Űrsikló, ami évtizedekkel megelőzte a korát - Citroën DS 19 (1973)

Citroen DS 19
Vágólapra másolva!
1955. október 5-én a Párizsi Autószalonon, mintha ufó szállt volna le a Citroën standjára. Az új DS formáival és technikájával mindenkit elkápráztatott.
Vágólapra másolva!
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
A váltó mellé tették a féktárcsákat, a műszerfalon kijelző mutatja kopásukat
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)

A DS jellegzetessége az addig soha nem látott hosszú, keskeny és sima vonalú,

0,38-as alaktényezőjű cápatest,

és az űrtechnikának számító szinttartó hidropneumatikus futómű volt: az egész autót átszövő olajos érrendszerre az állítható hasmagasságú rugózás, a fék, a kormányszervo és a félautomata kivitelek kuplungja is rá volt kötve.

Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
A váltó mellé tették a féktárcsákat, a műszerfalon kijelző mutatja kopásukat
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)

A repülőszőnyeg-finomságú, extrakényelmes nagykocsi valóban

az utak istennője volt (DS franciául, déesse: istennő)

- már ha működött a hidraulika... Az első sorozatokban növényi olajat használtak, ami gyorsan megette a tömítéseket, amitől meg lebénult az Istennő.

Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
A váltó mellé tették a féktárcsákat, a műszerfalon kijelző mutatja kopásukat
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)

A tervezők egyébként

a rendszer összeomlását is bekalkulálták,

a rögzítőféket az első (egyébként a féltengelyek belső végein lévő) tárcsafékekre tették (pedálos, de kioldani kézikarral kell), így viszonylag jól megállítható ezzel is a kocsi. Aztán a végleges megoldást az ásványolajak bevezetése hozta meg.

Sokféle motorral készült

Az első DS19-esek orrába a híres előd, a Traction Avant soros négyhengereséből továbbfejlesztett 1,9-es 75 lóerős motort szerelték, 1961-ben új karburátorral és kompressziónöveléssel elérték a 83 lóerőt, 1965-ben pedig felfúrták 1985 köbcentire. Még ugyanabban az évben jött a 2,1-es 109 lóerős DS21, 1973-ban pedig a DS23 2,3-as 113 lóerős karburátoros vagy 141 lóerős Bosch befecskendezős formában.

Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
A váltó mellé tették a féktárcsákat, a műszerfalon kijelző mutatja kopásukat
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)

Négysebességes félautomata, négy- és ötfokozatú kézi váltó, valamint háromfokozatú Borg-Warner automata volt elérhető,

szedán, kombi és ritka és drága kétajtós kupé- meg kabrió formában.

Az egyszerűbb, 69 lóerős ID (Idée: ötlet) kivitelekből hiányzott a kormányszervo, kizárólag négyfokozatú kézi váltóval mentek, közönséges acélrugós futóművön.

A kanyarfényszóró 40 éve is menő volt

1967-ben újabb forradalmi újítással bővítették a DS-arzenált: megjelentek az áramvonalas plexiborítás mögé bujtatott dupla fényszórók, a belső pár a kerekekkel együtt fordult, a külsők pedig szintszabályzósak voltak.

Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
A váltó mellé tették a féktárcsákat, a műszerfalon kijelző mutatja kopásukat
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)

A képeken látható tesztautó gazdája inaskorában DS-eket is javított, és később is megmaradt nála a márka szeretete, ezért úgy döntött, keres magának egy ilyen Citroënt. Egy veteránosnál - aki idő hiányában nem tudta karbantartani - találta meg a lejárt OT vizsgás, de jó állapotú gépet.

Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
A váltó mellé tették a féktárcsákat, a műszerfalon kijelző mutatja kopásukat
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)

A karosszérián csak a motor alatti légterelő-csatornákat kellett cserélni, a kipufogót javították, de a motor, a váltó és a fékek is érintetlenek maradtak, még a hidraulika is beérte egy takarítással.

Szinte lebeg az út felett

Indítózás után meg kell várni, míg megjön az olajnyomás és a kasztnit menetmagasságba emeli a futómű. A DS nagy és kényelmes, csendesen, méltóságteljesen gurul,

valósággal vonul az úton,

azonnal megértjük miért volt De Gaulle és az egész francia kabinet hivatali autója egykor.

Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
A váltó mellé tették a féktárcsákat, a műszerfalon kijelző mutatja kopásukat
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)

A motorsurrogásba időnként bekapcsolódik a rendszert töltő hidraulikapumpa zúgása, az olaj és a gázrugók (nitrogén) derekasan dolgoznak az úthibák kiegyengetésén.

Sima úton rezzenéstelenül siklik, kanyarokban dülöngél:

kimondottan rossz szakaszokon is kipróbáltuk, és ott is eltűntette a kátyúk többségét.

A hasmagasság változtatható

Egyébként éppen az ilyen helyzetekre való a két magasabb állás, elkerülhető velük, hogy a ringós futómű odaverje a kocsi alját. Volánja amerikai könnyedséggel tekerhető, de nagyon kicsi a holtjátéka, kormányváltója hosszú úton, de könnyen jár és pontos is - nem kell keresgélni a fokozatokat.

Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
A váltó mellé tették a féktárcsákat, a műszerfalon kijelző mutatja kopásukat
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)

Fékrendszerében egy szelep engedi rá az akár 150 báros hidraulikanyomást a munkahengerekre, az adagolást nagyon szokni kell. A korabeli statisztikák szerint

a DS-es balesetek nagy része ráfutásos volt:

a hirtelen erős fékezések miatt gyakran találták el őket hátulról.

Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
A váltó mellé tették a féktárcsákat, a műszerfalon kijelző mutatja kopásukat
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)

A Flaminio Bertoni és André Lefébvre alkotta feltűnő formájú és futurisztikus technikájú flottavezért egészen 1975-ig gyártották, majdnem másfél millió darab készült belőle.

Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
A váltó mellé tették a féktárcsákat, a műszerfalon kijelző mutatja kopásukat
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)
Citroën DS 19 (1973)

Műszaki adatok

Motor: soros négyhengeres, OHV-vezérlésű, hengerenkénti kétszelepes benzines, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 1985 cm3. Furat x löket: 90,0 x 78,0 mm. Kompresszió: 8,75:1. Teljesítmény: 99 LE, 5500/perc fordulaton. Nyomaték: 148 Nm, 3500/perc fordulaton. Erőátvitel: négyfokozatú kézi váltó, elsőkerék-hajtás.


Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros, hátul ferde lengőkaros független futómű hidropneumatikus rugókon, elöl tárcsa-, hátul dobfékek, kétkörös fékrendszer, szervorásegítéssel.Felépítmény: négyajtós, ötüléses önhordó acélkarosszéria.


Hosszúság x szélesség x magasság: 4874 x 1803 x 1470 mm. Tengelytáv: 3124 mm. Csomagtartó: 500 l. Tank: 65 l. Végsebesség: 169 km/h.

Még több veteránteszt a Retro Mobil márciusi számában
Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!