Irány a texasi olajvállalkozók bálja - Mercedes 450 SL (1972) teszt

Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Tömege és masszív felépítése miatt Panzerwagennek (páncélautónak) is becézték. Amerikai változatai 11 másodperc alatt gyorsultak állásból 100 km/h-ra
Vágólapra másolva!
A Mercedes mérnökei az R107-es sorozattal a 190 SL és a Pagoda vérvonalát szerették volna folytatni. Siker lett belőle, de részben emiatt veteránként egyáltalán nem ritkaság, itthon is gyakran felbukkan belőle néhány. Egy amerikai változatot próbáltunk ki - hasonlóval furikázott anno a Dallas-sorozat jófiúja, Bobby is, persze a csökkentett teljesítményű V8-as motorral.
Vágólapra másolva!
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)

A választék: rövid roadster, nyújtott kupé

Még az olajválság előtt, 1971-ben jelent meg a Josef Gallitzendörfer és Friedrich Geiger által kreált R107 és C107 (polgári nevükön SL és SLC). Az SL kétüléses roadster a W113-as Pagodából átemelt ötletként lecsatolható keménytetővel és vászonnal is készült, a 35 cm-rel hosszabb tengelytávú, 2+2 üléses SLC kupéra pedig fix acélplafont tettek. Mindketten a W114 limuzin megkurtított padlólemezére épültek, soros hathengeres és V8-as benzinesek vitték őket.

Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)

Ebben alapmotor lett a közvetlen előd, a Pagoda legerősebb gépe, a 2,8-as hathengeres. Elképesztően gazdag volt a kínálat: a 2,8 és a 3,0 literes sorhatosokon kívül az összes változat V8-as volt, 3,5, 3,8, 4,2 (csak SL); 4,5, 5,0 (csak Európának); illetve 5,6 literesként (csak Észak-Amerikának, Japánnak és Ausztráliának). Mindegyik motor Bosch-Jetronic befecskendezéssel futott.

Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)

A kisebbeket négyfokozatú (280/350 SL/SLC) és ötgangos (280/300 SL/SLC) kézi váltóval adták, a nagyobbakat viszont alapból a Mercedes első házi fejlesztésű automatájával, a 722.0 kódjelű háromfokozatúval, majd a 722.1-es és 722.2-es négysebességesekkel. Az elöl-hátul független és kanyarstabilizátoros futómű önhordó, hosszú orrú (kellett a hely a V8-asnak), de rövid farú vaskarosszériát cipel.

Egyedi fényszórók és lökhárítók Amerikának

Ezúttal a motorháztető, a csomagtérfedél és az ajtó is acélból készült, ezek a Pagodán még aluból voltak, összességében az R107 ezért kicsit túlsúlyosra sikeredett (1600 kg). Elsőként viselt fekvőtéglalap-lámpákat elöl és testes bordásakat hátul. A termelés kétharmada célzottan Észak-Amerikába ment: az USA-nak a gyár külön kínálatot alakított ki, oda csak a 3,8-asok, 4,5-ösök és az 5,6-osok mentek, a szigorúbb károsanyag-kibocsátási szabályok miatt mindegyik csökkentett kompresszióval.

Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)

Akkoriban a rendeletek semmilyen más formájú reflektort nem engedélyeztek, csak a kereket, és az előre lezárt, úgynevezett Sealed Beamet, ezért viselnek a tengerentúliak dupla kerek fényszórókat. Az első példányok még a kicsi, formás európai lökhárítóval mentek, de 1974-től életbe lépett az a közlekedésbiztonsági törvény, ami után csak az ötmérföldes (ilyen sebességű ütközést kellet kibírnia deformálódás nélkül) nagy és ormótlan „biztonsági" lökhárítókkal közlekedhettek.

Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)

Az R107-esnél elkerülhetetlen téma az egykor nálunk is igen népszerű Dallas-filmsorozat, ami Mercedes-reklámnak sem utolsó, hiszen a gonoszkodó Jockey S-osztály limuzinokkal furikázott, öccse, Bobby pedig SL-lel. Az SL nem váltotta meg a világot, de az Atlanti-óceán mindkét partján kedvelték, amit az a tény is bizonyít, hogy több mint 300 000 készült belőle, és egészen 1989-ig gyártották.

Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)

Behajózás után csata az átverős szakikkal

Tesztautónk az első amerikai eresztésből való, a gusztusosabb, kisméretű krómozott lökhárítókkal. Az európai 4,5 literes motor 8,8:1-es kompresszióját itt levették 8,0:1-re, emiatt a 225-ből csak 190 lóerő maradt. Háromfokozatú automataváltó dolgozik alatta, szakértők szerint ez a legstrapabíróbb. Egy budapesti úr hozta be a tengerentúlról, és több műhelyben is megpróbálta rendbe hozatni. A kocsit darabokra szedték, valamicskét dolgoztak rajta, aztán elkezdődött a huzavona és a hitegetés.

Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)

Három év után a tulaj már annak is örült, hogy vissza tudta szerezni – gyakorlatilag kosárban. Annyira elege lett, hogy eldöntötte: az első vevőnek, aki tisztességes ajánlatot tesz, eladja. Ez az ajánlattevő volt a mostani gazda, aki ismeri a típust, van neki egy másik is, az egy évvel fiatalabb. Arra volt kíváncsi, mi a jobb és kifizetődőbb: drágábban szerezni egy szép, kész autót, vagy pedig olcsóbban egy tatarozást igénylőt, és az időt, pénzt, idegeskedést nem sajnálva rendbe tenni.

Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)

A kíváncsiságon kívül megvolt a kellő bizalom és bátorság is, hogy elhiggye, a kapott négy nagy halom alkatrészből össze lehet rakni egy hiánytalan Mercit. Néhány apróságot kivéve így is lett, a hiányzó darabokat – többek között a dísztárcsákat - gyorsan sikerült beszerezni. A kasztni nem igényelt munkát, csak felpolírozták, a kárpitosmunkák is készen voltak, de a keménytetőt muszáj volt helyrehozni és újrafényezni, mert sokáig egy tyúkól mellett állt.

Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)

Nyomatékból megold minden feladatot

A motorikus alkatrészeket egy szakember nyolc hónap alatt rakta rendbe, s miután a befecskendezést beállították – ami nem volt egyszerű feladat -, kerékre is állt a járgány, sőt az OT-minősítést is megkapta. S milyen útra kelni vele? A hosszú évtizedekig gyűjtögetett presztízshez illően minőségi a beltér, nagy, kényelmes ülések fogadják az utasokat. Közepes méretű kormánya jól kézre esik, és kellemes fogni, a szervós szerkezet könnyen forog, és egész kevés holtjátékkal működik.

Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)

Csendesen jár a nagy V8-as motor, felhúzott vászontetővel nem lehet panasz a zajra. A hardtopot levenni kétszemélyes elfoglaltság, és spéci szerszám is kell hozzá. Nyitottan kissé más a felállás, jóval több a menet- és a szélzaj, 80 km/h-nál még felhúzott ablakokkal is kellemetlenül támad a szél több irányból. Puhára hangolt futóműve és nagy, ballonos abroncsai rutinból oldják meg az úthibákat.

Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)
Mercedes–Benz 450 SL (R107)

A 190 ló szépen tud gyorsítani, ám a sportos élményből elvesz a kissé nyúlós automata, aminek motorféke szinte nincs. Alul is nyomatékos a motor, pörgetni felesleges, és nem is szereti. Könnyen tartja az SL a 150 km/h-s utazótempót, a rásegítős négytárcsás fékrendszer megbízhatóan állítja meg, a mai forgalomban is teljes biztonsággal vehetünk részt. Ez az öreg Merci menetkényelemben sok mai nagyautónál többet nyújt, a látványról, hangulatáról nem is beszélve.

Műszaki adatok - Mercedes–Benz 450 SL (R107)

Motor: V8-as, OHC-vezérlésű benzinmotor elöl hosszában beépítve, hengerenként két szelep. Hengerűrtartalom: 4520 cm3. Furat x Löket: 92,0 x 85,0 mm. Kompresszió: 8,0:1. Teljesítmény: 190 LE, 4750/perc fordulaton. Nyomaték: 323 Nm, 3000/perc fordulaton.

Erőátvitel: háromfokozatú automataváltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros, hátul oldalankénti ferde háromszög-lengőkaros, tekercsrugókkal. Elöl belső hűtésű, hátul tömör tárcsafékek, szervorásegítéssel, kétkörös fékrendszer.
Felépítmény: kétajtós, négyüléses, nyitott önhordó acélkarosszéria.

Hosszúság x szélesség x magasság: 4380 x 1790 x 1300 mm. Tengelytáv: 2460 mm. Gyorsulás (0-100 km/h): 11,0 s. Végsebesség: 200 km/h. Tank: 90 l. Saját tömeg: 1632 kg.

Még több veterános olvasnivaló a Retro Mobil augusztusi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!