Kinevették, mégis kultusztárgy lett belőle - Citroën 2CV Charleston veteránteszt

Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Elképesztően sokáig, 42 évig gyártották, a több mint 3,8 millió példányban. Plusz a furgonból is készült még bő 1,2 millió
Vágólapra másolva!
Hogyan lesz egy négy keréken ringatózó szardíniásdoboz alig félliteres motorral világsztár, milliós szimpatizáns-táborral és a mai napig tartó népszerűséggel? Egy szép példány segítségével elmeséljük.
Vágólapra másolva!

A minimalista, olcsó és csavarhúzóval-fogóval javítható népautó ötlete Pierre-Jules Boulanger, a Citroën elnök-vezérigazgatójának elméjéből pattant ki még az 1930-as évek második felében. Ám, még mielőtt odaálltak volna a tervezőasztalhoz, piackutatást végeztek, öt hónap alatt 10 ezer vidéki embert kérdeztek meg, mit várnak el egy autótól. Boulanger a válaszokat figyelembe véve fogalmazta meg a követelményeket: négy személyt és 50 kg holmit tudjon szállítani 50 km/h sebességgel akár nagyon rossz utakon is, miközben fogyasztása ne haladja meg a 3 l/100 km-t.

Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt

Briliáns szakértői csapat állt a rendelkezésére, André Lefébvre mérnök (aki mellesleg először nevetségesnek mondta az elképzelést), Walter Becchia gépészmérnök, aki Lucien Girard porlasztó-specialistával kiegészítve tervezte a motort; miközben Flaminio Bertoni felelt a kasztniért és Alphonse Forceau ötlete volt a szokatlan rugózás.

1937-ben kerékre állt a csodabogár prototípusa alumínium kasztnival, a plafonról nyugágyszerűen lógó szövetülésekkel,

torziós rugózással és BMW motorkerékpár-alapú 375 cm3-as kéthengeres boxermotorral – akkor még vízhűtéssel.

Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt

Rengeteg teszteléssel és változtatással 1939-re eljutottak a gyártásra alkalmas változatig, csakhogy kitört a háború, bevonultak a németek. Hogy ne kerüljenek a nácik kezére, az összes TPV-t (Toute Petite Voiture – nagyon kicsi kocsi) bezúzták, néhányat elástak, még a terveket is megsemmisítették. A hiedelemmel ellentétben az SS egyet mégis elfogott és megmutatta Ferdinand Porschénak, aki akkoriban a KdF-Wagen, a leendő VW Bogár fejlesztésével volt elfoglalva. Ítéletével, miszerint a prototípus „használhatatlan tragacs, nem népautó" nagyobbat nem is tévedhetett volna.

Kigúnyolták, mégis 3,8 millió készült belőle

Boulanger és munkatársai titokban a következő hat évet az ötlet továbbfejlesztésével töltötték, úgyhogy 1948-ban a Párizsi Autószalonon új modellel álltak elő, immár acélkarosszériával, léghűtésesre átalakított motorral, „rendes" (igaz, kempingszékszerű) ülésekkel és csavarrugós futóművel. A sajtó irgalmatlanul szétcincálta, ilyen kritikákat lehetett olvasni róla: „A nagy hiba", „Konzervnyitót adnak hozzá?", „Esernyő négy keréken", „Ronda és primitív", egy holland újságíró pedig egész egyszerűen elnevezte „Rút kiskacsának", később innen jött a Kacsa beceneve.

Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt

A vidékiek és földművesek azonban – józan paraszti ésszel – gyorsan rájöttek, hogy sokkal jobb, mint a lovaskocsi vagy bicikli. A gyárat elárasztották a megrendelések, annyi, hogy nem tudták teljesíteni őket, több éves várólisták alakultak ki. Így indult a sikermodell karrierje, és apró változtatásokkal folytatódott:

olyan extrákat kapott, mint a zárható vezetőoldali ajtó, gyújtáskulcs, műszervilágítás és karos indexek.

A motor is megnőtt, a 325-ből 425, majd 435, végül 602 cm3 lett. Kezdett hasonlítani egy „normál" autóhoz. Világsiker lett az olcsó és praktikus Kacsa, első autóként a fiatalok is kedvelték.

Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt

Készült belőle furgon és kétmotoros Sahara kivitel is, alapjaira épült a Dyane, az Ami és a teljesen nyitott Méhari. Amikor az 1970-es évek vége felé már nagyon zuhantak az eladások, a vezetőség bepróbálkozott egy vevőcsalival: a kéttónusú fényezéssel. Ám ezt francia módra, művészien oldották meg, a két szín közötti határvonal ívelt és egy ovális területet zár be. Az 1979/80 modellévben piacra küldött Charleston háromféle színkombinációban és kizárólag 600-as motorral, több krómdíszítéssel volt kapható, azonnal meg is ugrott a kuncsaftok száma, a speciális kiadások legkedveltebbje lett.

Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt

Helyrepofozás helyett két és fél év restaurálás

A mi példányunk a Charleston-gyártás első évéből való kiadás, a ritka szürke-fekete színben. Ez a kivitel a 9 lóerős és spártai kivitelű korai kivitelekhez képest szinte Mercedesnek tűnik, kicsi, de kényelmes ülésekkel, tankszint- és töltésmérővel, több kijelzővel illetve esztétikus, jól markolható kormánnyal. Tulajdonosáról nyugodtan állíthatjuk, hogy szereti a „kacsahúst", évekkel ezelőtt ugyanis már volt neki egy Svájcból szerzett 1985-ös példánya. Több évig használta, élvezte, azonban egy barátja addig sírdogált, hogy adja el neki, míg beadta a derekát – természetesen meg is bánta.

Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt

Két év múlva visszakönyörögte tehát, utána ismét hosszú ideig nála volt a svájci 2CV, de egy családtag kölcsönkérte egy hétvégére, utána végleg nála maradt. Úgy látszik, szomorú az élet Kacsa nélkül, nagyjából öt éve történt, hogy főhősünk egy felújító műhelyben meglátta a cikkünkben szereplő autót.

Mindennapi használatos gép volt, üzemképes, de tele idegen alkatrészekkel, felújítandó motorral és kasztnival.

Úgy döntött, jót fog tenni a lelkivilágának, ha megvásárolja és hazaviszi, először csak a legszükségesebbeket akarta helyrehozni és mielőbb használatba venni.

Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt

Persze amint szétszedték, kiderült, hogy rengeteg minden javításra vagy cserére szorul, ekkor döntött a tulaj komplett restaurálás mellett. A kasztnin sok javítanivaló akadt, de nem vágtak és foltoztak, inkább új paneleket szereztek be, a padlólemezt és ajtókat is kicseréltek. Teljesen felújították a motort is fúrással, hengerfej-csiszolással, új a karburátor, önindító, dugattyúk és légszűrőház. A futómű és fékrendszer friss, a tető- és egyéb kárpitok is vadonatújak. Gyakorlatilag szinte új autót építettek, szerencsére Franciaországból és Németországból mindent könnyen be tudtak szerezni.

Két henger és esernyőnyél-váltó

Érdemes megnézni a végeredményt, mintha tegnap gurult volna ki a Levallois-Perret-i üzemből. A már említett korai fajtestvérekhez viszonyítva egészen kulturált beltér fogadja az utasokat tömött ülésekkel, szőnyeggel, fekete műanyag pulttal és nagy, jól leolvasható sebességmérővel. Fronthajtású a 2CV, tehát nincs kardánalagút, a szűkös térben több hely marad a lábaknak. Spórolós sajátosság, hogy az ülések fixek, így az utasok méretétől függ, jó-e vagy nem a pozíció. A boxermotor hangját jellegzetes süvítéséről csukott szemmel is fel lehet ismerni.

Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt

Tanulni kell ugyan az esernyőváltó mozgatását, de nem nehéz hozzászokni, és a gyengébbek kedvéért a kilométerszámláló alá lerajzolták a fokozatkiosztást.

Négysebességes amúgy a szerkezet, és becsületére legyen mondva, hogy már az ötvenes években is az volt,

amikor még a nívósabb autók is háromgangosokkal mentek. Korábban több más kéthengeres Citroënben is hasonlót kapcsolgattunk, most sem okozott csalódást: nagyon finoman, könnyen jár és pontos. Első fokozata csak elindulásra jó, a második picivel hosszabb, harmadikban olyan 70 km/h-ra lehet kihúzatni.

Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt

Így aztán a negyedik sebességre, na meg a 29 lóerőre hárul a további gyorsítás nagyjából 80-90 km/h-s tempóra. Bár a maroknyi nyomaték nem sokat tesz hozzá a performanszhoz, ezt a tempót még jól bírja, de közben ordít a motor, zúg a menetszél, remeg a kasztni, az ajtók külön koreográfia szerint táncolnak. Csak jócskán megemelt hangerővel lehet társalogni, így az autórádiónak sem érezzük nagy szükségét. Az újabb fajta, rücskös volánt jó fogni és annak ellenére, hogy a súly nagyja az elejét nyomja és nincs szervója nem nehéz forgatni. Fogasléces kialakítású, de van némi reakciókésése.

Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt

Hat mázsával is kivasalja az úthibákat

Most jön a legjobb rész: a legendás futómű, mellyel anno kísérletképpen friss szántáson épségben átvittek egy rekesz tojást. Rendhagyó berendezés, a csavarrugók és lengéscsillapítók a kocsi hosszában futó két csőben kaptak helyet (ezáltal drasztikusan csökkent a rugózatlan tömeg), az azonos oldalon lévő kerekek pedig össze vannak kötve, így áttevődhet a terhelés. Sima aszfalton semleges, nagyobb sebességnél is stabil marad, a kátyúkon jön el a ringás és hullámzás ideje. Élesebb kanyarvételkor drámaian megdől, de rejtélyes módon akkor is megmarad némi biztonságérzet.

Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt

A Charlestonban sincs fékszervo, de előre belső tárcsaféket építettek be, ami sokat javít a lassítás teljesítményén, de még így is kicsit várni kell, míg megállítják az alig 600 kilogrammos kocsit, nem árt tehát előre kalkulálni a féktávokat.

Jellegzetes vonás, hogy nem kurblis az oldalablak, hanem vízszintesen osztott, a felső részét fel lehet hajtani.

A hátsó üveg fix, mégsem szörnyű a szellőzés, mert a 2CV-k hátratekerhető vászontetőt kapnak – ez a hangulatos megoldás akkoriban több más olcsó tömegautón, például a Fiat 500-ason is elterjedt, és afféle fél-kabrió élményt kínál.

Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt

A rút kiskacsa máig sem változott hattyúvá, de az idő határozottan megszépítette, és szórakoztató volt kipróbálni. Aranyos, kezes masina, nem tud sietni, de nem is kell, a 60-70 km/h-s korzózás is lehet élvezetes. Karakteres és szimpatikus hobbiautó, nem csoda, hogy az egykori „guruló esernyőből" már évtizedekkel ezelőtt kultusztárgy lett, veteránként pedig nem olcsó. Főleg igaz ez a 8000 példányban gyártott Charlestonra, amely a német Classic Data besorolása szerint kiváló állapotban eléri a 15 ezer eurós árat, de a használhatóak nálunk is hárommillió forint felett járnak.

Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt
Citroën 2CV Charleston (1979) veteránteszt

Műszaki adatok - Citroën 2CV6 Charleston (1979)

Motor: OHV-vezérlésű kéthengeres léghűtéses boxermotor elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 602 cm3. Furat x löket: 74,0 x 70,0 mm. Kompresszióviszony: 8,5:1. Teljesítmény: 29 LE, 5750/perc fordulaton. Nyomaték: 39 Nm, 3500/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú kézi váltó, egytárcsás száraz kuplung, elsőkerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl-hátul független hosszanti lengőkarokkal, vízszintes csavarrugókkal és hidraulikus lengéscsillapítókkal. Elöl belső tárcsafékek, hátul dobfékek szervo nélkül.

Felépítmény: fél-önhordó, négyajtós, ötüléses, vászontetős karosszéria padlókeretes vázon. Hosszúság x szélesség x magasság: 3830 x 1480 x 1600 mm. Tengelytáv: 2400 mm. Csomagtartó: 220 l. Tank: 25 l. Saját tömeg: 585 kg.

Végsebesség: 110 km/h. Gyorsulás (0-100 km/): 48,8 s.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil júliusi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!