Hedonizmus négy keréken, mielőtt kitör az olajválság - Ford Thunderbird (1972) veteránteszt

Ford Thunderbird veteránteszt
A hatodik kiadásból 1972 és 1976 között összesen 299 146 darab készült. Ebből 57 814 példány jött ki a gyárból a bevezetés évében
Vágólapra másolva!
Az ötvenes években bevezetett és később legendássá vált típus egész dinasztiát alapított: 11 generáción át készült, a modellnév egészen 2005-ig fennmaradt. Egy hatodik generációs modellt próbáltunk ki, amelyet hétezer köbcentis motorja, illetve kapitális méretei miatt az utókor „Big Bird" szériaként emleget. Csakhogy 1973-ban eljött az olajválság, és vele az óriáscirkálók zuhanórepülése.
Vágólapra másolva!
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt

Amerika felívelő korszakában, 1955-ben jelent meg az első Thunderbird (magyarul viharmadár), amelynek neve az indián mitológiából eredeztethető. A bemutatón egész csapanyi tervező állt a látványos, és tengerentúli szemmel egészen európai vonásokat is felvonultató kupé, illetve kabrió mögött. Eleinte a Chevy Corvette ellenfelének szánták, és nagy siker lett, majd az '58-as új, kettő helyett immár négyüléses generációval átpozícionálták, és új kategóriát is teremtett: a „personal luxury car" egyedi formájú, kupészerű, de sportosság helyett fényűzésre szánt gépet jelentett.

Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt

Ahogy múlt az idő, lassan eltűnt belőle minden európai vonás, felfújták, kiszélesítették, így a 70-es évek elejére már tökéletesen belesimult az amerikai utcaképbe.

Ekkoriban még a Ford is vígan építette súlyos, V8-as szörnyetegeit: a hatodik kiadás lett minden idők legtestesebb T-Birdje.

Az előző, bukólámpás „Glamour Bird" sorozathoz képest egyszerűsítettek a megjelenésén, és alapból a Ford Cleveland motorcsalád 6,6-os V8-asát szerelték bele, de az kevés volt a nagy testhez. Gyorsan le is cserélték a Lima fedőnevű 7,0 literes motorjára, amelye már 212 lóerőt állított hadrendbe, de opcióként volt 7,5-ös óriásgép is.

Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt

Mindegyik V8-as óriási nyomatékát háromfokozatú Cruise-O-Matic automataváltó továbbította. A Thunderbird éppen az 1972-ben bevezetett hatodik generációval érte el az egymilliomodik példányt, ami különösen a konkurencia ismeretében számított nagy sikernek: az Oldsmobile Toronado és a Buick Riviera kívülről támadott, házon belüli ellenfélnek pedig ott volt a Ford LTD, a Galaxie kupé, és a konszernbéli rokon Mercury Marquis. Az USA autóiparában akkor minden modellévben komolyan változtattak a megjelenésen, így az '72-es „Big Bird" modellek formái is csak egy évre szóltak.

Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt

Elsőre nem zárult happy enddel a felújítás

Tesztautónk Connecticutból érkezett Magyarországra, még évekkel ezelőtt. Mindent kijavítottak a karosszériáján (arrafelé tud lenni zord tél, és eső is akad bőven), felkészítették a muzeális minősítésre is, de az első vizsgán megbukott. Ezért a gazdája úgy döntött, inkább eladja. Tavaly májusban került mai tulajdonosához, akinek már kevés tennivalója akadt vele, igazából csak az esztétikán javított kicsit: a hátsó fékdobokat és a kipufogót ezüstre fújatta, illetve az alváz plusz a motortér festését is kijavította itt-ott. Ezek után már sikerült OT rendszámmal forgalomba állítani a kétajtós óriást.

Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt

Csak a saját igényessége miatt kárpitoztatta újra a tulajdonos a csomagtartót, illetve a munkák közt említendő, hogy a kormányszervo egyik csöve szivárgott, így azt ki kellett cserélni. Viharmadarunkat amúgy a „kisebbik", a 7,0 literes motor viszi, ugyanakkor van benne egy csomó extra, főleg olyanok, amik egy évvel később már az alapfelszereltségbe is bekerültek.

Ilyen a bőrkárpit, a négy elektromos ablakemelő, a jobboldali motoros visszapillantó és a légkondi is.

A korra jellemző amerikai beltér fogadja a látogatókat, bálteremnyi területtel, két jókora süppedős fotellel és egy hátsó dívánnyal.

Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt

Jellegzetes, dobozszerű a műszerpult, amely függőlegesen néz szembe a vezetővel. Nem vitték túlzásba a műszerezettséget, sebességmérőből, időmérőből és tankszintjelzőből áll a csoport, és van egy rakás figyelmeztető lámpa is. Ahogy a nagykönyvben meg van írva, úgy gurgulázik a V8-as motor, mindig élvezetes ez a muzsika. Óvatos és ésszerű gázadással luxuslimuzinként cirkálhatunk vele, de akár gumit is égethetünk teljesen akaratlanul, egy-egy rossz pedálmozdulattal. Nyugodt járású, alacsony fordulatszámú a gép, mindent hatalmas nyomatékkészletéből old meg.

Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt

Mozgásba lendül az 5,5 méteres közúti cirkáló

12 másodperc alatt futja meg a 100 km/h-s sprintet, ez egy kéttonnás veterán monstrum esetében meglehetősen jó érték. A tesztautónk alatt tevékenykedő C6 jelű Cruise-o-Matic váltó a Fordok mellett Mercuryket és Lincolnokat is szolgált. Háromgangos, de másodikból indul, csak a gázt padlóra taposva (kickdown) kapcsol vissza egyesbe. Kulturáltan, rángatás nélkül működik hidegen is, de persze a motorfékről lemondhatunk. Erős szervo segíti a T-Bird kormányát, két ujj elegendő a forgatásához, ezt a puhaságot szokni kell, menet közben nagyon steril és nincsen visszajelzés.

Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt

Érezhető a kocsi viselkedésén, hogy 55-65 mérföld/órás tempóra (80-100 km/h) lőtték be az utazósebességet, ilyenkor kicsi a zaj és alacsony, 1500-1800/perc a fordulatszám.

Sík aszfalton persze e felett is simán fut a Ford, de hepehupás, nyomvályús úton hajlamos elkóvályogni, gyakran kell korrigálni.

A mérnökök nagyon odafigyeltek a futóműre, s a kor egyik legjobb amerikai felfüggesztését alkották meg: hátul merevtengelyes, de lap helyett tisztességes csavarrugókkal, így gyönyörűen elnyeli az úthibákat, és a kanyarokban is viszonylag stabil.

Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt

Elöl tárcsa-, hátul pedig dobfékek küzdenek a tetemes tömeggel, egész hatásosan, a rásegítésük erős, finoman kell őket adagolni. Persze a fogyasztás hatalmas, de ez 1972-ben, amikor átlagosan 36 centbe került egy gallonnyi benzin, senkit sem érdekelt. Számolgassunk kicsit: akkoriban nálunk 4 forint volt literje, régi árfolyamon átszámítva ugyanennyiért 2 forint 60 fillérnyi árat fizettek a sokszoros átlagkeresetű amerikaiak. Aztán a '73-as olajválsággal és drágulással (majd az emissziós előírásokkal) az USA-ban is vége lett az igazán pazarló világnak, a T-Birdök pedig jelentősen zsugorodni kezdtek.

Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt
Ford Thunderbird veteránteszt

Műszaki adatok - Ford Thunderbird (1972)

Motor: OHV-vezérlésű, V8-as benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 7033 cm3. Furat x löket: 110,79 x 91,19 mm. Kompresszióviszony: 8,5:1. Teljesítmény: 212 LE, 4400/perc fordulaton. Nyomaték: 443 Nm, 2600/perc fordulaton.

Erőátvitel: háromfokozatú automataváltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros csavarrugókkal, hidraulikus lengéscsillapítókal; hátul merevtengely, csavarrugók, hidraulikus lengéscsillapítók. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek szervrásegítéssel.

Felépítmény: kétajtós, ötüléses acélkarosszéria alvázon. Hosszúság x szélesség x magasság: 5486 x 2014 x 1320 mm. Tengelytáv: 3058 mm. Csomagtartó: 394 l. Tank: 85 l. Saját tömeg: 2085 kg.

Végsebesség: 197 km/h. Gyorsulás (0-100 km/h): 12,0 s. Átlagfogyasztás: 22,0 l/100 km.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!