Barát vagy ellenség? - Ogar 350 (1948) veteránteszt

Ogar 350 veteránteszt
Ogar emblémával nagyjából 3000 darab készült, míg Jawaként további 180 ezer ebből a klasszikus modellből
Vágólapra másolva!
Mára feledésbe merült a Jawa és a CZ mögött Csehszlovákia harmadik legjelentősebb motorkerékpár-gyártója, pedig minőség és műszaki fejlesztések terén a keleti blokk élvonalához tartozott. Vezettük az Ogar utolsó típusát, amely szocialista kényszerűségből már egy jól ismert modell közeli rokona.
Vágólapra másolva!

Bár keveseknek mond valamit az Ogar márka, nagy múltú cégről van szó, amelyet Autfit néven Jan Macek alapított 1910-ben. Eleinte biciklialkatrészeket gyártott, az első világháború után átállt motorkerékpár- és autóalkatrészekre, később pedig üzemet épített minőségi festékek gyártására a járműiparnak. A jól menő cég 1934-ben konstruálta első motorkerékpárját, egy kétütemű egyhengeres 250-est Ogar néven. Ami a név eredetét illeti, Kelet-Morvaországban volt használatos, és kemény fickót (csehül általánosságban vadászkutyát) jelent, ezzel a motor szívósságára utaltak.

Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt

Ígéretes fejlesztések közben jött az államosítás

Jó volt az időzítés és méretezés is, a negyedliteres masina éppen betöltötte a piaci rést a 175-ös Jawák, illetve a nagyobb és drágább 500-asok között. Aztán a Jawa és CZ is gyorsan észbe kapott, és megjelentette saját 250-esét, így erős versengés alakult ki, de 5350 koronás árával az Ogar volt a legolcsóbb, ráadásul sok szempontból minőségével is túlnőtte konkurenseit. A következő világégésig több modell is született, de az igazán érdekes dolgok csak később következtek, a háború alatt és közvetlenül utána: innentől mintha ugyanaz a forgatókönyvíró írta volna a Jawa és Ogar történetét.

Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt

Akárcsak a Jawa, az Ogar mérnökcsapata is a német megszállás alatt, titokban fejlesztett, az Ogar az 1936 és 1941 között gyártott egyhengeres Typ 4 Standardot modernizálta lapos dugattyútetővel és jobb öblítéssel, amivel elérte a 100 km/h-t. Ezt a blokkot alakították át a mérnökök 1947-ben kéthengeres 350-essé, és a 250-es Jawa Perak vázába építették be.

A kékre fényezett, Typ 12 néven futó prototípusból három készült, a szériamodellek már mind galambszürkék voltak.

Sajnos csak rövid saját jogú karrier jutott nekik, mert egy évvel később a többi vállalathoz hasonlóan államosították az Ogart is, és a kommunista pártvezetés kívánságára beolvasztották a Jawába.

Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt

A Strasnice-i (Prága külvárosa) telephelyre a Jawa kutató-fejlesztő részlege költözött, a 350-est pedig átalakították, több hűtőbordát és erősebb hajtókarokat építettek bele, ismét változtattak a dugattyúin és erősebb lett a váz is. Ezt az új modellt kis ideig Jawa-Ogar néven futtatták, de röviddel később már Jawa 350 Perak (Typ 18) lett a hivatalos címe. A kuplung nélkül is kapcsolható váltó egy időben jelent meg az Ogarnál és Jawánál is, nem lehet igazán tudni, ki kit másolhatott, de még az is elképzelhető, hogy a komfortot javító műszaki fejlesztés közös munka eredménye volt.

Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt

Jellegzetes kétütemű hang és félautomata váltó

Tesztpéldányunk átmeneti modell az Ogar életének utolsó előtti évéből, 1948-ból: műszakilag már Jawa ugyan, de még Ogar a jelvénye. Szlovákiából érkezett lepusztult állapotban, elkészülése óta pedig alig néhány kilométert futott csak, így mindene kicsit nehezebben, szorosabban működik, a motor jellegzetesen érces dübögése is kissé nyersebb még. Itt is félautomata a váltó, fordított kiosztással: az egyes fel-, a másik három lefelé kapcsolható. Alacsony építésű gép, úgyhogy könnyű felpattanni rá, a szóló kivitelű tányérülés pedig jól párnázott, nagy és kényelmes.

Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt

Indulás előtt át kell állítanunk magunkat nyugodt üzemmódba, mert a váltója csak akkor pontos és reccsenésmentes, ha lassan, érzéssel kapcsolgatjuk; kuplungolás nélkül gyorsabb a szerkezet.

A kéthengeres motor örül egy kis járatásnak, hidegen nem dolgozik szívesen, de gyorsan bemelegszik.

Mivel még bejáratós, inkább nem feszegettük a határait, de óvatos gázkezeléssel, és már közepes fordulatszámokon felkapcsolva is jól mozog, a tartós utazósebesség 70-80 km/h. Egyenesfutása hibátlan, alacsony súlypontja miatt pedig a kanyarokban is kezes és mélyre dönthető.

Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt

Bakteleszkópos építése miatt a hátsó kerék rugóútja korlátozott és a feszesen lép át az úthibákon, de az állítható dörzs-lengéscsillapítós, rugózó ülés sokat kiszűr. Kicsik és gyengék a dobfékek, a vibrációk szerencsére menet közben visszafogottak. A háborúból lábadozó Csehszlovákiában a Jawa óriási üzletet csinált ezekkel a gépekkel, a 350-es kéthengeres késői (négyütemű) leszármazottait ma is gyártják, és főleg az EU-n kívüli piacokon forgalmazzák. Maga az Ogar márka 73 éve Csipkerózsika-álmát alussza, már csak azért is igazán különleges látvány a magyar utakon egy ilyen veterán motor.

Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt
Ogar 350 veteránteszt

Műszaki adatok - Ogar 350 (typ 12)

Motor: soros kéthengeres, kétütemű, léghűtéses. Hengerűrtartalom: 344 cm3. Furat x löket: 58,0 x 65,0 mm. Kompresszióviszony: 6,5:1. Teljesítmény: 14 LE, 4000/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú, lábkapcsolású váltó, lánchajtás.

Felfüggesztés: elöl teleszkópvilla hidraulikus, lengéscsillapítással, hátul bakteleszkópok, elöl-hátul dobfékek.

Felépítés: hegesztett acél bölcsőváz zártszelvényből. Hosszúság x szélesség x magasság: 2000 x 700 x 950 mm. Tank: 13 l. Saját tömeg: 120 kg.

Végsebesség: 115 km/h

Még több olvasnivaló a Retro Mobil szeptemberi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!