Az Angyal szolgálati autója - Volvo P1800 veteránteszt

Volvo P1800 veteránteszt
Kiegyenesítve: a korai sorozatok oldalsó díszléce még követte az ajtók felkunkorodó merevítő-vonalát
Vágólapra másolva!
Olaszos arányok, amerikai fecskefarkak, megbízható svéd technika. A Volvo P1800 igazi kuriózum volt a sportautók piacán, ráadásul leghíresebb példánya a tévében is karriert csinált, az angol Roger Moore-ral a kormány mögött.
Vágólapra másolva!

Nem véletlenül került be ez a Volvo a hatvanas évek 10 ikonikus sportautójáról szóló válogatásba, máig a márka egyik jelképe, egyszersmind a gyűjtők egyik kedvence. A tervezés 1957-ben indult, Helmer Petterson mérnök irányításával. Takarékosságból az Amazon hajtásláncát és mechanikáját használták, apró módosításokkal: a B18 jelű, OHV-vezérlésű, 1,8-as négyhengeres motort szerelték a hosszú orrba, kétkarburátoros kivitelben (SU vagy Zenith/Stromberg).

Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt

Gondok a kiszervezett gyártással

Háromról öt főcsapágyasra alakították a motort, és a kompresszióját is megemelték, így 100 lóerőt tudott. A blokk Borg & Beck kuplungon át csatlakozott a négyfokozatú, M40-es sorozatú kézi váltóhoz, 1963-tól pedig az M41-eshez, amihez elektromosan kapcsolható (Laycock-féle) overdrive is járt.

Lényegében a futómű is megegyezett az Amazonéval,

elöl független, kettős keresztlengőkaros, hátul pedig Panhard-rudas merevtengelyes rendszer dolgozott.

Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt

A karosszériát a Pietro Frua stúdiójában dolgozó Pelle Petterson jachttervező, Helmer fia rajzolta, de a Volvo ezt fél évszázadig titkolta, ragaszkodott az olasz eredethez - azt hitték, így nagyobb a presztízs, és részben igaz is volt a tézis. A gyártásról megállapodtak a német Karmann-nal, de a karosszériagyár legnagyobb megrendelője, a Volkswagen az utolsó pillanatban lényegében megtiltotta a P1800 gyártását: azzal fenyegetőzött, hogy felmondja az összes szerződését.

Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt

A hoppon maradt Petterson nem adta fel, Angliában talált partnert, a Jensen Motorst. Tízezer darabban állapodtak meg, így 1960-ban elindult a sorozatgyártás, azzal, hogy

a Jensen kiszervezte a felépítmények készítését a Pressed Steelnek.

Ám a svédek minőségi követelményeit a Jensen csak az első pár száz darabnál tartotta be, később lazult a fegyelem, így különösen sok panasz érkezett a fényezésre, és gyakoriak voltak a beázások is.

Izmosabb motorok és shooting brake

Nem meglepő, hogy a Volvo 6000 darab után 1963-ban áttette a termelést Svédországba, a Lundby-üzembe, innentől a típus a P1800S (S: Sverige, azaz Svédország) nevet viselte. A költözéssel együtt járt a motor 8 lóerős megizmosítása is, 1966-ban pedig 115 lóerőre nőtt a teljesítmény. 1969-ben leváltották az 1,8-ast, a 2,0 literes B20 jött helyette, annak is a feltupírozott, 118 lóerős B változata.

Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt

Egy évvel később több módosítás is történt: megjelent a Bosch D-Jetronic befecskendezős, 130 lóerős B20E erőmű (Amerikába a szigorú károsanyag-kibocsátási szabályok miatt a csökkentett sűrítésű B20F kiadások mentek).

Ez a szerkezet már illett a kocsi egyéniségéhez, 190 km/h-ra nőtt végsebesség,

és 9,5 másodperc alatt gyorsult vele állásból 100 km/h-ra a Volvo (a hátsó tárcsafékek is ekkor jelentek meg). 1972-ben pedig piacra dobták a meglepő vonalú, háromajtós P1800ES kombit.

Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt

Az olasz Coggiola műhely és Frua is készített egy-egy prototípust, de végül a házi tervező Jan Wilsgaard változata ment sorozatgyártásba. Sajnos a piac nem tudta a shooting brake ES-t értékelni, otthon „halaskocsinak", Németországban „Hófehérke koporsójának" csúfolták. A sima kupé sikereihez sokat hozzátett a híres Az Angyal című tévésorozat, amelyben Roger Moore (Simon Templar szerepében) egy hófehér P1800-assal furikázott. Végül a svéd sportkocsit 1973-ban futtatták ki.

Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt

Nem bírtak a szerelők a befecskendezéssel

Tesztautónk a gyártás utolsó előtti évéből való, tehát már négy tárcsafékes és 2,0 literes. Befecskendezősként született, de ma már nem az: karburátorok etetik. Korábbi svájci tulajdonosa

öt évvel ezelőtt Németországban tetőtől talpig restauráltatta,

a belsejét pedig saját szája íze szerint alakítatta át új fabetétekkel és fakormánnyal, a gyáriaknál kényelmesebb sportülésekkel és elektromos ablakemelőkkel.

Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt

Bejárta vele Európát, de egyszer meghibásodott a Bosch D-Jetronic injektor, a javítására pedig nem talált megfelelő szakembert, ezért úgy döntött, eladja a Volvót. Az autó mostani tulajdonosa régen szeretett volna magának egyet, de megfelelő állapotút csak másfél éve talált – éppen ezt a svájci példányt. Itthon semmihez sem kellett hozzányúlni, kivéve a gömbcsuklókat, a szilenteket és a fékrendszert, utóbbi teljes cserére szorult.

Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt

A befecskendezéssel azonban egy évi kínlódás után sem boldogultak, ezért átépítették a gépet karburátorossá,

most két darab sportlégszűrős, 40-es Weberrel megy

(a műszaki táblában a porlasztós modell adatait adtuk meg). Könnyen napirendre lehet térni efelett, hiszen úgysem a veteránminősítés volt a cél, már csak az átalakított beltér miatt sem, amely elegáns, kicsit angolos beütésű. A sok bőr és fa hatása olyanná varázsolja, mintha egy Jaguarban vagy Aston Martinban ülnénk.

Négy sebességfokozat plusz overdrive

Esztétikusak a jól olvasható, testes műszerek, a krómgyűrűs sor a pult közepén folytatódik. A másik végletet a kötőtű vékonyságú bajuszkapcsolók jelentik, a jobb oldalival az overdrive kapcsolható. A jó oldaltartású sportülések kényelmesek, a lábtér elöl kiváló, hátul viszont nagyon szűk. Alapjáraton is hangos a motor, ami menet közben még jobban felerősödik, de az érces, nyers muzsikát kimondottan élvezetes hallgatni. A váltókar rövid utakon mozog, nagyon pontos, de egyáltalán nem puha.

Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt

Életerősen gyorsul az 1800-as, még ha nem is présel az ülésbe. Minden fokozatban kapcsolható az overdrive, ilyenkor 1000/perccel esik a fordulatszám, így a 150 km/h-s utazótempó akár órákon át is tartható.

ZF-gyártmányú, csigagörgős kormányművének nincs szervója,

menet közben is kell hozzá izom, cserébe pontos, kevés holtjátékkal – ami bizonyára a felújítás eredménye. Futóműve lényegében az Amazoné, de finomítottak, erősítettek és ültettek is rajta, nagyon jól végzi a dolgát.

Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt
Volvo P1800 veteránteszt

Hatékonyan nyeli az úthibákat, a rezgések leginkább a kormányoszlopon jönnek át. Egyenesben rendületlenül fut, de a kanyarokba is úgy áll be, mint a cövek, szinte semmi billegés nincs. Az erős angol Girling tárcsafék hatékonyan állítja meg, szépsége mellett a Volvót vezetni is jó. Így gondolhatta ezt az amerikai Irv Gordon is, aki 1966-ban újonnan vett kupéjával 2018-ig összesen 5,2 kilométert tett meg – így aztán máig a P1800 őrzi a legnagyobb futású magánautók Guiness-rekordját.

Műszaki adatok - Volvo P1800 (1971)

Motor: OHV-vezérlésű soros négyhengeres benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 1986 cm3. Furat x löket: 88,9 x 88,0 mm. Kompresszió: 9,5:1. Teljesítmény: 118 LE, 6000/perc fordulaton. Nyomaték: 176 Nm, 3500/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú kézi váltó és overdrive, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros, tekercsrugós, hátul merevtengelyes, Panhard-rudas. Elöl-hátul tárcsafékek, kétkörös fékrendszer szervóval.

Felépítmény: kétajtós, ötüléses önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4350 x 1700 x 1280 mm. Tengelytáv: 2450 mm. Saját tömeg: 1130 kg.

Gyorsulás (0-100 km/h): 10,0 s. Végsebesség: 190 km/h.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil júliusi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!