A Hyundai Tucsonból a 16 éves története során több mint hétmillió példányt adtak el, így bő másfél évtized alatt
a dél-koreai márka legnagyobb darabszámban értékesített típusává vált.
Most érkezett meg Magyarországra a vadonatúj, negyedik generáció, amelyet nem lehet majd összetéveszteni a harmadikkal, ugyanis az unalmas megjelenést avantgárd formavilág váltotta fel, amely olyan merészre sikeredett, hogy akár el is riaszthatja a konzervatív vevőket.
A 4,5 méteres szabadidő-autónak
már az orra is különleges látványt nyújt,
mivel lekapcsolt világítással úgy tűnik, mintha csupa apró, fekete rombusz borítaná; ilyenkor nem lehet megkülönböztetni egymástól a hűtőmaszkot és a LED-es nappali fényeket, mert utóbbiak egy tükrös mechanizmusnak köszönhetően teljesen beleolvadnak a rács-szerkezetbe.
Oldalt a határozott élek és túlméretezett sárvédő-szélesítések, hátul pedig a LED-csíkkal összekötött nyílszerű lámpák feltűnőek. De ezeket leszámítva is tele van izgalmas részletekkel a karosszéria a rejtett hátsó ablaktörlőtől kezdve a kupés tetővonalon át a szögletes kerékjáratokig.
Elődjénél 20 mm-rel hosszabb, 15 mm-rel szélesebb, és 5 mm-rel magasabb az új Tucson, a tengelytávja is 10 mm-rel nőtt, de a hátsó utasok ennél nagyobb mértékben, 26 mm-rel növelt lábteret kapnak.
Az elegánsan minimalista műszerfalon egy 8 vagy 10,25 colos érintőképernyő található a központi helyen, utóbbi online navigációt is tartalmaz, előbbi csak okostelefon-tükrözést (alapáron jár a vezeték nélküli Apple Carplay és az Android Auto támogatás).
Szinte alig vannak nyomógombok és fizikai kapcsolók:
a legtöbb funkció az érintőképernyőről vagy érintőgombokkal vezérelhető, a klíma szerencsére külön panelt kapott, nem a menürendszerben kell kutatni utána.
Korábban csak a luxusautókhoz lehetett rendelni
háromzónás és indirekt légbeömlőkkel dolgozó, huzatmentes légkondicionálót,
de ez már a Tucsonhoz is elérhető bizonyos felszereltségek esetén. Ezen kívül szellőztetett első, illetve fűthető első és hátsó ülések is lehet kérni akár bőrkárpittal és elektromos mozgatással is, csak a masszírozás hiányzik.
A Tucsonhoz szinte minden vezetéstámogató rendszer elérhető (összesen 14-féle), amire ma az autóipar képes. Újdonság
a navigációs adatokat is figyelő adaptív tempomat,
amely kanyarban előre lassít, és bárhol képes a korlátozáshoz igazítani a sebességet. A sávtartó nem csak a nemkívánatos sávváltást akadályozza meg, de megfelelő felfestések esetén tartósan a sáv közepén tartja a Tucsont, a holttér-figyelő nem csak egy visszajelző fényt kapcsol fel a tükörben (ha másik járművet érzékel a holttérben), hanem be is adja a tükörházba épített kamera képét a digitális műszerfalra.
Ma még nagyon kevés autóban, például a Honda Jazz-ben, a Mercedes S-osztályban, illetve a Tucsonban van első-középső légzsák, amely megakadályozza, hogy a vezető teste oldalütközéskor összeütközzön első utasával. Szintén a prémiumautókból ismerős a
távirányítós parkolás lehetősége,
amely akkor jön jól, ha olyan szűk helyre kell beállni merőlegesen, ahol nehéz lenne kinyitni az ajtót.
Háromféle hibrid rendszerrel, első- és összkerékhajtással, kétféle hibridmentes motorral (1,6-os turbós benzines és 1,6-os turbódízel), valamint négyféle sebességváltóval rendelhető a Tucson, a teljesítményskála 115-től 265 lóerőig tart.
A 230 lóerős „öntöltő" hibridben (HEV) az 1,6-os benzines turbómotort egy önálló hajtásra is képes villanymotor segíti, amelyet a váltó és a belső égésű motor közé építenek be. Mivel csak hagyományos, hatfokozatú automatával gyártják,
nem kell tartani az e-CVT-s Toyota hibridek befőttesgumi-érzésétől és erős gázadásra felbőgő motorjától.
Az átlagfogyasztás a WLTP szabvány szerint mérve 5,5-5,9 liter. Első- és összkerékhajtással egyaránt elérhető a hibrid Tucson, a zöld rendszámos, 265 lóerős plug-in csak az utóbbival.
A konnektoros a sima hibridre épül, de 60 helyett 91 lóerős villanymotort és 1,49 helyett 13,8 kWh-s akkumulátort kap. Használhatóbbnak ígérkezik csúszós úton, mint azok a vetélytársak, amelyekben kizárólag villanymotor hajtja (kardántengely nélkül) a hátsó tengelyt, mivel itt az e-motor is a HTRAC összkerékhajtási rendszeren keresztül forgatja a kerekeket, vagyis zéró emissziós módban is minden kerék hajtott, és terep-üzemmódok közül is lehet választani.
Benzinfogyasztás nélkül 50 km-t lehet megtenni a WLTP szabvány szerint,
a 7,2 kW-os fedélzeti töltő alapfelszerelés.
A jóval egyszerűbb, 48 voltos lágy hibrid technológia elérhető az 1,6-os turbómotorral (150 és 180 lóerővel) valamint az 1,6-os dízellel (136 lóerővel) is, akár összkerékhajtással is kombinálva. Alapáron jár hozzájuk a hatfokozatú intelligens manuális sebességváltó (elektromos kuplunggal), de rendelhető hétfokozatú duplakuplungos automata is.
A Tucson
7,99 millió forintos alapkivitelében
(Life felszereltség) az 1,6-os benzinmotor 150 lóerős kivitele dolgozik hibrid rendszer nélkül, fronthajtással, hatfokozatú kézi sebességváltóval. Az összkerék-meghajtás felára 650 ezer, a 115 lóerős dízelmotoré kereken egymillió forint. Ebben a Life csomagban még nincs digitális műszerfal, hűtőrácsba beolvadó nappali fény, automata klíma, könnyűfém felni, tetősín, tolatóradar és LED-es hátsó lámpa sem, így a legtöbb vevő valószínűleg a Life-nál 800 ezer forinttal drágább Comfort felszereltséget választja majd, amely ezeket már tartalmazza (a legtöbb extra is csak ettől a szinttől érhető el).
Az árlista másik végén a tavasszal érkező,
minimum 14 millió forintba kerülő plug-in hibrid
található, amelynek árát - ha minden extrát megrendelünk hozzá - bő 18 millió forintig lehet feltornászni. Mint minden Hyundai-hoz, így az új Tucsonhoz is jár az ötéves, kilométer-korlátozás nélküli újautó-garancia, aminél csak a testvérmárka Kia kínál többet, de náluk a Sportage generációváltására még várni kell.