A napokban életbe lépő nagycsaládosok autóvásárlási kedvezménye valódi segítség a három vagy több gyermeket nevelőknek, hiába legyintettek sokan a bejelentéskor, hogy az apró betűs rész majd kizárja a nagy többséget. Egy korábbi cikkben már megírtuk, mik a legfontosabb tudnivalók, kinek és hogyan van lehetősége igényelni a maximum 2,5 millió forintos támogatást, amellyel családok ezrei számára válhat realitássá az első új autó.
Amellett, hogy egy új jármű mindig öröm, érdemes átgondolni egy ilyen döntésnél azokat a tényezőket is, melyek nem feltétlenül magától értetődőek. Elsősorban olyan olvasóink számára gyűjtöttük össze a hét legfontosabb szempontot, akiknek még nincs tapasztalata újautó-vásárlással, de a rutinosak is találnak majd megfontolandó szempontot.
Milyen autót vegyek? – merül fel sok tisztes családapában (és -anyában) a kérdés. A válasz pedig nem egyszerű. Több tucat modell van jelenleg a piacon 7 vagy több üléssel, köztük elektromos, hibrid, benzines és dízelautók 3,5 milliótól egészen egy kétszobás, budai lakás áráig. Konkrét típust ebben a cikkben nem ajánlunk, de a következő hónapok során igyekszünk minél több, a feltételeknek megfelelő modellt kipróbálni, és megírni a tapasztalatokat.
Egy biztos: támogatással ne (és persze anélkül se) vegyünk olyan autót, amely túlmutat az anyagi lehetőségeinken.
Ne nullázzuk le a családi kasszát egy csillogó divatterepjáró miatt,
és ne verjük adósságokba magunkat csak azért, hogy új kocsink legyen. Nem szabad elfelejteni, hogy az ide rakott pénzhez 3 évig nem lehet nyúlni, tehát ha anyagi gondok adódnak, nem lehet azonnal készpénzzé tenni az autót.
A hitel persze nem ördögtől való dolog, de érdemes vele csínján bánni. Körül kell járni minden lehetőséget, kiszámolni a pontos kamatösszeget, a törlesztőrészletet, és figyelembe venni a bevételeink jövőbeni várható alakulását. Sokan csodálkoznak el, mikor kiszámolják, hogy hiába csak 3 millió forintot vettek fel, de közel 5-öt kell visszafizetniük a futamidő alatt. Amúgy zárt végű lízingszerződéssel is lehet támogatott autót vásárolni.
Ha megvan a kiszemelt modell, ki kell találni, hogy milyen felszereltséggel szeretnénk megvenni, hiszen
akár kétszeres szorzó is lehet az alapmodell és a full extrás verzió között.
A legtöbb gyártó egyébként egyedi ajánlatokat jelentett be, kifejezetten nagycsaládosokra szabva, de sokan nem tudják, hogy ezekből az akciósnak hirdetett árakból is lehet még alkudni a kereskedésben.
Sőt, a kiválasztott konkrét autóra kérhetünk több kereskedéstől is ajánlatot, így versenyeztetve meg őket, és könnyen kiderülhet, hogy két kerülettel arrébb százezres nagyságrendben spórolhatunk. Az azonos márkát forgalmazó, de különböző tulajdonossal rendelkező kereskedések között szolgáltatásokban is lehet különbség, így van, aki például a gyári garanciaidő után vállal plusz 1 évet, vagy elengedi a kötelező szervizelések munkadíját az első néhány évben, ezek sem elhanyagolható tételek.
Egy új autó forgalomba helyezése költségesebb dolog, mint egy használt autó vásárlása, nagyságrendileg 150-200 ezer forint körül van, de érdemes a pontos számokat vásárlás előtt tisztázni.
Ha egyedi autót rendelünk – és nem raktárkészletről választunk –, több hónapos várakozással kell számolni,
a szerződéskötéskor viszont szükség lesz előlegre, ami jellemzően a vételár 10-15%-a.
Szóba került már, hogy a gyári garancia egyáltalán nem mindegy, hogy mennyi időre szól, de azt is jó szem előtt tartani, hogy garanciaidőn belül is van szervizelési költség. A garancia ráadásul elveszik, ha nem hivatalos márkaszervizben végeztethetjük a kötelező karbantartási munkákat, ezeket pedig évente legalább egyszer meg kell ejteni. Ez pedig biztosan nem annyi lesz, mint a sarki garázsszervizben a tizenöt éves autónál, hanem jelentősen több.
Egy barátom mesélte a minap, hogy 60 ezres szervizen járt a márkaszervizben a dél-koreai városi terepjárójával, aminek a vételára nem volt több 6 milliónál, és az olaj-, olajszűrő-, fékbetét- és féktárcsacserére 250 ezer forintot számláztak ki neki. Főszabályként elmondható, hogy
minél drágább az autó, annál magasabbak az alkatrész-, illetve szervizköltségek,
a prémiumság pedig nemcsak a belső tér anyagaiban lesz észrevehető, hanem a járulékos költségeiben is.
A kötelező biztosítás díja minden autótulajdonos számára alaptétel, de míg a régi, tizenéves, 1 millió alatti kocsira szóba sem jött a drága casco, egy új autónál érdemes rajta elgondolkodni. A casco biztosítás minden olyan esetben megvéd minket a komoly kártól, amikor mi hibáztunk, igaz, az elmúlt évek emelései után éves szinten több százezer forintos tételről beszélünk.
Szerencsére néhány biztosítónál lehet kötni lebutított cascót, amely, bár csak limitált összeget térít, ha baj van, de cserébe az éves díja egy nagyságrenddel alacsonyabb a hagyományosnál. Bizonyos finanszírozási konstrukcióknál mindenképpen előírják a kiegészítő biztosítás megkötését.
Az ember hajlamos nem foglalkozni azzal, hogy mi lesz 5 vagy 10 év múlva, de egy ilyen összegű beruházásnál ez nem elhanyagolható. Vásárlás előtt
gondoljuk át, hogy nagyjából meddig fogjuk megtartani az autót,
és akkor vajon mennyire lesz majd könnyen és gyorsan eladható.
Mennyit fog jelenteni, hogy dízel vagy benzines, illetve hogy német vagy francia? Ha arra számítunk, hogy sokat, és a használtpiacon is ezt látjuk, akkor ezt kalkuláljuk bele a döntésbe.