Induljon a banzáj! - Toyota Corolla Levin (AE86) teszt

Toyota Corolla Levin AE86
Majdnem ideális, 53/47 a súlyelosztása, emiatt is kedvelték a versenyzők
Vágólapra másolva!
A Corolla minden idők egyik legnagyobb sorozatú tömegautója, de szerencsére a bestseller-családnak volt egy izgalmas, vad oldalága is: a Levin sportkupé és a Sprinter Trueno. Előbbit próbáltuk ki, két vezérműtengelyes motorral, hátsókerék-hajtással és a legendás AE86 (Hacsiroku) modellkóddal.
Vágólapra másolva!

A testvérpárt a Toyota 1983-ban csatlakoztatta a hétköznapi Corollákhoz, mindkettő kapható volt kétajtós kupé és háromajtós hatchback formátumban is. Fizimiskában markánsan különböztek, a Trueno (spanyolul mennydörgés) bukólámpás volt, míg a Levin (óangolul villámot jelent), fix téglalap fényszóróival jobban hasonlított a kommersz Corollákra.

Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86

Tesztautónk az AE85/86 gyári jelölésű negyedik generációból való. Az AE85 volt a kisebb és gazdaságosabb, OHC nyolcszelepes, 1,5-össel, az AE86 a harapósabb, 1,6-os DOHC 16 szelepessel és befecskendezéssel. A teljesítményt növelendő a márka saját fejlesztésű T-VIS (Toyota Variable Induction System) változó geometriájú szívócsövével is felszerelték,

így kivitelétől függően 113-130 lóerős lehetett.

A 4A-GE kódjelű négyhengeres a Levin/Trueno párost hajtotta először, aztán többek közt MR2-be is bekerült.

Keiichi szan és az AE86: indulhat a drift

Alapból ötfokozatú kézi váltó járt hozzá, később megjelent a négyes automata, és a sperrdifi is választható lett. A hátsókerék-hajtás is megkülönbözette a párost a népszedánoktól: az ex-versenyző Nobuaki Katajama mérnök, a későbbiekben a motorsport-divízió főnöke volt az ész a gép mögött, nem meglepő tehát, hogy versenyzésre termett járgányt konstruált. Japánban nemes egyszerűséggel a számok után Hacsirokunak (8-6) nevezték el és rövid időn belül kultuszautóvá is vált.

Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86

Ehhez persze kellettek a képességei, de egy manga képregény is, amiben a főszereplő pandaszínű (felül fehér, alul fekete csíkokkal) AE86-ossal furikázott, s a képregényből anime rajzfilmsorozat is született.

De kellett még a történethez egy nagyon is élő személy, Keiichi Tsuchiya versenyző.

Eleinte nappal dolgozott, éjszakánként pedig hegyi utakon addig próbálgatta Truenóját, mígnem kifejlesztett egy új mozgásformát, a mai napig népszerű erőcsúsztatást, vagyis driftet.

Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86

A műfaj megszületését az AE86-nak és Keiichinek köszönheti a motorsport. Otthon legendás figura lett, nemzeti hősként tisztelik. A 86-os Európában is kedvelt versenygép volt, magáncsapatok számos túraautó- és ralifutamon indultak vele, 1986-ban pedig túraautó konstruktőri bajnok lett. Az AE86-os volt az utolsó hátsókerekes, a következő Levin/Trueno generáció, az AE91/92 már elöl hajtott.

A legtöbb Levint már régen elnyelte a bontó

Hozzánk nem sok érkezett és a kevéskéből még kevesebb maradt, részben mert hagyták elrohadni, részben pedig mert (főként drifttel) széthajtották őket. Legjobb tudomásunk szerint tíz alatti a szép példányok hazai száma, de az egyiket sikerült megkaparintanunk.

Ráadásul ez egy Apex kivitel elektromos napfénytetővel, sperrdifivel, kéttónusú fényezéssel,

műbőr-borítású műszerfallal és plüss-műbőr ülésekkel.

Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86

Válaszható volt amúgy a típushoz tempomat, légkondi, szervókormány, elektromos ablakmozgatás és elektromos tükörállítás is. Tesztpéldányunk 113 lóerős, mostani tulaja tavaly vásárolta itthon. Ismerősétől vette, eléggé merész módon, úgy, hogy meg sem nézte. A bizalom viszont kifizetődött, a kocsi összességében jó állapotban volt, ment a motorja, csak ingadozott az alapjárat.

Nemes cél: legyen olyan, mint új korában

Ez volt az első megoldandó feladat, rengeteget küszködtek, míg megtalálták az okát. Két szerelő is széttárt karokkal közölte, fogalma sincs, mi lehet a gond. Végül egy öreg mester jött rá: a fojtószelep házán átfolyik a hűtőfolyadék, annak a csöve dugult el, amint eltávolították a dugulást, helyreállt az alapjárat.

A motorban más munkálatok is folytak, felújították a hengerfejet,

a gyújtáselosztót, a kerékcsapágyakat kicserélték, de a váltóhoz, és futóműhöz, nem kellett nyúlni.

Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86

A kasztnin a szokásos kritikus helyeken – sárvédőívek, küszöbök – találtak felületi rozsdát, és eltömődött vízelvezetői miatt a napfénytető is körberohadt. A karosszériás észrevette, hogy a kocsi jobb eleje valamikor sérült, amit csúnyán javítottak, a tulaj gyári jellegre törekedett, ezért új első felső zárhíd is került az orrba.

Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86

Közben a kárpitos kicserélte a műszerpulton a napszítta, repedezett műbőrt, a szokatlan színösszeállítású üléseken pedig a szakadt varrású, kiült huzatot. Utolsó felvonásként jött a szép, gyári árnyalatú fényezés az Apexnek járó egy vékonyabb és egy vastagabb fekete oldalcsíkkal.

Szereti és bírja is a pörgetést

Kíváncsiak voltunk, mit tud a kicsi autó nagy nimbusszal, de versenypályás gyilkolás helyett ezt a féltett példányt közúton vittük el próbakörre. Az ülések sportkocsihoz illően kissé kemények, de jó az oldaltartásuk, ügyesen be lehet állítani őket és a lábak is bőven elférnek.

Mélyen ülünk, a beszállás könnyebb, mint a kifelé vezető út.

A DOHC-motor alapjáraton csendesen mormol, nem hangosabb egy közönséges Corollánál, és 4000/percig pont úgy is viselkedik.

Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86

Felette kezdenek érdekessé válni a dolgok: életre kel, megjön az ereje és a hangja is. A 113 lóerő alaposan meg tudja lódítani a könnyű karosszériát, szereti és bírja is a pörgetést, 7000 felett fordul csak pirosba (ami esetünkben sárga) a mutató. Rövid az első és második fokozat, a következő kettőt viszont alaposan ki lehet húzatni, az ötödik az utazótempóhoz való. Rövid váltókarját könnyű tologatni, gyorsan és pontosan lehet kapcsolgatni.

Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86

A 130 km/h-t erőlködés nélkül tartja, ilyenkor ötödikben 3000/perc körüli a fordulatszám, a gép egész csendes, inkább a szélzaj hallatszik. A tulaj egyszer Németországban ment vele 180 felett is, nagyjából ez a vége.

Az elöl McPherson, hátul merevhidas, elöl-hátul stabilizátoros futómű elképesztő egyenesfutást produkál,

mintha sínen menne, és a kanyarokba is sztoikus nyugalommal vág bele, nincs kóválygás vagy bizonytalanság. Cserébe kemény, és a kormányra is átjön az összes úthiba.

Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86
Toyota Corolla Levin AE86

Volánja pont megfelelő méretű, se nem kicsi se nem nagy, jó fogni és szükségeltetik valamennyi erő is a forgatásához, nincs rásegítője. Korához képest kevés a holtjátéka, pontosan lehet dirigálni vele a Toyotát. Elöl hűtött, hátul tömör tárcsafékek állítják meg az egy tonna alatti tömeget, ide már tettek szervót - nagyon hatékony, a mai forgalomba is nyugodtan begurulhat, akár napi menetekre is alkalmas. A sperrdiffivel persze a farolások sincsenek ellenére, de az már egy másik történet.

Műszaki adatok - Toyota Corolla Levin AE86 (1985)

Motor: soros négyhengeres, DOHC-vezérlésű benzinmotor elöl hosszában beépítve, hengerenként négy szelep, befecskendezés. Hengerűrtartalom: 1587 cm3. Furat x Löket: 81,0 x 77,0 mm. Kompresszió: 9,4:1. Teljesítmény: 113 LE, 6600/perc fordulaton. Nyomaték: 143 Nm, 5400/perc fordulaton.

Erőátvitel: ötfokozatú, kézi váltó, hátsókerék-hajtás, önzáró differenciálmű.

Felfüggesztés: elöl McPherson, hátul merev tengely, tekercsrugókkal. Kétkörös fékrendszer, elöl-hátul tárcsafékek, szervorásegítéssel. Fogasléces kormánymű.

Felépítmény: háromajtós, ötüléses, önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4285 x 1625 x 1335 mm. Tengelytáv: 2400 mm. Tank: 50 l. Saját tömeg: 970 kg.

Gyorsulás (0-100 km/h): 8,5 s.

Még több veterános olvasnivaló a Retro Mobil augusztusi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!