Bár keveseknek mond valamit az Ogar márka, nagy múltú cégről van szó, amelyet Autfit néven Jan Macek alapított 1910-ben. Eleinte biciklialkatrészeket gyártott, az első világháború után átállt motorkerékpár- és autóalkatrészekre, később pedig üzemet épített minőségi festékek gyártására a járműiparnak. A jól menő cég 1934-ben konstruálta első motorkerékpárját, egy kétütemű egyhengeres 250-est Ogar néven. Ami a név eredetét illeti, Kelet-Morvaországban volt használatos, és kemény fickót (csehül általánosságban vadászkutyát) jelent, ezzel a motor szívósságára utaltak.
Jó volt az időzítés és méretezés is, a negyedliteres masina éppen betöltötte a piaci rést a 175-ös Jawák, illetve a nagyobb és drágább 500-asok között. Aztán a Jawa és CZ is gyorsan észbe kapott, és megjelentette saját 250-esét, így erős versengés alakult ki, de 5350 koronás árával az Ogar volt a legolcsóbb, ráadásul sok szempontból minőségével is túlnőtte konkurenseit. A következő világégésig több modell is született, de az igazán érdekes dolgok csak később következtek, a háború alatt és közvetlenül utána: innentől mintha ugyanaz a forgatókönyvíró írta volna a Jawa és Ogar történetét.
Akárcsak a Jawa, az Ogar mérnökcsapata is a német megszállás alatt, titokban fejlesztett, az Ogar az 1936 és 1941 között gyártott egyhengeres Typ 4 Standardot modernizálta lapos dugattyútetővel és jobb öblítéssel, amivel elérte a 100 km/h-t. Ezt a blokkot alakították át a mérnökök 1947-ben kéthengeres 350-essé, és a 250-es Jawa Perak vázába építették be.
A kékre fényezett, Typ 12 néven futó prototípusból három készült, a szériamodellek már mind galambszürkék voltak.
Sajnos csak rövid saját jogú karrier jutott nekik, mert egy évvel később a többi vállalathoz hasonlóan államosították az Ogart is, és a kommunista pártvezetés kívánságára beolvasztották a Jawába.
A Strasnice-i (Prága külvárosa) telephelyre a Jawa kutató-fejlesztő részlege költözött, a 350-est pedig átalakították, több hűtőbordát és erősebb hajtókarokat építettek bele, ismét változtattak a dugattyúin és erősebb lett a váz is. Ezt az új modellt kis ideig Jawa-Ogar néven futtatták, de röviddel később már Jawa 350 Perak (Typ 18) lett a hivatalos címe. A kuplung nélkül is kapcsolható váltó egy időben jelent meg az Ogarnál és Jawánál is, nem lehet igazán tudni, ki kit másolhatott, de még az is elképzelhető, hogy a komfortot javító műszaki fejlesztés közös munka eredménye volt.
Tesztpéldányunk átmeneti modell az Ogar életének utolsó előtti évéből, 1948-ból: műszakilag már Jawa ugyan, de még Ogar a jelvénye. Szlovákiából érkezett lepusztult állapotban, elkészülése óta pedig alig néhány kilométert futott csak, így mindene kicsit nehezebben, szorosabban működik, a motor jellegzetesen érces dübögése is kissé nyersebb még. Itt is félautomata a váltó, fordított kiosztással: az egyes fel-, a másik három lefelé kapcsolható. Alacsony építésű gép, úgyhogy könnyű felpattanni rá, a szóló kivitelű tányérülés pedig jól párnázott, nagy és kényelmes.
Indulás előtt át kell állítanunk magunkat nyugodt üzemmódba, mert a váltója csak akkor pontos és reccsenésmentes, ha lassan, érzéssel kapcsolgatjuk; kuplungolás nélkül gyorsabb a szerkezet.
A kéthengeres motor örül egy kis járatásnak, hidegen nem dolgozik szívesen, de gyorsan bemelegszik.
Mivel még bejáratós, inkább nem feszegettük a határait, de óvatos gázkezeléssel, és már közepes fordulatszámokon felkapcsolva is jól mozog, a tartós utazósebesség 70-80 km/h. Egyenesfutása hibátlan, alacsony súlypontja miatt pedig a kanyarokban is kezes és mélyre dönthető.
Bakteleszkópos építése miatt a hátsó kerék rugóútja korlátozott és a feszesen lép át az úthibákon, de az állítható dörzs-lengéscsillapítós, rugózó ülés sokat kiszűr. Kicsik és gyengék a dobfékek, a vibrációk szerencsére menet közben visszafogottak. A háborúból lábadozó Csehszlovákiában a Jawa óriási üzletet csinált ezekkel a gépekkel, a 350-es kéthengeres késői (négyütemű) leszármazottait ma is gyártják, és főleg az EU-n kívüli piacokon forgalmazzák. Maga az Ogar márka 73 éve Csipkerózsika-álmát alussza, már csak azért is igazán különleges látvány a magyar utakon egy ilyen veterán motor.
Műszaki adatok - Ogar 350 (typ 12)
Motor: soros kéthengeres, kétütemű, léghűtéses. Hengerűrtartalom: 344 cm3. Furat x löket: 58,0 x 65,0 mm. Kompresszióviszony: 6,5:1. Teljesítmény: 14 LE, 4000/perc fordulaton.
Erőátvitel: négyfokozatú, lábkapcsolású váltó, lánchajtás.
Felfüggesztés: elöl teleszkópvilla hidraulikus, lengéscsillapítással, hátul bakteleszkópok, elöl-hátul dobfékek.
Felépítés: hegesztett acél bölcsőváz zártszelvényből. Hosszúság x szélesség x magasság: 2000 x 700 x 950 mm. Tank: 13 l. Saját tömeg: 120 kg.
Végsebesség: 115 km/h
Még több olvasnivaló a Retro Mobil szeptemberi számában: