A Skoda idén ünnepelte az Octavia hatvanadik évfordulóját, ugyanis 1959 elején gördültek le az első példányai a Mladá Boleslav-i szerelőszalagról. A kilencvenes évek végén az első új generációs, Volkswagen Golf technikára épülő Octavia folytatta a típus történetét, amelyet még további két nemzedék követett,
összesen 6,5 milliót gyártottak belőlük.
Hétfő este Prágában a negyedik, új generáció is bemutatkozott.
Ahogy az új nyolcas Golfnál, az Octaviánál is megmaradt az MQB építőkészlet, a karosszéria hosszúsága 19 milliméterrel 4689 milliméterre, szélessége pedig 15 milliméterrel 1829 milliméterre bővült, a tengelytáv nem változott.
Sokat javult a légellenállás,
a ferdehátú karosszéria alaktényezője (cw) 0,28-ról 0,24-re, a kombié 0,3-ról 0,26-ra csökkent.
A keskenyebb fényszórók, valamint a hátsó lámpatestek egyaránt LED technikával működnek, csúcsváltozatában LED-Mátrix lesz. Ez több egyedileg szabályozható szegmensből állítja elő fénykévét, a vezető így a többi közlekedő elvakítása nélkül is folyamatosan távolsági fénnyel autózhat. Újdonság még, hogy
a hátsó lámpák dinamikus, futófényes irányjelzőt kaptak,
záráskor és nyitáskor egy látványos fényanimáció is lefut.
Már az Octacia előző két nemzedéke is a legtágasabb alsó-középkategóriás autó volt, az új azonban még több helyet kínál : a hátsó utasok már 78 milliméteres lábteret élvezhetnek,
a csomagtér térfogata a kombi esetében 640, a ferdehátúnál 600 literre bővült,
ami 30, illetve 10 literes növekedés.
Új tervezésű a kormánykerék, a középkonzol, az ajtókárpitok és a műszerfal, utóbbi különböző síkokból épül fel és a hűtőrács alakját idézi. Első ízben állnak rendelkezésre hátkímélő ülések, amelyek a fűtés mellett opcióként masszázsfunkciót és szellőztetést is kínálnak. A szintén extraként rendelhető sportüléseket aktív szellőzésű szövetkárpit borítja, de akár háromzónás légkondicionáló is kapható.
Az új Octavia az első Skoda, amihez rendelhető head-up kijelző, amely a fontos információkat – mint például a sebesség és a navigációs útmutatások – a szélvédőre vetítve jeleníti meg. Kívánságra az infotainment rendszer rádiós és televíziós streaming szolgáltatást, illetve
teljes vezeték nélküli okostelefon-csatlakoztatást is kínál.
Összesen akár öt USB-C-aljzat közül a két elsőn keresztül közvetlenül is csatlakoztathatók a médiaeszközök, hátra 230 voltos csatlakozóaljzat is rendelhető.
A digitális Virtual Cockpit műszeregység 10 colos kijelzővel készül, a vezető négyféle alapnézet közül választhat. A légkondicionáló a központi képernyőbe integrált alsó sávról kezelhető, míg a hangerő a kijelző alatti érintőcsúszkával, egy ujjal szabályozható, két ujjal pedig a térkép nagyítható, illetve kicsinyíthető. Elegáns,
kisméretű kapcsolóvá változott a DSG automata váltó előválasztó karja,
ugyanis már nem mechanikus, hanem elektronikus úton továbbítja az utasításokat a dupla kuplungos egység felé.
Számos új vezetői segédrendszert kínál az Octavia: a
kikerülés-asszisztens
gyalogos-, illetve kerékpárosgázolás, vagy más járművel ütközés veszélye esetén a kormányzási nyomaték felerősítésével segíti a vezetőt, hogy kontrollált kikerülési manőverrel kerülje el a balesetet. A kiszállás-figyelmeztető még az ajtó kinyitása előtt jelzi, ha hátulról más jármű közelít, sőt, a kézérzékelés segítségével az autó azt is ellenőrizheti, hogy a vezető fogja-e a kormánykereket, vagy már nem uralja a járművet. Ilyen helyzetben a vészhelyzet-asszisztens megállásig fékezheti a kocsit.
Csökkent a továbbfejlesztett motorok fogyasztása és károsanyag-kibocsátása, a részecskeszűrő mindhez alaptartozék. Amennyiben a 110 lóerős háromhengeres 1,0 TSI-t vagy a 150 lóerős négyhengeres 1,5 TSI-t DSG váltóval rendelik,
48 voltos szíjhajtású indítógenerátorral és lítium-ion akkuval egészülnek ki
(lágy hibrid technológia), így a leállított benzinmotor melletti szabad gördülés (vitorlázás), a fékezés alatti energia-visszatáplálás, illetve az elektromos rásegítés is lehetővé válik.
Mindkét benzinmotor hatfokozatú manuális sebességváltóval, lágy hibrid technika nélkül is választható. Az 1,5 TSI kézi váltója új fejlesztés, ezt kapják a dízelek is. A 190 lóerős 2,0 TSI kizárólag hétfokozatú DSG váltóval és összkerékhajtással kombinálható. A palettán
három új, kétliteres Evo TDI dízel is található 116, 150 és 200 lóerős teljesítménnyel,
az új kipufogógáz-utánkezelési rendszer kb. 80 százalékkal mérsékli a nitrogén-oxidok kibocsátását a régi TDI-khez képest.
A hagyományos motorkínálatot földgázüzemű, 130 lóerős, 1,5 literes G-TEC turbómotor, valamint hálózatról tölthető, 204 és 245 lóerős plug-in hibrid változatok és mild-hibrid technikával kiegészített benzinmotorok egészítik ki.
Az alap futómű mellett két további változat is választható: az egyik a karosszériát 15 milliméterrel mélyebbre süllyesztő sportfutómű, míg a másik a szabadmagasságot ugyancsak 15 milliméterrel megnövelő, gyenge minőségű utakra fejlesztett változat. Kívánságra adaptív lengéscsillapítás is rendelhető, de ez már nem újdonság.
Első ízben rendelhető az Octaviához az alváscsomag,
amely a hátsó ülésén két megnövelt méretű, különösen kényelmes fejtámlát és egy plédet kínál. Ugyancsak újdonság a csomagtartó továbbfejlesztett rakodóháló-összeállítása, illetve a csomagtérroló automata kireteszelése a kombiban. A hátsó ajtók gyerekzárja elektromosan működtethető, az első üléstámlák hátoldalán pedig az okostelefonok számára két zsebet alakítottak ki.
A vezető ajtajában kialakított rekeszben esernyő és kézikefe is elhelyezhető. Megjelent az ablakmosótartály betöltőnyílásába integrált tölcsér, a rendelhető vonóhorog pedig elektromosan, a csomagtérből reteszelhető ki. Szintén újdonság az AdBlue tartály betöltőnyílása, amely teherautó-töltőpisztollyal is lehetővé teszi az utántöltést.
A Skoda először kombi változatában vezeti be a piacra
az Octavia legújabb generációját (2020 tavaszán), az ötajtós néhány héttel később érkezik. A megszokott Active, az Ambition és a Style felszereltségi szintekkel lehet majd megvenni, 2020 második felében a terepes Scout és a sportos RS is kiegészíti majd a kínálatot.