Évek óta halljuk az autóbemutatókon, hogy a SUV-ok iránti kereslet masszív növekedés előtt áll: a korábban 3-4 szeres bővülésekről beszéltek, de még most, évekkel a piac robbanása után is azt állították a Volkswagen marketingesei a T-Cross nemzetközi sajtóbemutatóján, hogy
a kis szabadidő-autók szegmense meg fog duplázódni egy évtizeden belül.
Ezt a kategóriát a Nissan alapította 2010-ben a megosztó külsejű Juke-kal. Azonban a csinos Renault Captur 2013-as érkezése felborította az erőviszonyokat, ugyanis azonnal piacvezető lett Európában.
Első helyét máig őrzi,
pedig a Juke-hoz hasonlóan már idős, kifutó modellnek számít, és időközben több mint 20-ra emelkedett a vetélytársak száma. Amúgy a Capture-ön kívül jól fogy még a Peugeot 2008, az Opel Mokka X, a Citroën C3 Aircross, a Hyundai Kona, a Kia Stonic, a Mazda CX-3, a Fiat 500X és persze a Suzuki Vitara is, ami hazánkban piacvezető.
A világ legnagyobb autógyártója, a Volkswagen-konszern mintha kicsit elkésett volna abból az óriási buliból, amit a kis SUV-ok értékesítése jelent. Igaz, hogy a 2017-ben bemutatott Audi Q2-vel és Seat Aronával már egy rövid ideje jelen van a szegmensben, de a fő márka,
a Volkswagen csak idén kezdi meg az offenzíváját
a T-Cross-szal, a negyedik, olcsóbb testvérre, a Skoda Kamiq-ra pedig az év második feléig kell várni.
Amikor a Wolfsburgból érkezett motorfejlesztő mérnököt a késés okáról kérdeztem a T-Cross mallorcai bemutatóján, csak annyit tudott válaszolni, hogy ők is tisztában vannak a tetemes csúszással, de egyszerűen az van, hogy
még a Volkswagen sem tud egyszerre annyi modellt fejleszteni, amennyire igény lenne.
A T-Cross mellett ugyanis gőzerővel dolgoztak az új Golfon és a forradalminak szánt ID Neo villanyautón, de a Passat frissítése is jelentős erőforrásokat igényelt, korábban meg mással voltak elfoglalva, például a Polóval, a Touareggel, no meg a dízelbotránnyal.
Nem hazudtolta meg magát a Volkswagen a T-Cross dizájnjával, hiszen szokás szerint
inkább konzervatív, mintsem merész
lett a kis SUV megjelenése, valószínűleg nem akarták elijeszteni az idős vásárlókat, akik az 1-2 gyerekes családok mellett a másik fontos célcsoportot alkotják. Egyetlen szokatlan formai részletként a négyszögletes hátsó lámpákat összekötő fekete csík említhető, amelytől úgy néz ki hátulnézetből az autó, mint a siófoki strand azon törzsvendégei, akik tarkón hordják a napszemüvegüket.
A „csak ne legyen csúnya" és a „legyen szép" elvek közül inkább az előbbihez tartották magukat a tervezők,
a formák helyett élénk színekkel próbálták elérni a fiatalos hangulatot:
az első kipróbált tesztautónk például narancssárga volt, és még a 18 colos könnyűfém felnijei is erre a színre voltak festve, akárcsak a műszerfalon végigfutó díszbetétje.
A T-Cross az alapokat adó Polónál 5,5 centivel hosszabb (411 cm), 1-gyel szélesebb (176 cm) és 12-vel magasabb (158 cm), és 95 kilóval nehezebb (1175 kg üresen). 385 literes csomagtartója 34 literrel nagyobb (még a Golfét is veri), azonban ha
a 14 centis sínen mozgatható hátsó üléseket
koppig előre toljuk, akkor már 455 literre nő a tér. Persze így a hátsó lábtér nullára redukálódik, és egy lyuk is kialakul az üléstámla mögött, amely meglepően nagy tárgyakat is képes elnyelni. Felárért dönthető első utasülést is lehet rendelni, amivel egészen hosszú, akár 2,4 méteres tárgyakat is lehet szállítani.
Az idős vásárlók nemcsak a visszafogott formavilágot, de a parancsnoki üléspozíciót is kedvelni fogják, az ülések ugyanis 10 centiméterrel vannak magasabban, mint a Polóban, ezért
nagyon kényelmes a ki- és beszállás.
Mivel egyenes derékkal, lefelé lógó lábakkal ülnek a hátsó sorban is, a combot rendesen megtámasztja az ülőlap, és a lábtér is nagyobb a vártnál, ha az ülés a leghátsó helyzetben van rögzítve.
Bár a Vitara sem kicsi belül, a T-Cross még fél számmal nagyobbnak érződik. Csak a belső szélességen érezni, hogy ez azért még mindig a kiskategória: a hátsó középső ülés olyan keskeny, hogy
tanácsos inkább négyszemélyes autóként gondolni a legkisebb Volkswagen SUV-ra.
Legalább kardánalagút nem nyúlik be a lábtérbe, ugyanis nincs, mert összkerékhajtás nem rendelhető.
Cikkünk folytatódik a második oldalon, kérjük, lapozzon!