Az első Mazda3-at 2003-ban vezették be a piacra, azóta a három generációjából több mint hatmillió talált gazdára. Elérkezett az ideje az újabb modellváltásnak, a negyedik generációt Prágában mutatták meg az európai sajtónak.
Az ötajtós letisztult, élektől mentes formáját szinte egy az egyben vette át a Mazda a tavalyi Kai koncepcióautóról, csak a kerekek lettek kisebbek és a kamerákat rendes visszapillantókra cserélték. Ez sem néz ki rosszul, de
az igazi formai előrelépés a szedánnál történt,
amely végre elvesztette thaliás jellegét, ugyanis a fara már nem rövid és magas, hanem lapos és elegáns.
A négy- és ötajtósnak csupán a szélessége és a korábbinál 2,5 centivel nagyobb tengelytávja (2725 milliméter) egyezik meg, előbbi hossza 4,66 m, utóbbié 4,46 méter.
Teljesen új alapokra épülnek a kompakt modellek,
a korábbi Mazda3 padlólemezéből semmit sem vettek át, a tömeget a nagyszilárdságú acélok arányának 3-ról 30 százalékra emelésével csökkentették.
Attól, hogy az A-oszlopot 5 centivel hozták közelebb a vezetőhöz, a motortetőt pedig 2 centivel lejjebb vitték az elődhöz képest, előrefelé javult a kilátás, hátrafelé azonban a vaskos C oszlopok továbbra is rengeteget takarnak ki.
Hosszirányban a korábbinál nagyobb tartományban állítható a jó fogású kormány, és alapkivitelben állítható az első ülések ülőlapjának szöge, így pontosabban lehet a vezetői helyzetet személyre szabni. A belső tér minőségérzete és felszereltsége a prémiumautókat idézi,
a műszerfal vezetőközpontú,
ami a sportos autók ismérve.
A 30 éve a céget szolgáló Kota Beppu-san, a Mazda3 programmenedzsere fontosnak tartotta hangsúlyozni a kocsi prágai bemutatóján, hogy mennyire
odafigyeltek az új első ülésekre.
Úgy alkották meg őket, hogy igazodjanak a gerincoszlop természetes, S-alakú görbületéhez. Nagy hangsúlyt fektettek a karosszériamerevség, a zajszigetelés és az audiorendszer hangminőségének javítására is, arra mindvégig ügyelve, hogy a tömeg ne nőjön.
A motorkínálat alján a kétliteres Skyactiv-G alaposan átdolgozott, 122 lóerős változatát találjuk, az 1,5-ös nálunk egyelőre nem lesz elérhető. Emellett egy vadonatúj, 1,8 literes Skyactiv-D dízelmotor is rendelhető, amely meglepetésre csak 116 lóerős, viszont SCR katalizátor és AdBlue adalék nélkül teljesíti a legújabb károsanyag-kibocsátási normákat.
2019 júliusában érkezik a belső égésű motorok új generációját képviselő, a benzines és dízel erőforrások előnyeit ötvöző, sűrítéses gyújtásra is képes, kétliteres Skyactiv-X benzines 181 lóerővel és 222 Nm nyomatékkal. Tavasszal már vezettük egy prototípusban a forradalmi motort, akkor kiderült, hogy gyorsak a gázreakciói, szereti a pörgetést, és alul is van ereje. Állítólag
kis sebességnél 30, átlagosan 20 százalékkal fogyaszt kevesebbet
a sima benzinesnél, de a hivatalos adatokkal még adós a Mazda.
A csodamotort egy új,
24 voltos enyhe hibrid rendszer támogatja,
amely egyébként a Skyactiv G-hez is elérhető. Ez a korábbitól eltérően a gördüléskor és lassuláskor visszatáplált energiát már nem kondenzátorban, hanem egy akkumulátorban tárolja. A 0-20 km/órás sebességtartományban az indítómotor/generátor besegít a hajtásba, ami csökkenti a fogyasztást és javítja a gyorsulást.
Ezt válaszolta Beppu-san arra a kérdésre, hogy miért olcsó torziós rudat használtak a hátsó futóműben a korábbi független rendszer helyett. A mester azt is elmesélte, hogy a torziós rúd használatával nagyobb csomagtartót tudtak volna kialakítani, de az agresszívebb dizájn hatásának fokozására
az így nyert litereket inkább feláldozták a forma oltárán,
valahogy úgy, ahogy a sárgaúszójú tonhal felszeletelésénél kidobják a nem tökéletes – amúgy egy kisebb vagyont érő – vörös húscsíkokat. Elöl maradt a jól bevált MacPherson futómű, adaptív csillapítás továbbra sincs, az alapmodellek 16-os, a jobban felszerelt változatok 18 colos kereket kapnak.
A Skyactiv-X motorhoz
750 ezer forintért rendelhető továbbfejlesztett összkerékhajtás
60 százalékkal csökkenti a mechanikus veszteségeket az elődmodellhez képest, emellett a nyomatékot a korábbinál gyorsabban képes variálni az első és a hátsó tengely között. Az oldalankénti nyomatékelosztást a fékezéssel működő, differenciálzárt szimuláló elektromos rendszer szabályozza.
Felárért lesz rendelhető a Mazda frissen kifejlesztett vezetőfelügyeleti rendszere, amely egy infravörös kamera és egy infravörös fényt kibocsátó dióda segítségével felügyeli menet közben a vezető állapotát. A szemhéjak nyitottságából, a pislogások sűrűségéből, illetve a száj és az arc helyzetéből
megállapítja, mennyire fáradt a sofőr.
Emellett a vezető szemvonalát és szemmozgását is nyomon követi, így észleli, ha a vezető épp nem figyel. Amennbeyin a rendszer veszélyesnek ítéli meg a helyzetet, hangjelzéssel figyelmeztet, és készenlétbe helyezi a fékeket.
Az új Mazda 3 sokféle vezetéstámogató rendszerrel, például tolatáskor hasznos keresztirányú fogalomkövetővel és dugóasszisztenssel is felszerelhető. Utóbbi automatikusan szabályozza a gyorsítást, a lassítást és a kormányzást a torlódások során, természetesen sima sávtartó és radaros tempomat is elérhető.
A továbbra is japán gyártású Mazda3 árlistája a 122 lóerős benzinessel
7,045 millió forinttól indul,
a dízel felára 630 ezer, a Skyactiv-X-é 1,05 millió forint, de ez már jobb felszereltséget is jelent. Minden motor- és felszereltségváltozathoz elérhető a korábbi hatfokozatú automatikus váltó, amelynek felára 750 ezer forint. A két karosszériatípus között nincs árkülönbség, de a négyajtósra júliusig kell várni.
Igen gazdag az alapfelszereltség, már a belépő szinten minden lámpa LED-es, de kapunk szélvédőre vetítő head up display-t, 8,8 hüvelykes színes központi kijelzőt, digitális műszerfalat, kulcsnélküli indítást, négy elektromos ablakot, osztva dönthető hátsó üléseket, manuális klímát, eső- és fényérzékelőt, városi koccanásgátlót gyalogosvédelemmel, G-vectoring nyomatékszabályzást, tolatóradart, nyolc hangszórós hifit is navigációval, Apple CarPlay és Andorid Auto kompatibilitással.
A 450 ezer forinttal drágább Plus felszereltség 18-as kerekeket, fűthető első üléseket, fűthető kormánykereket, kétzónás automata klímát, első tolatóradart, kulcsnélküli nyitást, első parkolóradart, tolatókamerát, automatikusan sötétedő külső és belső visszapillantó tükröt is tartalmaz, de a valódi csúcsot a GT jelenti sokféle vezetéstámogató rendszerrel, 12 hangszórós Bose hifivel és adaptív LED fényszórókkal.