Ha ló nincs, jó a szamár is - Lada Samara 1300S (1990) veteránteszt

Lada Samara 1300S veteránteszt
A szovjet utódállamokban „Voszmerkának” (nyolcas) becézett 2108-as sorozatot egészen 2003-ig gyártották
Vágólapra másolva!
A nyolcvanas évek végén, illetve egy ideig még a rendszerváltás után is sokan tették fel maguknak a kérdést: használt nyugati autó legyen inkább, vagy a KGST-felhozatal egyik legmodernebb típusa, a fronthajtású, de azért nem csúcsminőségű Lada? Végül jó néhányan a Samarára voksoltak, amely mára hiába lépett veteránkorba, és hiába fogyatkozott meg az állomány, nem a gyűjtők kedvence. Egy háromajtós 1300-ast kipróbálva próbáljuk megfejteni, indokolt-e a mellőzöttség.
Vágólapra másolva!

Mint a Szovjetunióban mindenben, a Samara megszületésében is vastagon benne volt a politika. Az SZKP Központi Bizottságának meghatalmazásával, 1978-ban közvetlenül a Szovmin (a minisztertanács) utasította az AvtoVAZ-t egy új, a nyugati piacokon is versenyképes, modern Lada megtervezésére. Mivel a tőkés import alkatrészbeszerzés szóba sem jöhetett, a vállalatnak közel húsz, drága licencet kellett vásárolnia, ilyen volt a MacPherson futómű, a tárcsafék (Lucas), a fogasléces kormánymű (ZF), a kuplung (Automotive Prodax) és lengéscsillapító (Way Assauto) is.

Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt

1975-ben személyesen a szovjet járműipari miniszter tárgyalt dr. Ernst Fuhrmannal, a Porsche akkori vezérigazgatójával a fejlesztési együttműködésről. Ennek az eredménye az első, már nem Fiat-alapú, és kifejezetten fronthajtásra konstruált motor, amelynek égéstereinek megtervezésében a Porsche mérnökei is rész vettek. Végleg szakítottak a Fiat-múlttal, ennek keretében a forma alapjaiban új lett, az oroszok alaposan „megfigyelték" a kategóriatárs nyugati modellek (VW Golf, Opel Kadett, Renault 9, Volvo 340) felépítését, és a három- vagy ötajtós ferdehátú karosszéria mellett döntöttek.

Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt

Szovjet módi szerint évekig csúszott a gyártás

Már 1979-ben elkészült az első prototípus 1,3-as keresztben beépített OHC motorral és négyfokozatú váltóval, elől modern MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóművel és – a Szovjetunióban először - fogasléces kormányművel. Ám az újdonság csak 1984-ben jutott el gyártósorig, a próbadaraboktól az első szériapéldányig eltelt időben a párt három főtitkárt is elfogyasztott Brezsnyevtől Csernyenkóig. Azt ígérték, kezdettől fogva háromféle motorral (1,1, 1,3 és 1,5 literes), illetve a három- és ötajtós ferdehátú mellett négyajtós lépcsőshátú karosszériával is árulják majd. Persze nem pont így lett.

Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt

Először csak az 1,3-as háromajtós (VAZ 2108) jelent meg, és a motorkínálatot végül 1987-ben bővítették (1,1 l: 54 LE, és 1,5 l: 72 LE). Ekkortól lett elérhető az ötfokozatú váltó és az ötajtós (VAZ 2109) is, a szedán (VAZ 21099) 1990-ben futott be; a befecskendezésre pedig 1996-ig kellett várni.

Készült néhány különleges változat is, köztük kéttárcsás Wankel-motoros kivitelek (kizárólag a hazai piacra),

és különféle raligépek, összkerékhajtással és turbóval, 300 lóerő feletti teljesítményekkel. Belgiumban az orosz mérnökök segítségével készítettek a Samarából kabriót, Natasa néven.

Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt

A szovjet piacra szánt modellek eleve Szputnyik néven futottak, csak az exportpéldányoknak járt a Samara (a Volga egyik mellékfolyója) név, de a nagyvilágban sok más elnevezéssel is árulták: Diva, Sable, Sagona, Forma, stb. Nyugaton csak olcsóságával tudott labdába rúgni, s bár a mechanikája sem volt rossz, kidolgozási színvonala - különösen az utastéré –, felszereltsége és rozsdavédelme messze elmaradt az elvárt szinttől. Sokáig gyártották, Kazahsztánban, Ukrajnában és Uruguay-ban is készült, az ötajtós változat több ráncfelvarrás után csak 2013 végén, már Samara 2 néven futott ki.

Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt

Merkúr-modell: három ajtó, 1300-as motor

Tesztautónk már a magyar rendszerváltás után, de még a Szovjetunió felbomlása előtt született, 1990-es évjárat, a ráncfelvarrás előtti nagy hűtőmaszkkal és rövidebb motorháztetővel. 1300S (barna helyett már szürke belterű) alapmodell, amelyet sosem restauráltak, nagyon szépen megőrzött darab. A Merkúr amúgy csak 2108-asokat importált, a többi változat a Ramovill vállalaton át volt elérhető, ahol a vételár egy részét ekkor már devizában kellett befizetni. 1990-ben az alapár már alulról súrolta a 300 ezer forintot, miközben az átlagkereset havi 10 ezer körül volt.

Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt

Tesztautónkat is Magyarországon helyezték először forgalomba, egyetlen hölgytulajdonosa volt, aki garázsban tartotta, és keveset ment vele: 30 év alatt mindössze 87 ezer kilométert. Jelenlegi tulaja nem túl drága nosztalgiaautót keresett, és óriási mázlija volt: ismerte az első tulajdonos lányát, aki a hölgy hagyatékából árulta.

Egy alapos takarításon, abroncs-, termosztát-, és vezérműszíjcserén kívül semmit nem kellett csinálni vele.

Néhány korabeli utólagos kiegészítő is díszíti a Samarát, ilyen például a ködlámpa, a hátsó légterelő, utasterében pedig az óra és az AudioTon rádiósmagnó.

Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt

Elég rideg hangulatú beltér fogadja a látogatókat, olcsó műanyagokból összerakott, szögletes pulttal, rossz illesztésekkel, kellemetlen tapintású felületekkel. Elöl tágas, hátul szűk a hely, az ülések furcsán formázottak és kemények, de legalább van valamennyi oldaltartásuk is. A szíjas vezérlésű, keresztben beépített motor az egész autó legjobb része, érezni és hallani is lehet rajta a német hatást: hidegen is simán és csendesen forog, és magasabb fordulaton sem zajos. Komolyabb produkciókat nem szabad várni tőle, teljesítménye és mindössze 98 Nm-es nyomatéka még éppen elég a kocsi mozgatásához.

Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt

Teljesen más világ, mint a klasszikus Ladák

Sajátos formájú és nagyon rövid a váltókar, erő kell a tologatásához, de cserébe pontosan veszi a fokozatokat. Az egyes és a kettes is nagyon rövid, és a negyedik is lehetne hosszabb, az ötödik sebesség pedig jól jönne hosszabb utazásokhoz. Még szerencse, hogy az 1,3-as motor nem túl iszákos, e téren sokan csalódtak benne kellemesen, akik hátsókerék-hajtású Ladából ültek át. E kivitelben a Samara álmosan, 16 másodperc alatt gyorsul állásból 100-ra, nem véletlenül vágytak sokan inkább a tripla ötös változatra (1,5 literes motor, ötfokozatú váltó, ötajtós karosszéria).

Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt

A kellemes utazótempó 100-110 km/h körüli, ilyenkor már van motor- és szélzaj is, de még normál hangerővel lehet beszélgetni, és a futómű is csendes. Szépen fut egyenesen a Lada, de kormánya - a kerekek kiegyensúlyozatlansága miatt – finoman remeg időnként.

Kellemes meglepetés, hogy utasterében a műanyagtenger rossz úton sem zörög zavaróan.

A fogasléces a kormánymű eléggé közvetlen, minimális holtjátékkal, pontosan lehet vele dirigálni a kocsit, és rásegítő nélkül is könnyen jár. Hátul nyugati mintára csatolt lengőkaros futóműve közepesen feszes, kanyarban sem billeg zavaróan.

Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt

Külön élmény, hogy a vékony oszlopokkal jól átlátható a karosszéria, a már szervós, elöl tárcsa, hátul dob képletű fékrendszer hatása legfeljebb átlagos, és adagolhatósága is hagy némi kívánnivalót maga után - de minden helyzetben biztonságosan áll meg a Samara. Egyszerű, olcsón fenntartható autót ismertünk meg benne, „szürke" vezetési élménnyel, viszont még ma is kiváló alkatrészellátással. Veteránértéke egyelőre alacsony, de az évek múlásával biztosan jelentősen emelkedik majd, és a többi szovjet ferdehátúval (Tavria, Aleko) ellentétben jó ideig a teljes kihalás veszélye sem fenyegeti.

Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt
Lada Samara 1300S veteránteszt

Műszaki adatok - Lada Samara 1300S (VAZ-2108)

Motor: OHC-vezérlésű soros négyhengeres benzinmotor, elöl keresztben beépítve. Hengerűrtartalom: 1289 cm3. Furat x löket: 76,0 x 71,0 mm. Kompresszióviszony: 9,9:1. Teljesítmény: 65 LE, 5600/perc fordulaton. Nyomaték: 98 Nm, 3400/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú kézi váltó, elsőkerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros, elől-hátul hidraulikus lengéscsillapítók. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek szervóval.

Felépítmény: háromajtós, ötüléses önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4006 x 1620 x 1402 mm. Tengelytáv: 2460 mm. Csomagtartó: 272-980 l. Tank: 45 l. Saját tömeg: 920 kg.

Végsebesség: 146 km/h. Gyorsulás (0-100 km/h): 16,0 s.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil októberi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!