Még az olajválság előtt, 1971-ben jelent meg a Josef Gallitzendörfer és Friedrich Geiger által kreált R107 és C107 (polgári nevükön SL és SLC). Az SL kétüléses roadster a W113-as Pagodából átemelt ötletként lecsatolható keménytetővel és vászonnal is készült, a 35 cm-rel hosszabb tengelytávú, 2+2 üléses SLC kupéra pedig fix acélplafont tettek. Mindketten a W114 limuzin megkurtított padlólemezére épültek, soros hathengeres és V8-as benzinesek vitték őket.
Ebben alapmotor lett a közvetlen előd, a Pagoda legerősebb gépe, a 2,8-as hathengeres. Elképesztően gazdag volt a kínálat: a 2,8 és a 3,0 literes sorhatosokon kívül az összes változat V8-as volt, 3,5, 3,8, 4,2 (csak SL); 4,5, 5,0 (csak Európának); illetve 5,6 literesként (csak Észak-Amerikának, Japánnak és Ausztráliának). Mindegyik motor Bosch-Jetronic befecskendezéssel futott.
A kisebbeket négyfokozatú (280/350 SL/SLC) és ötgangos (280/300 SL/SLC) kézi váltóval adták, a nagyobbakat viszont alapból a Mercedes első házi fejlesztésű automatájával, a 722.0 kódjelű háromfokozatúval, majd a 722.1-es és 722.2-es négysebességesekkel. Az elöl-hátul független és kanyarstabilizátoros futómű önhordó, hosszú orrú (kellett a hely a V8-asnak), de rövid farú vaskarosszériát cipel.
Ezúttal a motorháztető, a csomagtérfedél és az ajtó is acélból készült, ezek a Pagodán még aluból voltak, összességében az R107 ezért kicsit túlsúlyosra sikeredett (1600 kg). Elsőként viselt fekvőtéglalap-lámpákat elöl és testes bordásakat hátul. A termelés kétharmada célzottan Észak-Amerikába ment: az USA-nak a gyár külön kínálatot alakított ki, oda csak a 3,8-asok, 4,5-ösök és az 5,6-osok mentek, a szigorúbb károsanyag-kibocsátási szabályok miatt mindegyik csökkentett kompresszióval.
Akkoriban a rendeletek semmilyen más formájú reflektort nem engedélyeztek, csak a kereket, és az előre lezárt, úgynevezett Sealed Beamet, ezért viselnek a tengerentúliak dupla kerek fényszórókat. Az első példányok még a kicsi, formás európai lökhárítóval mentek, de 1974-től életbe lépett az a közlekedésbiztonsági törvény, ami után csak az ötmérföldes (ilyen sebességű ütközést kellet kibírnia deformálódás nélkül) nagy és ormótlan „biztonsági" lökhárítókkal közlekedhettek.
Az R107-esnél elkerülhetetlen téma az egykor nálunk is igen népszerű Dallas-filmsorozat, ami Mercedes-reklámnak sem utolsó, hiszen a gonoszkodó Jockey S-osztály limuzinokkal furikázott, öccse, Bobby pedig SL-lel. Az SL nem váltotta meg a világot, de az Atlanti-óceán mindkét partján kedvelték, amit az a tény is bizonyít, hogy több mint 300 000 készült belőle, és egészen 1989-ig gyártották.
Tesztautónk az első amerikai eresztésből való, a gusztusosabb, kisméretű krómozott lökhárítókkal. Az európai 4,5 literes motor 8,8:1-es kompresszióját itt levették 8,0:1-re, emiatt a 225-ből csak 190 lóerő maradt. Háromfokozatú automataváltó dolgozik alatta, szakértők szerint ez a legstrapabíróbb. Egy budapesti úr hozta be a tengerentúlról, és több műhelyben is megpróbálta rendbe hozatni. A kocsit darabokra szedték, valamicskét dolgoztak rajta, aztán elkezdődött a huzavona és a hitegetés.
Három év után a tulaj már annak is örült, hogy vissza tudta szerezni – gyakorlatilag kosárban. Annyira elege lett, hogy eldöntötte: az első vevőnek, aki tisztességes ajánlatot tesz, eladja. Ez az ajánlattevő volt a mostani gazda, aki ismeri a típust, van neki egy másik is, az egy évvel fiatalabb. Arra volt kíváncsi, mi a jobb és kifizetődőbb: drágábban szerezni egy szép, kész autót, vagy pedig olcsóbban egy tatarozást igénylőt, és az időt, pénzt, idegeskedést nem sajnálva rendbe tenni.
A kíváncsiságon kívül megvolt a kellő bizalom és bátorság is, hogy elhiggye, a kapott négy nagy halom alkatrészből össze lehet rakni egy hiánytalan Mercit. Néhány apróságot kivéve így is lett, a hiányzó darabokat – többek között a dísztárcsákat - gyorsan sikerült beszerezni. A kasztni nem igényelt munkát, csak felpolírozták, a kárpitosmunkák is készen voltak, de a keménytetőt muszáj volt helyrehozni és újrafényezni, mert sokáig egy tyúkól mellett állt.
A motorikus alkatrészeket egy szakember nyolc hónap alatt rakta rendbe, s miután a befecskendezést beállították – ami nem volt egyszerű feladat -, kerékre is állt a járgány, sőt az OT-minősítést is megkapta. S milyen útra kelni vele? A hosszú évtizedekig gyűjtögetett presztízshez illően minőségi a beltér, nagy, kényelmes ülések fogadják az utasokat. Közepes méretű kormánya jól kézre esik, és kellemes fogni, a szervós szerkezet könnyen forog, és egész kevés holtjátékkal működik.
Csendesen jár a nagy V8-as motor, felhúzott vászontetővel nem lehet panasz a zajra. A hardtopot levenni kétszemélyes elfoglaltság, és spéci szerszám is kell hozzá. Nyitottan kissé más a felállás, jóval több a menet- és a szélzaj, 80 km/h-nál még felhúzott ablakokkal is kellemetlenül támad a szél több irányból. Puhára hangolt futóműve és nagy, ballonos abroncsai rutinból oldják meg az úthibákat.
A 190 ló szépen tud gyorsítani, ám a sportos élményből elvesz a kissé nyúlós automata, aminek motorféke szinte nincs. Alul is nyomatékos a motor, pörgetni felesleges, és nem is szereti. Könnyen tartja az SL a 150 km/h-s utazótempót, a rásegítős négytárcsás fékrendszer megbízhatóan állítja meg, a mai forgalomban is teljes biztonsággal vehetünk részt. Ez az öreg Merci menetkényelemben sok mai nagyautónál többet nyújt, a látványról, hangulatáról nem is beszélve.
Műszaki adatok - Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Motor: V8-as, OHC-vezérlésű benzinmotor elöl hosszában beépítve, hengerenként két szelep. Hengerűrtartalom: 4520 cm3. Furat x Löket: 92,0 x 85,0 mm. Kompresszió: 8,0:1. Teljesítmény: 190 LE, 4750/perc fordulaton. Nyomaték: 323 Nm, 3000/perc fordulaton.Erőátvitel: háromfokozatú automataváltó, hátsókerék-hajtás.
Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros, hátul oldalankénti ferde háromszög-lengőkaros, tekercsrugókkal. Elöl belső hűtésű, hátul tömör tárcsafékek, szervorásegítéssel, kétkörös fékrendszer.
Felépítmény: kétajtós, négyüléses, nyitott önhordó acélkarosszéria.
Hosszúság x szélesség x magasság: 4380 x 1790 x 1300 mm. Tengelytáv: 2460 mm. Gyorsulás (0-100 km/h): 11,0 s. Végsebesség: 200 km/h. Tank: 90 l. Saját tömeg: 1632 kg.
Még több veterános olvasnivaló a Retro Mobil augusztusi számában: