Sokkal bonyolultabb lesz a külföldről érkező autók forgalomba helyezése,
illetve sok esetben kötelező környezetvédelmi vizsgálatot rendelnek el akkor is, ha a kinti műszaki még érvényes - írta a Totalcar.
Ha egy uniós országból származó használt autónak legalább egy hónapig érvényes kinti műszaki vizsgája van, eddig 8 ezer forintért átvezették műszaki érvényességi idejét a magyar forgalmi engedélybe. Ezt nevezzük honosítási eljárásnak. Amikor egy lejárt forgalmis autó kerül Magyarországra, azt csak egyedi forgalomba helyezési eljárással lehet rendszámoztatni, vagyis szigorú és alapos műszaki vizsgán vesz részt. A vizsgálat ára 40 ezer forint, így sokan próbálják elkerülni.
Az új szabály szerint az 1999. december 31. után gyártott, más EU-s országból származó autók kinti műszakiját csak akkor honosítják,
ha a tulajdonos rendelkezik az autó COC-papírjával, vagy az európai előírásoknak való megfelelést igazoló, úgynevezett EK-szerinti típustábla található az autón. A határnap előtti, vagyis több mint
húsz éves autók olcsó honosításához sem COC-t, sem típustáblát nem kérnek, ugyanakkor a vizsgaállomás a kinti vizsgapapírt kéri, kérheti.
Mivel nemcsak az EU-ból származó használt autókat helyeznek itthon forgalomba, hanem például amerikai piacra szánt modelleket is, a vizsgaközpont nem talál majd EK-nak megfelelő típustáblát, sem COC dokumentumot.
Így hiába lesz érvényes EU-s műszakija és forgalmi engedélye, nemcsak honosítani nem lehet majd a vizsgát, de az egyedi forgalomba helyezési eljáráson is megakadhat az autó. Az európai előírásoknak való megfelelését külső szakértő bevonásával állapíthatják meg,
egy ilyen vizsgálat itthon több mint 300 ezer forintba kerül, és erre a költségre számíthat bárki,
aki nem tud valamilyen hitelt érdemlő dokumentumot bemutatni arról, hogy a behozott, eredetileg harmadik országból származó autó átesett az európai megfelelőséget igazoló vizsgálaton.
Mostantól a hat évnél idősebb, 160 ezer kilométernél többet futott, illetve láthatóan füstölő autókat akkor is külön környezetvédelmi vizsgálatra küldik, ha még érvényes a kinti műszaki vizsga.
Ezért a rendkívüli vizsgálatért egyelőre nem kell fizetnie a tulajdonosnak, de ha az autó megbukik, nem kap magyar rendszámot, amíg meg nem javítják.