Hogy miért említem egy lapon a 3008-at és a tesztben is szereplő 5008-at? Mert nem csak a nevük, de az alkatrészeik 75%-a is megegyezik, csak amíg a kisebbik ötüléses, addig az 5008 19,4 centivel (tengelytávban plusz 16,5 centi) nyúlánkabb testben kínál plusz két kihajtható kényszerülést. Mire elég ez? Mint minden másik márkánál,
inkább csak ovi- vagy sulijáratban lehet valóban kihasználni,
mert ilyenkor jelképes csomagtartó marad. Se bemászni, se pár percnél tovább jógapózban ott görnyedni nem egyszerű, főleg nem kényelmes feladat.
A 4,64 méteres autón oldalnézetben látszik a turpisság, a légköbmétereket nem nyirbálták meg holmi kupésra vett tetőívvel, hanem maradt a praktikus hűtőszekrényforma, de egy jól elhelyezett króm csíkkal mégis becsapják a szemet. Ezt a francia stílus-könnyedséget hiányolom sok német és japán autóból, áldott legyen minden déli formatervező keze!
Bár volt, aki kifejezetten rondának látta a külsejét, én a másik tábort erősítem, szerintem mindenképp
jó értelemben tűnik ki az egyenszürke, unalmas SUV-ok közül
az oroszlánkarmolta első és hátsó lámpáival, vagy a homorú hűtőmaszkjával. Nem kell autózással beoltottnak lenni, hogy újra felismerje, aki már egyszer látta, és ez nagy szó manapság.
A 3008/5008 páros neve ismerős lehet sokaknak, hiszen nem új, létezett eddig is, csak egy mára letűnőben lévő kor divatjaként eddig egyterű formájúak voltak. Már az előző szérián is hüledezett a sajtó, hogy egész jó, ráadásul a Peugeot két évtizedes mélyrepüléséhez képest hiper-térugrással felérő minőséggel álltak a vásárlók elé. Szerencsére nem csak pillanatnyi reflektorfényre volt érdemes, mert most tovább javult, minden kézzel érinthető felület az összerakottságot sugallja.
Amikor beszállunk, azzal szembesülünk, hogy az újító-különc szemlélet a beltérben teljesedik ki igazán. A 208-asban már alkalmazott, Peugeot védjeggyé tett apró kormány fogad, ami felett (és nem a karimája alatt) látjuk a csodás grafikájú, teljesen digitális műszerfalat. Ennek egyébként nem csak dizájn, de valós oka is van:
így magasabbra lehetett helyezni a kijelzőket,
ami miatt jobban benne van a látómezőben, biztonságosabbá téve a közlekedést. Hogy humbug, vagy sem, nehéz megítélni, de egyáltalán nem zavaró, sőt, pár perc múlva a többi autó tűnik furcsának mellette.
A sofőrt körülölelő, magasra húzott ál-kardánalagútról a középkonzolra többször felfut a szem, el-elakadva a részletekben. Zongorabillentyűkön választhatjuk ki, mit szeretnénk állítani - amit aztán végül a központi kijelzőn tudunk megtenni. Nem lettem rabja ennek a megoldásnak, ha finoman akarok fogalmazni. A logikátlan menü állandóan belassult, amin még egy szoftverfrissítés segíthet, de a kezelőfelületen már semmi sem.
Soha senki nem szerette az ujjlenyomatok mellett a koszt egy ipari porszívónál is jobban gyűjtő zongoralakkot és érintőkijelzőt, itt viszont nincs választásunk, megkaptuk mindkettőt. Hőfokot akar állítani? Már nem csak egy tekerés, a közelmúlt logikáját temethetjük.
Itt tapicskolni kell a kijelzőt, sokszor több lépésben jutva a célig.
Minden egyes alkalommal hosszan le kell nézni, hogy lássuk, hova nyúlunk, és olykor garantáltan melléfogunk. Aki elképzelte, hogy ez működhet, az soha nem használt még autót, csak laborban kísérletezett a kütyükkel.
Lépjünk tovább! Az 5008 korátrsainál őszintébben áll a divat kérdéshez, így nem is kínál 4x4-hajtást, csak elöl kapar és kész. Szerintem a vásárlók 90%-ának fel sem fog tűnni. Viszont megadja a látszatot, hogy mi vagyunk a Land Cruiser-alázó plázakirályok, tekerőkapcsolóval választhatunk különböző talajtípusok (hó, sivatag, stb.) között, sőt, van lejtmenetvezérlő is. Tesztelői alázattal mindet kipróbáltam, de hogy hol van mindennek értelme, azt ne tőlem kérdezzék.
A kezelőfelület bénaságát feledtetik a francia hagyományokhoz képest keményre tömött, de hosszútávon sem kényelmetlen, kihúzható combtámaszos, fűthető bőrülések. Nem életem legjobbjai, de panasz nem érheti őket. A hátsó sorban az ülések variálhatósága könnyen múlja felül a kényelmüket.
A kemény tömés itt már visszaüt és kicsit lócaérzést kelt,
de a három ülés külön-külön tologatható és dönthető, ami kedvez a sokat cuccoló nagycsaládosoknak.
A harmadik sor szükségüléseiről, amivel több és nagyobb a 3008-astól, már esett szó, úgyhogy én azt mondom, hajtsuk le inkább, mert így végre 780 liter várja, hogy elnyeljen bármit. A csomagtérajtót láblengetéssel, kulcsról, vagy a kormány mellől is tudjuk nyitni, aztán elektromosan felszenvedi magát.
Ezt a türelemjátékot én inkább kihagynám, főleg azért, mert néha akkor sem indult, ha percekig kalimpáltam alatta, néha meg akkor is megállt, ha egy bogár sem volt a környéken. Viszont mióta minden márka kínálja ezt az elektromos csomagtérnyitást, átértékeltem a luxus fogalmát. Inkább az jelenti azt, ha nyithatom magamnak bármikor, biztonsággal, gyorsan.
Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!