Kicsi ipari forradalom Nagy-Britanniából - Mini 850 (1971) veteránteszt

Mini 850 (1971) veteránteszt
Nem a fekete volt a legkedveltebb szín, de szerepelt a gyári palettán. Sok példány eltérő fényezésű tetőt kapott
Vágólapra másolva!
Alec Issigonis 1959-ben a Minivel a feje tetejére állította az addigi autóépítési dogmákat, és megmutatta, hogy a gépészet okos elrendezésével kis alapterületen is lehet meglepően tágas karosszériát készíteni. Idővel átvette koncepcióját az iparág, a jellegzetes formájú angol járgány pedig a ralipályákon és a mozivásznon is legendássá vált. Egy harmadik szériás, talpig feketébe öltözött, 50 éves példányt próbáltunk, amely komfortban keveset nyújt, vezetési élményben viszont sokat.
Vágólapra másolva!

A mindenki által jól ismert Minit lényegében az üzemanyaghiányt okozó 1956-os szuezi válságnak köszönhetjük. Nemcsak a szomjas behemótok, de még az átlagos fogyasztású családi kocsik iránti kereslet is erősen visszaesett, Sir Leonard Lord, a BMC (British Motor Corporation, vagyis az Austin és Morris társulása) nagyhatalmú vezére ezért rendelte el egy új, takarékos kiskocsi megtervezését. Szigorú feltételeket is szabott: a járgány férjen be egy 3,0 x 1,2 x 1,2 méteres ládába, utastere legalább 180 centi hosszú legyen, és egy már meglévő motort kell használni hozzá.

Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt

Megszületik a „kívül kicsi, belül" nagy elv

Alec Issigonis, az Austin mérnöke zseniális módon oldotta meg a nehéz feladatot: a BMC A-sorozatú, 850 cm3-s négyhengeresét keresztben építette az orrba, a váltóházat pedig alá tette, és még a differenciálművet is sikerült bezsúfolnia az olajteknőbe. Nemcsak a hajtáslánc elrendezése volt példátlan, hanem a kocsi sarkaiba kitolt négy kerék és a végtelenül egyszerű, gumipogácsákból álló rugózás is. Utóbbit dr. Alex Moulton mérnök-feltaláló konstruálta, az ő nevéhez fűződik a későbbi Hydrolastic hidraulikus felfüggesztés is, amit a Mininél 1964-től alkalmaztak.

Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt

Utóbbi túl bonyolultnak és drágának bizonyult, a menetkomforton viszont nem javított, ezért 1971-ben visszatértek a gumipogácsákhoz, a kerekek pedig maradtak mindössze 10 colosak. És hogyan sikerült a helykihasználás? Remekül, hiszen a Miniben négy felnőtt kényelmesen elfért és még a csomagoknak is maradt valamennyi hely. Az Austin Seven, a Morris pedig Mini-Minor néven forgalmazta. 1960-1961-ben megjelentek a munkaváltozatok: a kombi (Morris Traveller és Austin Countryman), a furgon és a pick-up. 1964-ben jött a Mini Moke, a Jeep-szerű szabadidő-variáns.

Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt

Issigonis a versenypályákon is szívesen látta volna alkotását, de ehhez a 850-es motor gyenge volt, így barátja, John Cooper tuning-specialista megépítette az 1,0 (később 1,3) literes kivitelt, amivel a Mini

a sokkal erősebb Ferrarikat, Porschékat és Lotusokat megalázva háromszor nyerte meg a Monte Carlo Rallye-t,

és számtalan hazai meg európai bajnokságot is. Hasonló erőművek az utcai változatokban is megjelentek. Kellett valamennyi idő, míg a nép elfogadta a szokatlan angol szerzeteket, de aztán rakétasebességgel indult be a pályafutása, és minden idők egyik legnépszerűbb kiskocsija lett.

Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt

Négy évtizedes karrier alatt 5,8 millió példány

Idővel aztán a karakteres Mini bevonult a folklórba, 1999-ben pedig a XX. század második legfontosabb autójának is megválasztották (az első a Ford T-modell volt), számos filmben szerepelt és a Mr. Bean komédiákban is megjelent a tévéképernyőkön. Keveset változattak a karosszérián, főleg apró ráncfelvarrásokkal frissítették: változott a hűtőrács, eltűntették a külső ajtózsanérokat és a csúsztatósak helyett áttértek a tekerős ablakokra. Egyedül a Roy Haynes BMC-stiliszta által átrajzolt orrú Clubman és a lépcsőshátú Riley Elf/Wolseley Hornet rugaszkodott el az eredeti formától.

Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt

1965-től Automotive Products-gyártmányú négyfokozatú automata váltóval is lehetett választani a kisautót, a sorozat pedig számtalan utódnak szánt modellt túlélve egészen 2000 októberéig futott, és hét generációt ért meg. Formajegyeit a BMW-konszern az új MINI sorozatba interpretálta az ezredfordulón, bár ezek a retró divatautók már távol állnak az eredeti puritán koncepciótól. A veterán példányok gyűjtői főleg a minél korábbi kiadásokért és a Cooperekért rajonganak, de a későbbiek is érdekesek – ilyen a mi példányunk is a harmadik szériából, amelyet 1969 és 1976 között kínáltak.

Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt

Nincs többé rekesz a száraz martininek

Ez a fekete Mini 1971-ben készült, pont abban az éven, amikor visszatértek a gumirugózáshoz. Balkormányos kivitel 850-es motorral, külsőben főleg a picivel nagyobb ajtókban és ablakokban különbözik az ősmodelltől.

Az ajtózsanérokat nem kívül viseli már, ablakai kurblisak – a korábbi tolóüvegeket spórolásból alkalmazták,

alájuk pedig termetes rekeszeket szereltek, amiket a rossznyelvek szerint a zseniális Issigonis kedvenc itala, a száraz martini hozzávalóihoz (egy üveg vermut, két üveg Gordon's Gin) méreteztek. Sir Alec-et amúgy pont '71-ben helyezték át egy kvázi nyugdíjas állásba.

Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt

A tesztautó alig egy éve került mai gazdájához, épkézláb volt, csak a fűtéscsapot és az indítómotor behúzó mágnesét kellett kicserélni. Kapott egy komplett polírozást és kárpittisztítást, csinos ATS alufelniket szereltek rá. Némi túlzással a Mini volt a nyugat Trabantja, beülve mégsem igénytelenséget sugároz: minimalizmusa ellenére kifinomultnak hat. Nincs kardánalagút, négy átlagos méretű felnőtt tényleg elfér benne. Szokatlan a pult kialakítása, alatta teljes szélességében polc nyújtózkodik, ahol sok holmi elfér. Középen trónol a jellegzetes, nagy sebességmérő, mellé került a vízhőfok- és az olajnyomás-mutató.

Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt

Nem véletlen, hogy raliautók alapja lett

Bármennyire közhelyesnek is tűnik, nem tudunk másként fogalmazni: a Mini vezetése gokartos élmény, élénk és közvetlen. Mélyen, közel az aszfalthoz ülünk a nem túl nagy és nem is kényelmes székeken, a legkisebb, 34 lóerős motor pedig élénken indítja meg, és dicséretesen szedi a lábát. Persze hiába rövidek a fokozatok, a sebességérzet csalóka, a gépkönyv szerint valójában 34 másodperc alatt küzdi fel magát 100 km/h-ra, ugyanakkor a rugalmas motor még negyedik fokozatban is képes gyorsítani, amíg le nem győzi igyekezetét a légellenállás.

Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt

80-90 km/h-ig valamennyire kellemes, e felett már ordít a négyhengeres, erősödnek a vibrációk és süvít a menetszél. Karosszériája csak félig-meddig önhordó, előre-hátra is tettek alá segédkeretet. Független futóműve azért nem annyira primitív, rendes hidraulikus lengéscsillapítói is vannak,

de a rugóútjai aggasztóan rövidek, és az apró kerekek sem komoly ellenfelei az úthibáknak.

Menet közben keményen ráz és pattog, cserébe a kanyarokban elképesztően ügyesen és stabilan fordul, szinte nincs is dőlése, fogasléces kormánya pedig érzékeny és pontos, azonnal reagál a legkisebb mozdulatokra is.

Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt

Az első tárcsafék a Cooperek kiváltsága volt, itt is dobok dolgoznak, elöl dupla munkahengerrel, rásegítő nélkül. Ez mai mércével kissé megmosolyogtató, de kielégítően állítják meg a pihekönnyű, alig több mint hatmázsás gépet. Bár komfort terén komoly hiányosságai vannak, és a laposan álló kormánnyal az ergonómiát is szokni kell, nem nehéz megérteni a végtelenül bájos, és helykínálata miatt akár családi kirándulásokra is alkalmas Mini iránti rajongást. És az is biztos, hogy a VW Bogár, Renault R4 és társaik közel sem tudnak ilyen vezetési élményt kínálni mindössze 34 lóerővel.

Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt
Mini 850 (1971) veteránteszt

Műszaki adatok – Mini 850 Mk III

Motor: OHV-vezérlésű, soros négyhengeres benzinmotor, elöl keresztben beépítve. Hengerűrtartalom: 848 cm3. Furat x löket: 62,9 x 68,3 mm. Kompresszióviszony: 8,3:1. Teljesítmény: 34 LE, 5500/perc fordulaton. Nyomaték: 60 Nm, 2900/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú kézi váltó, elsőkerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros, hátul hosszanti vezetőkaros, gumirugókkal és hidraulikus lengéscsillapítókkal. Elöl-hátul dobfékek.

Felépítmény: kétajtós, négyüléses, zárt önhordó acélkarosszéria első-hátsó segédkereten. Hosszúság x szélesség x magasság: 3054 x 1410 x 1346 mm. Tengelytáv: 2035 mm. Csomagtartó: 156 l. Tank: 25 l. Saját tömeg: 617 kg.

Gyorsulás (0-100 km/h): 34,0 s. Végsebesség: 116 km/h.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil júniusi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!