A VAZ 2123-as gyári kódjelű, második generációs Lada Niva
gyártása 1998-ban kezdődött el,
aztán 2003-2020 között már szinte változatlan műszaki tartalommal, de Chevrolet márkanévvel készült a kocsi a General Motors és az AvtoVAZ együttműködése keretében (ekkor nevezték át a továbbra is gyártásban lévő, első generációs Nivákat Lada 4x4-re).
Mivel Oroszországban és a környező országokban bő két évtized alatt
csak 650 ezer fogyott a típusból,
idén a GM eladta az 50 százalékos részesedését a vegyesvállalatban, így a Niva II modelleket 2020 óta ismét Lada márkanévvel lehet megvásárolni. Hogy méltó módon megünnepeljék az eredeti márkanév visszatérését, a típuson most átfogó modellfrissítést hajtottak végre (2009 után először), az átdolgozott kocsikat Lada Niva Travel néven kezdték el gyártani Togliattiban.
Jelentős változáson ment át a korábban gömbölyded formájú terepjáró,
az orra szögletes és magas lett,
jól alkalmazkodva a mai divatirányzatokhoz. Szemből nézve akár egy modern Toyotával is össze lehetne téveszteni, de kétségkívül felhasználtak ötleteket a két évvel ezelőtti Lada Vision 4x4, és a hat évvel ezelőtti Chevrolet Niva Concept tanulmányautóból is. Igaz, talán szerencsésebb lett volna, ha inkább azokat az autókat kezdik el gyártani, és nem ezt a 22 éves konstrukciót reszelgetik tovább, de az AvtoVAZ anyagi helyzete most ennyit tett lehetővé.
A mostani modellfrissítés elsősorban a Niva megjelenését érintette,
komoly mechanikai változásról nem számolt be a gyár, a hangszigetelés javításán kívül. Újak a Travelen a fényszórók és a hatalmas, trapéz alakú hűtőrács, a kerékjáratokon a műanyag védőelemek szögletessé váltak. Hátul csak a lökhárítót és a lámpákat cserélték le, utóbbiak már LED-esek.
Rendelhető gyári Off-road csomag is, amely terepgumikat, magasra kivezetett légbeszívó csövet (hogy ne szívjon vizet a motor) és fényezetlen műanyag védőelemeket tartalmaz. A zárható központi differenciálművel és felezővel ellátott állandó összkerékhajtás az alapmodellben is benne van,
a meghajtásról továbbra is az ősrégi, 1,7 literes, 80 lóerős Lada-motor felel.
A ráncfelvarrás előtt a Niva alapára Oroszországban 738 ezer rubel, azaz 2,9 millió forint volt, egyelőre nem tudni, hogy a Travelért mennyivel kérnek többet.