Lehozza a csillagokat az égről? - Mercedes-Benz 380 SL (1983) veteránteszt

Mercedes 380 SL veteránteszt
Alul a kis sárga lámpák az indexekkel együtt villognak, az amerikai fényszórók téglalap helyett dupla kör alakúak. Sealed beam technológiájúak voltak, utólag H4-re cserélhetők
Vágólapra másolva!
Nem volt akkora primadonna, mint elődje, a híres Pagoda, de így is a Mercedes egyik slágerévé vált az R 107 kódú roadster, amelyet rekord ideig, 18 éven keresztül gyártottak. Egy nyolchengeres amerikai kivitellel furikáztunk, akárcsak Bobby Ewing a péntek esténként sugárzott Dallas sorozatban, és még kevés lóerővel is világossá vált, hogy a tartóssága mellett más tulajdonságai miatt is okkal népszerű veterán az SL.
Vágólapra másolva!

1971-ben a W113-as sorozatú Pagodát betolták a Mercedes „plasztikai sebészetére", ahol a két „főorvos", Friedrich Geiger stiliszta és Joseph Gallitzendörfer formatervező alaposan átoperálta. Közben több szervátültetésen is átesett, így már mint alapvetően új modell, R107-es sorozatszámmal (Roadster, polgári nevén SL) és a hosszabb, 2+2 üléses, fix acéltetős kivitelben C107 (Coupé, vagyis SLC) jelöléssel jött ki. A sportmodellt valójában a W114-es, ismertebb nevén állólámpás limuzin rövidített padlólemezére építették fel, és megkapta a W108/109 luxusmodell V8-as motorjait.

Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt

Fekvő fényszóróival, sima lemezfelületeivel és széles, bordázott hátsó lámpáival új formanyelvet honosított meg a Mercedesnél, amit később a többi modell is megörökölt, elsőként 1972-ben az S-osztály limuzin (W 116).

Az utasok testi épséget Barényi Béla biztonsági arzenálja védte, első-hátsó gyűrődő zónával, hárompontos biztonsági övekkel,

párnázott kormánnyal és fejtámlákkal. Lényeges különbség volt a Pagodához képest, hogy itt alumínium helyett a két ajtó, a motor- és a csomagtér fedele is acélból készült, így a kocsi jobban ellenállt az ütközéseknek, de nehezebb lett.

Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt

Markánsan megerősítették a szélvédőkeretet, hogy boruláskor védje az utasokat, így az amerikai hatóságok bukócső nélkül is kiengedték az utakra. Gondoltak a téli használatra is, ezért meghagyták az elődnél jól bevált levehető keménytetőt. 3,5 literes V8-as volt az alapmotor (350 SL), aztán folyamatosan bővítették a kínálatot, előbb a 450-essel, majd az 500-assal, a 420-assal és végül pedig az 560-assal (csak az USA-nak). Ám jött az 1973-as gazdasági válság, így kénytelek voltak betenni a választékba belépőnként a Pagoda egykori legerősebb gépét is, a 2,8-as soros hathengerest.

Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt

Nagy lökhárító és kevés lóerő Amerikának

Minden motort Bosch befecskendező táplált, a kisebb hengerűrtartalmúakat négy- és ötsebességes kézi váltókhoz, a nagyobbakat (a 380-astól felfelé) három- és négyfokozatú automatákhoz kapcsolták. Alapból járt a négy tárcsafék, az önhordó karosszériát kifinomult, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul ferde lengőkaros futóműre ültették. A termelés kétharmadát az Egyesült Államok piaca nyelte el, az ottani modellek kerek ikerlámpákat kaptak és 20 cm-el nagyobb, ormótlan biztonsági lökhárítókat. Ezek az előírásoknak megfelelően 8 km/h-s ütközést is maradandó alakváltozás nélkül viseltek el.

Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt

Amerikába 3,8, 4,5 és 5,6 literes motorokkal szállították a Mercedes 107-es sorozatot, alacsonyabb kompresszióval és katalizátorral, hogy meg tudjanak felelni az ottani emissziós normáknak, így viszont a teljesítmény is drasztikusan csökkent.

Tesztautónk szériája különösen rosszul járt, mert a 380-ast csonkították meg legjobban, így 218 helyett csak 155 lóerős,

még az európai 280 SL alapmodell is jóval erősebb volt nála. Érdekes módon e modellsorozattal tért vissza a Mercedes hosszú kihagyás után a versenyzéshez, a 450 SLC 5.0 komoly sikereket ért el világszerte ralikon.

Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt

Összességében az SL nagyszerűen megkonstruált, kényelmes, biztonságos, tartós és elegáns autó, a kereskedők gyakran az „egyet fizet, kettőt kap" szlogennel reklámozták, hiszen kabrióként és kupéként is lehetett használni. Modellfrissítése után (1985-1989) csak a 3,0 literes hathengerest, és a 4,2, 5,0 vagy 5,6 literes V8-asokat tartották meg, máig ez a márka második leghosszabb életciklusú modellje volt a G-osztály mögött. A roadster utódja a német újraegyesítés hajnalán érkezett R 129 széria volt, sokkal modernebb vonalvezetéssel és balesetnél automatikusan felnyíló bukókerettel.

Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt

Nem véletlenül népszerű oldtimer

Tesztautónkat minden földi jóval felszerelték, van benne tempomat, légkondicionáló, ABS, elektromos ablak- és antennamozgatás, és utasoldali motoros tükör is. Mai gazdájának a kilencvenes években már volt egy szintén 1983-as, de európai kivitelű 380-asa, amit el kellett adnia. 2015-ben vette ezt az amerikai példányt, méghozzá ugyanattól, akinek korábban eladta a másikat. Kitűnő állapotban volt, de a szakadt vászontetőt ki kellett cserélni, ezután az OT-vizsgán gond nélkül átment. Két évvel ezelőtt aztán időszerűvé vált egy rendkívüli szervizlátogatás váltóproblémák miatt.

Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt

Ott végül nem csak négyfokozatú automatát hozták helyre, de kicserélték a kerékcsapágyakat, a motortömítéseket, az összes gumicsövet, a szilentblokkokat és a lengéscsillapítókat is. Meg kell jegyezni, hogy mivel az SL Németország mellett nálunk is igen népszerű veterán kabriónak számít, komoly szerelői tudás és alkatrész háttéripar épült ki hozzá, illetve a gyár is sok mindent kínál (nem olcsón) a klasszikusaihoz, ami a ritkább oldtimerekhez képest óriási könnyebbség a fenntartásnál. És miért lett ilyen kedvelt? Formája és tudása mellett éppen tartóssága, megbízhatósága miatt.

Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt

Sztrádán és rossz úton is finoman suhan

Ideje próbaútra indulni, és rögtön egyértelművé válik, hogy itt minden a komfortról és a luxusról szól. Nagy és kényelmes fotelekben ülhetünk, a műszerfal vastagon párnázott, a középkonzol burkolata valódi fa, illetve a pulton is végigvonul egy ilyen csík. Kézzel varrott bőr és fautánzat kombinációja a kormány, kisebb és vastagabb is az alapváltozatnál, nem mindenki ízléséhez passzol - de a Mercedes korabeli extralistájáról való. Német pragmatizmussal oldották meg a műszerkiosztást, minden egy csoportban és szem előtt van, jellegzetes extra az egyik középső légbeömlő helyére tett hőmérő.

Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt

Alig hallatszik be a V8-as motor duruzsolása, a gépháznak és fülkének is remek a hangszigetelése. A Mercedes tervezésű, bolygóműves automataváltó hibátlanul teszi a dolgát és pici, elhanyagolható rántásokkal kapcsolgat.

Ha finoman nyomjuk a gázt, már nagyon korán felkapcsol, de padlóra taposva (kickdown) villámgyorsan visszavált,

igaz, a 380-as így sem válik rakétává: a kényelmes cirkálás a lételeme. Ezt nagyon jól is csinálja, 120-130 km/h-nál is csendben és stabilan fut, főleg felszerelt keménytetővel. Vászonnal már zajosabb, a szélvédőkeret feletti illesztéseknél fütyül a szél.

Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt

Kényelmes futóműve a ballonos gumikkal karöltve gond nélkül simítja ki az úthibákat, autópályán pedig varázsszőnyegként suhan, ugyanakkor gyors kanyarokban és hirtelen ívváltásoknál sem hullámzik az SL. Golyósoros kormányművét szervo segíti, jelentéktelen a holtjátéka és jól irányítható, bár felépítéséből adódóan nem sportosan élénk. Nagy előny sok más veteránhoz képest, hogy a négy tárcsás fékrendszer könnyen állítja meg a bő másfél tonnás szerkezetet. Így élvezetes és nyugtató érzés is az ilyen kivitelben és állapotban 8 millió forint körüli értékű Bobby-Mercivel útra kelni.

Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt
Mercedes 380 SL veteránteszt

Műszaki adatok - Mercedes-Benz 380 SL (R 107)

Motor: OHC-vezérlésű, V8-as benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 3839 cm3. Furat x löket: 88,0 x 78.9 mm. Kompresszióviszony: 8,3:1. Teljesítmény: 155 LE, 4750/perc fordulaton. Nyomaték: 266 Nm, 2750/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú automata váltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros, hátul ferde lengőkaros. Elöl-hátul tekercsrugók, hidraulikus lengéscsillapítók, kanyarstabilizátor. Elöl-hátul tárcsafékek, rásegítéssel és ABS-sel.

Felépítmény: kétajtós, kétüléses, nyitott acélkarosszéria vászontetővel, és felcsatolható hardtop. Hosszúság x szélesség x magasság: 4630 x 1790 x 1290 mm. Tengelytáv: 2460 mm. Csomagtartó: 260 l. Tank: 85 l. Saját tömeg: 1650 kg.

Végsebesség: 185 km/h. Gyorsulás (0-100 km/h): 11,3 s.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil júliusi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!