Az első csehszlovák népautó - Skoda Popular (1938) veteránteszt

Skoda Popular (1938) veteránteszt
Rövid ideig, csak 1937-1938-ban gyártották ezzel a motorral és karosszériával a Populart, összesen 5510 darab készült belőle
Vágólapra másolva!
Még gyerekcipőben járt Kelet-Európa járműgyártása, a szerény úthálózaton vidéken főleg lovas kocsik és kerékpárok jártak, amikor a Škoda szerteágazó palettát tudott felvonultatni a korabeli szalonokban. Legkisebb és legolcsóbb modellje a '30-as években a Popular volt, ám az állományt megtizedelte a II. világháború, a megmaradtak zömét pedig elhasználták a szocializmusban. Ezért nagy kincs minden restaurált példány a Fabiák őséből – szerencsére találtunk egyet itthon, és próbaútra tudtuk vinni.
Vágólapra másolva!

Miután 1925-ben egyesült a Laurin&Klement és a pilseni Škoda Művek, az új cégnél profiltisztítás következett (leálltak például a motorkerékpárok készítésével), ám a felfutó autógyártást rosszul érintette néhány évvel később bekövetkező nagy gazdasági válság. Ezért a vezetőség előre menekült, és 1933-ban úgy határozott, piacra küld egy egyszerű és olcsó népautót. Akkor még azt gondolták, hogy a 995 cm3-es, négyhengeres, 20 lóerős 420 Standard modell lesz a megmentő, de hiába volt jó, a vásárlók nemigen érdeklődtek iránta, mert a konkurencia olcsóbban kínált hasonlót.

Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt

Folyamatosan fejlődött a II. világháborúig

Ezért 1934-ben bemutatták a 418 Populart, amelyben vízhűtéses motor alapjaiban maradt a régi, de a hengerűrtartalmát 903 cm3-re, teljesítményét pedig 18 lóerőre csökkentették. Vladimir Matous főmérnök tervezte az elöl-hátul független felfüggesztést és a szokatlan, központi csővázat is, igaz, ezt eredetileg Hans Ledwinka találta ki a rivális Tatra számára. Hátra, a differenciálmű mellé telepítették a váltót (transaxle), így javult a súlyelosztás és a vezethetőség. Ezt már kedvezőbben fogadta a nép, főleg, miután négy Popular 15 ezer kilométeres demó túrát teljesített Indiáig és vissza.

Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt

Az újdonság visszaszerezte a márkának Csehszlovákiában a piacvezető pozíciót, de a változó igényeket követve gyorsan túlléptek rajta, mert jött a 420-as Popular, immár 995 cm3-es, 22 lóerős motorral és 90 km/h-s végsebességgel.

Ennél a kivitelnél már nőttek a méretek és a felépítményt is áramvonalasabbra szabták.

1937-ben modellváltás történt, megérkezett a cikkünkben szereplő Popular-széria még korszerűbb karosszériával, és a mérnökök új, OHV-vezérlésű négyhengerest terveztek hozzá 995 köbcentivel és 27 lóerővel - innentől kezdve 100 km/h-ra nőtt a végsebesség.

Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt

Egy esztendővel később megérkezett az izmosabb, 30-32 lóerős 1100-as változat is, ugyanakkor a modell teljes pályafutása alatt megmaradt a háromfokozatú váltó. Kétajtós zárt és nyitott változat, furgon, és négyajtós szedán készült belőle 1940-ig, Csehszlovákia német megszállása alatt a Škoda a Reichswerke Hermann Göring konszern részeként csak katonai kiviteleket, terepjárókat gyártott. Le is bombázták az üzem nagy részét, a Vörös Hadsereg fennhatósága alatt indult újra a civil termelés 1946-ban a Popular korábban megtervezett utódjával, a nálunk is jól ismert 1101 Tudor modellel.

Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt

Art déco kupé, népautó-alapokon

1936-ban egy különleges, 1,4 literes (ezt a motort a nagyobb Rapid modellből vették át), 31 lóerős és hidraulikus ATE-fékes Popular Sport második helyezést ért el a Monte Carlo Rally-n. Természetesen a gyár a civil eladásokban is igyekezett kihasználni a sikert, ezért Popular Sport Monte Carlo (Typ 909) néven megtervezte utcai változatát. Ezek voltak voltak a legerősebb, leggyorsabb, és legdrágább Popularok, és nyitott roadster vagy kivételesen elegáns kupé karosszériával összesen 72 példányban készültek egészen 1939-ig – utóbbiból egy felújítottat a Škoda múzeumában is meg lehet csodálni.

Restaurálásra szorult a jobbkormányos Skoda

Főszereplőnk a gyári nomenklatúra szerint Typ 912-es modell, a kisebbik OHV motorral. Mutatós csomagolásba zárt végtelenül egyszerű szerkezet, favázra épített fém karosszériaelemekkel és karos irányjelzőkkel. Mivel 1939-ig Csehszlovákiában is a balra hajts volt érvényben, ezért jobbkormányos kivitel, Magyarországon amúgy csak két évvel később történt meg a közúti közlekedés átállása. Még benzinszivattyúja sincsen a Skodának, helyette egyszerű ejtőtartály található a motortérben, viszont az előd termoszifonos hűtése helyett itt már pumpa keringteti a rendszerben a folyadékot.

Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt

Keresztlaprugókon ring, hátul nincs lengéscsillapítása sem, és elöl is csak állítható dörzscsillapítók dolgoznak, viszont előremutató volt a független felfüggesztése. Fékrendszere mechanikus, a négy dobfék bovdenes (bonyolult helyesen beállítani, hogy ne húzzanak félre).

A kipróbált autó elég megviselt állapotban került mostani gazdájához, minden részébe bele kellett nyúlni.

Így aztán a motor sem úszta meg a nagygenerált, fúrták, új dugattyúkat és tömítéseket kapott, emellett a váltót is újra kellett építeni. Beszabályozták a mechanikus fékrendszert, és a műszaki tartalom később is vizsgán is megállta helyét.

Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt

Előtte azonban a karosszériát is rendbe kellett tenni, ami nem csak lakatos-, hanem asztalosmunkát is jelentett, hiszen a faváz teljes rekonstrukcióra szorult. Megszabadították a rozsdától és újrafényezték a felépítmény lemezeit, a jellegzetesen ívelt első lökhárító állapota pedig annyira rossz volt, hogy inkább újat gyártottak. Kicserélték az összes kárpitot, valamint a külső tetőborítást - utóbbi alatt ugyan van egy nyílás, de keresztben futnak a falécek, így a kocsit nem lehet kabrióvá alakítani. Végül a sok munka gyümölcse beérett, gyönyörű lett és veteránminősítést kapott a Popular.

Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt

Békebeli hangulata van az utazásnak

Szélesre tárhatók az ajtók, könnyű beülni, az ülések kényelmesek, de kicsik, két testesebb utasnak keskeny a tér - 180 centinél magasabbaknak hosszában is, a kormány túl közel van. Taposógombával indul, utána meglepően csendesen duruzsol az egyliteres. Csak három fokozattal gazdálkodhatunk, a szerkezet a felújítás után egész jól működik; bár karja kissé szokatlan helyen, az ülések tövében nő ki a kardánalagútból. Hosszú, könnyen jár, és ha érzéssel kapcsolunk, elkerüljük a recsegést. Balra előre van az egyes fokozat, jobbra hátra a kettes, felette pedig a harmadik, kis odafigyeléssel megszokható.

Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt

Nyugodt, lassú járású a motor, és nem forog szívesen, már 40 km/h-tól jöhet hármasba válthatunk. Innen komótosan jutunk el 70 km/h-s cirkálósebességig, ahol még csendes a négyhengeres és a kipufogó is, ráadásul alig remeg a kasztni, normál hangerővel lehet beszélgetni.

A rövid áttételű kormányt álló helyzetben sem nehéz megmozdítani, menet közben pedig kifejezetten könnyen jár,

és kicsi a holtjátéka, szépen, pontosan lehet vele terelgetni a kocsit. Kicsit sprőd az elöl-hátul egyaránt keresztlaprugós futómű, de nem kellemetlen, és az úthibákat is egészen szépen kivasalja.

Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt

Meglepő módon hátsó lengéscsillapítás híján sem pattog az úton, ebben a hátra beépített váltó többlettömege is segít. A Popular magas és keskeny építésű, ennek ellenére kanyarodáskor is csak alig dől. „Madzagos" fékrendszere nagyon gyenge, erősen kell taposni a pedált, hogy megálljon, de erős lassításokkor sem húz semerre. Korának nyugati népautói sem voltak fejlettebbek (lásd a DKW F8-at vagy a később Moszkviccsá vált Opel Kadett ősmodellt). A II. világháború előtt Magyarországon is árulták a Populart, de Csehországot kivéve ma veterántalákozókon is ritkán lehet vele találkozni.

Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt
Skoda Popular (1938) veteránteszt

Műszaki adatok - Skoda Popular (1938)

Motor: OHV-vezérlésű, soros négyhengeres benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 995 cm3. Furat x löket: 65,0 x 75,0 mm. Kompresszióviszony: 6,0:1. Teljesítmény: 27 LE, 3600/perc fordulaton. Erőátvitel: háromfokozatú kézi váltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl-hátul független, keresztlaprugókkal (elöl dörzs lengéscsillapítással, hátul anélkül). Mechanikus működtetésű dobfékek.

Felépítmény: kétajtós, négyüléses, fakeretre épített acélkarosszéria alvázon. Hosszúság x szélesség x magasság: 3770 x 1405 x 1502 mm. Tengelytáv: 2440 mm. Saját tömeg: 810 kg.

Végsebesség: 100 km/h.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil májusi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!