Változik a jogosítványszerzés jövőre

jogosítvány vezetői engedély nyomda elalvás veszélyei kormány mögött
Budapest, 2012. március 9. Új grafikájú, Magyarország feliratú vezetői engedélyek a Pénzjegynyomdában. MTI Fotó: Pénzjegynyomda
Vágólapra másolva!
Iskolapadba ültetik a biztosokat, aminek a célja a vizsgáztatási rendszer egységesítése és az oktatók hibáinak minimalizálása.
Vágólapra másolva!

Igazságtalanságok lehetnek a kormányzat szerint a jogosítványra hajtók vizsgáztatásában, és hibák egyes oktatók munkájában,

legalábbis erre lehet következtetni a biztosok iskolapadba ültetése és vizsgáztatása alapján - írta a Vezess a Közlekedéstudományi Intézet cikke nyomán.

Januártól továbbképzés indul ugyanis számukra a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpontban a vizsgáztatás szempontjainak egységes értelmezése érdekében. Ennek feladata, hogy a mainál egységesebben értékeljék a vizsgán a tanulók kisebb-nagyobb hibáit és melléfogásait a biztosok.

– állítja Benedek Szabolcs, a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont ügyvezetője.

A KTI szerint "a gyakorlati vizsgán – bár ezt a tanulók nem tudják, nem is igen érdekli őket – az oktatók is vizsgáznak. Nem formálisan, hiszen tevőlegesen nem ők vezetik a járművet, így ott és akkor már csak emiatt sem mondhat véleményt az ő vezetési tudásukról a vizsgabiztos. Az azonban

viszonylag hamar kiderül, ha egy oktató valamit rosszul tanít a növendékeinek.

Itt is fontos, hogy az oktató gyors és pontos (és országosan egységes elveken és szempont alapuló) visszajelzést kapjon, ha a vizsgabiztos szerint valamit rosszul csinál."

"Ha a vizsgabiztos nem először tapasztalja, hogy egy oktató növendékei rendre ugyanazokat a hibákat követik el, köteles erre felhívni az oktató figyelmét. Egy konkrét esetet említve, súlyos hiba, ha a vizsgázók irányváltoztatás előtt csak a tükrökből ellenőrizték a jármű holtterét, nem fordultak hátra, meg sem kísérelték azt."

"Miután az adott oktató több tanulójánál is ugyanezt tapasztalta a vizsgabiztos, jelezte az oktatónak, hogy szerinte ez az ő hibája (is), valószínűleg nem magyarázta el kellően, hogy nem elég csak a tükrökbe nézni, hanem hátra is kell pillantani, hogy kellően meggyőződjenek arról, biztonságosan végre tudják-e hajtani a tervezett elindulást, irányváltoztatást" – mondja Benedek.

A mainál egységesebb és igazságosabb vizsgáztatás mellett

újdonság lesz 2020-tól, hogy a gyakorlati vizsgán az útvonalat úgy kell megválasztani, hogy az hibás forgalomszervezési helyszínt (csomópontot) ne érintsen. Azaz nem lehet "átverős" eleme a vizsgának.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!