárazföldi jachtnak kinéző luxuskabrióról már részletesen írtunk, amikor augusztusban leleplezték Kaliforniában, a Pebble Beach veterános kiállításon. Élőben még lenyűgözőbb volt, mint a sajtófotókon,
5,7 méter hosszú karosszériája tökéletes arányokkal rendelkezik.
A sorozatgyártásba valószínűleg sosem kerülő koncepcióautóba az SLS AMG Electric Drive 750 lóerős, tisztán elektromos hajtásláncát építették bele, amivel elméletileg 4 másodpercre van szüksége a 100 km/óra eléréséhez.
A dizájn nap és a látogatás apropóját az adta, hogy
a Mercedes és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem közötti együttműködés már 15 éves múltra tekinthet vissza.
Wagener az autó prezentálása után ezért nyilvános konzultációt tartott a MOME Járműtervezési szakirány hallgatóinak, akik autómegosztás, AMG és Unimog témakörökben készített terveiket mutatták be az óriási kivetítőn, sőt, néhányból agyagmodellt is hoztak.
Wagener a hivatalos program végén felköszöntötte egykori tanárát, a MOME-Mercedes együttműködést 2002-ben megszervező Stefan Lengyel professzort a 80. születésnapja alkalmából. Sűrű programja közepette a dizájnfőnöknek volt pár perce arra is, hogy válaszoljon a kérdéseinkre.
Wagener úr, a szeptemberi Frankfurti Autószalonon ezt a Maybach tanulmányautót miért a stand egyik eldugott, emeleti sarkában állították ki?
Frankfurtban a dizájnkiállításunk volt abban a bizonyos sarokban, és annak részeként állítottuk ki a Maybach-ot. Ha ott volt, bizonyára látta, hogy a Mercedes standja spriálszerűen volt kialakítva, aki végigment rajta, annak el kellett haladnia a dizájnsarok mellett is, és ott láthatta. Ez az autó egyébként
hihetetlen reakciókat váltott ki az emberekből,
megpróbáltak átmászni a kordonon is, hogy közelebbről láthassák.
Tekinthetjük ezt a tanulmányt egy jelnek, ami arra utal, hogy a jövőben ismét lesznek önálló modelljei a Maybach márkának?
Nos, ezt a tanulmányautót kupé karosszériával már bemutattuk egy évvel ezelőtt, idén pedig a kabrió érkezett. A két tanulmány azt mutatja meg, hogy mi, dizájnerek mit tudunk kihozni a Mercedes-Maybach almárkából, ha az a cél, hogy egy legmagasabb szintű luxust kínáló autót kell létrehozni. Egyébként ebben a kategóriában az eladások alapján jelenleg mi vagyunk a piacvezetők.
2013-ban a Maybach önálló márkaként megszűnt létezni, viszont nem sokkal később elindult a Mercedes-Maybach almárka a Mercedes portfolióján belül, hasonlóan a Mercedes-AMG-hez és az elektromos autók számára létrehozott Mercedes-EQ-hoz. Ez a tanulmányautó azt mutatja meg, hogy
van potenciál a Maybach márkában.
Nézzük meg, hogy 20 éve hol tartott az AMG: Mercedesek tuningolásával foglalkoztak, mára viszont önálló sportautó márkává nőtték ki magukat, talán még a Porschén is túltesznek.
Frankfurtban a Maybach Vision 6 kabrión felül az EQA-t és az AMG Project One-t is bemutatta a Mercedes. Mesélne ezekről is egy kicsit?
Az EQA tanulmány rendkívül fontos számunkra, ez az autó ízelítőt ad a legmenőbb, technológia-orientált almárkánknak, az új EQ-nak a formanyelvéből, amely az eleganciát, letisztultságot helyezi előtérbe. Az EQA a bizonyíték arra, hogy ez a formanyelv a kompakt méretű autókon is működik. Mellesleg a tanulmányautó formája a négy hónap múlva bemutatásra kerülő negyedik generációs A-osztályt is előrevetíti.
A másik kocsi, a Mercedes-AMG Project One elkészítése egy
olyan lehetőség volt, ami csak egyszer adódik egy formatervező életében.
A Forma-1-ben elért sikereinknek állít emléket, mivel évek óta nagyon jól teljesít a csapatunk, 2014 óta minden világbajnoki címet megszereztünk. Ez az autó a legmodernebb versenytechnikát az utcára viszi, tényleg az a hajtásrendszer van benne, ami Hamilton autójában, de ezúttal egy közúti engedéllyel rendelkező karosszériába építve. Nagyon limitált darabszám, mindössze 275 darab készül majd belőle (mind régen elkelt), és már a világpremier előtt ennek a mennyiségnek a többszörösét is el tudtuk volna adni belőle, akkora volt az érdeklődés.
Dizájnszempontból ez az autó is egy ikonikus Mercedes ezüstnyíl, benne vannak a régi idők Mercedes versenyautóinak génjei a háború előttiektől a 300 SL-en át egészen a Le Mans-i prototípusokig. Gyönyörű és szexi a karosszériája, amelyen az összes aerodinamikai elemet fekete karbonból készítettük el.
Ami nincs lefényezve, annak mind komoly aerodinamikai feladata van,
ezek az alkatrészek terelik a levegőt a kocsitest körül. A Project One-on nincsenek felesleges díszítések, mint más sportkocsikon. Ez egy igazi hipersportautó, egyben a Mercedes csúcsmodellje.
A forma minden részlete a funkciónak van alárendelve?
Nem mondanám, én különösebben nem is szeretem ezt a formatervezői megközelítést. Igaz, hogy a fekete alkatrészeknek fontos aerodinamikai szerepe van - ez az intelligens része a formának -, a többi részt viszont esztétikusra terveztük, mert
az is fontos volt, hogy gyönyörű legyen a kocsi,
és érzelmeket váltson ki az emberekből. Véleményem szerint ez a legszebb hipersportautó, amit valaha készítettek.
Sok csatája volt a munka során a mérnökökkel?
Szerencsére beszélem a nyelvüket (nevet), jó érvekkel tudtam alátámasztani, hogy mit akarok kihozni a formából. Egyébként több tervezőcsapat is dolgozott az autón, nem lehet egy személyhez kötni a formatervét.