Csodalámpával harcol a német túlerővel szemben – Lexus RX 450h menetpróba

Lexus RX
Vágólapra másolva!
A legnépszerűbb Lexus, az RX szabadidő-autó olyan fényszórót kapott a ráncfelvarráskor, ami abszolút világújdonság. Menetpróba.
Vágólapra másolva!
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX

Kevesen tudják, hogy a manapság oly divatos prémium SUV kategóriát a Lexus találta föl 1998-ban, az első generációs RX-szel, ami egy évvel előzte meg a BMW X5-öst, és négy évvel a Volvo XC90-est is (a Mercedes ML egy évvel hamarabb jött ki, de az létraalvázas, ezért inkább terepjárónak tekinthető). A Lexus szabadidő-autója

abban is első volt, hogy már 2005-től, a második generáció érkezésétől meg lehetett venni hibridként,

pedig ez akkoriban még legalább annyira szokatlan volt, mint ma egy hidrogént tankoló, üzemanyagcellás kocsi. Erős és takarékos benzines-elektromos hajtásával az RX már Európában is labdába rúghatott a helyi prémium SUV-ok mellett, amelyek jellemzően inkább dízelmotorral voltak keresettek.

Ez még csak a negyedik RX generáció, de a régiek közé betették a facelift előtti verziót is Forrás: Lexus

Hogy megértsük, miért ilyen fontos ez a nagy SUV a Lexusnak, túl kell látnunk Európán. Az aktuális generációból tavaly itt csak negyedannyi fogyott belőle, mint például a BMW X5-ből vagy a Volvo XC90-ből, a legnagyobb piacán,

az USA-ban viszont toronymagasan vezeti a kategóriája eladásait,

a második helyezett Mercedes GLE-nél is kétszer többet vettek belőle. Egyébként globálisan is a márka legnépszerűbb modellje, az eladások ötödét adja.

Csak hibrid hajtással kapható

Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX

2005 óra sokat változott a piac,

ma már egyáltalán nem számít különlegességnek, ha egy SUV hibrid,

szinte már minden európai prémiummárka is kínál ilyet. Ezek viszont kivétel nélkül konnektoros, vagyis plug-in hibridek, vagyis külső forrásból is lehet tölteni az akkumulátorukat, tisztán elektromossággal is képesek 40-50 kilométert megtenni, ezért nálunk zöld rendszámot kapnak.

Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX

Ezzel szemben a Lexus továbbra is az öntöltő hibrid rendszerben bízik, olyannyira, hogy az RX mostani modellfrissítésénél a 3,5 literes szívó V6-osból és két villanymotorból álló hajtásláncot érintetlenül hagyták, más motor nem is kapható. Az jelenti a fő különbséget a plug-inekhez képest, hogy az ilyen hibrideknek kicsi az akkumulátora, és

csak a fékenergia, vagy a benzinmotor tudja tölteni.

Egyhuzamban mindössze 1-2 kilométert tud elektromos üzemben menni egy RX 450h, de az akkuja olyan hamar újratöltődik, hogy átlagosan a megtett távolság 30, és az eltöltött idő 40 százalékában mégis kizárólag a villanymotorok hajtanak.

Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX

Ezért lehet, hogy a 313 lóerős, több mint két tonnás, automata váltós, összkerékhajtású benzines RX 450h hivatalos átlagfogyasztása mindössze 7,5-8,1 liter (WLTP). És ami még meglepőbb, hogy ezt óvatos gázpedálkezeléssel a valóságban is meg lehet közelíteni. Persze a többi Toyota-hibridhez hasonlóan a nagy Lexus is

inkább a városi, elővárosi környezetben tud takarékos lenni,

ahol sokat kell fékezni, és sok energiát lehet visszatölteni. Autópályán már nem fogyaszt olyan jól, és a 335 Nm-es nyomatéka is eltörpül a vetélytárs dízelek 5-700 Nm-éhez képest, vagyis a rugalmasság sem az erőssége. De a legnagyobb baj nem is ez, hanem a fokozatmentes automata váltó, ami erős gázadásnál felpörgeti, és hangossá teszi a motort, egészen addig, amíg vissza nem engedjük a pedált.

Első a kényelem, a sportosság háttérbe szorul

Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX

Vezetés közben azt éreztem, hogy az RX nem szereti a sportos stílust, pedig a mostani modellfrissítésnél pont

arra törekedtek, hogy javuljon a vezetési élmény.

Például több ragasztással és ponthegesztéssel merevebbé tették a karosszériát, némi életet leheltek a korábban teljesen halott elektromos kormányszervóba, erősebb kerékagyakat építettek be, áthangolták a lengéscsillapítást és vastagabb, üreges kanyarstabilizátorokat építettek be a futóműbe, hogy csökkentsék a dőlési hajlamot.

Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX

Tényleg érezhető némi fejlődés, pontosabb lett a kormányzás, és valamivel jobb az úttartás, de egy sorhatos dízel X5 így is nevetve körbeautózza a Lexust egyenes vonalban és kanyarban is.

Az RX 450h végsebessége 180 km/óra, a gyorsulása 7,7 másodperc,

a BMW ezzel szemben 230 km/órát és 6,5 másodpercet tud, hasonló fogyasztás mellett. Persze a dízelekben már Európában sem bízik annyi ember, mint a 2015-ös dízelbotrány előtt (az RX-hez sosem volt dízelmotor), a világ legnagyobb piacain (Ázsia, USA, Oroszország) pedig mindig is a benzinmotoros autókat keresték, ami a Lexus malmára hajtja a vizet.

Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX
Lexus RX

Száguldani tehát nem érdemes az RS 450h-val, ellenben

amikor finoman hajtják, elképesztően halkan és takarékosan lehet vele közlekedni,

átlagos tempónál alig vesszük észre, hogy épp a benzines- vagy a villanymotor hajt-e, és a Mark Levinson hifi hangzását is zavartalanul lehet élvezni. Az új, kisebb úthibák nagyfrekvenciás rezgéseit jobban tompító lengéscsillapítók miatt a rugózás még a korábbi szintnél is komfortosabb lett (pedig az alapmodell is 20 colos felniken gördül), ráadásul a Luxury szinttől járó adaptív futóművel még ezt tovább is lehet fokozni.

A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!