Fegyvergyári capriccio - CZ 380 krosszmotor-bemutató

CZ 380 veterán krosszmotor
1390 mm a tengelytáv, 236 mm a hasmagasság, elöl 275x21-es, hátul 425x18-as az abroncs
Vágólapra másolva!
Sokan csak a Jawákra emlékeznek a csehszlovák nagymotorok közül, pedig a Ceska Zbrojovka lőfegyver- és gépgyár történelmének dicsőséges fejezetét is kétkerekűek írták – olyannyira, hogy a krosszváltozatok a béketábor legütősebb versenygépei voltak. A „koporsótankos” családba tartozik tesztünk főnőse is, amely 45 éves, de olyan, mintha csak tegnap jött volna ki a strakonicei üzemből.
Vágólapra másolva!

Az első CZ kétkerekű, a segédmotoros Kaktus 1932-ben jelent meg, de három évvel később már bemutatatták az első valódi motorkerékpárt is, a CZ 175-öst. Végig kitartottak a kétüteműek mellett, de időről időre készültek négyütemű prototípusok is. A CZ már a háború előtt Csehszlovákia vezető márkájává nőtt (98-350 cm3), lehagyva a Jawát, majd a német megszállás alatt régi profiljához visszatérve újra fegyvereket gyártott.

CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor

Természetesen a háború után ezt az üzemet is államosították, majd a „termelést ésszerűsítendő” a két márka termékeit részben egységesítették. Némi önállóság azért megmaradt,

ennek egyik ékes bizonyítéka volt a mára kultikus Cezeta nagyrobogó.

Másrészt a CZ 1950-ben beindíthatta saját krosszmotorprogramját, ami a 125 és a 150 cm³-es Model C-vel startolt.

Trófeagyűjtemény a terepversenyeken

Gyorsan a márka sztárjai lettek az egyszerű felépítésű, könnyű és erős gépek, éveken át gyűjtötték a versenysikereket, és a KGST-n kívül is híressé tették a céget. A 250-esek között a belga Joel Robert háromszor is (1964, 1968, 1969) motokrossz-világbajnok lett, az 500-as mezőnyben pedig a kelet-német Paul Friedrichs nyert három világbajnokságot (1966, 1967, 1968).

CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor

A dolog pikantériája, hogy a márkának sosem volt félliterese, 360-asokkal és 380-asokkal, később pedig 400 és 420 köbcentis gépekkel indultak a királykategóriában, az erősebb és négyütemű nyugatiak ellen. Elképesztő, hogy a CZ gyári csapata 1947 és 1982 között

15-ször nyerte meg az ember- és gépnyúzó Hatnapos versenyt

Skóciában, és Jaroslav Falta volt a hetvenes évek hazai hőse.

Semmi cicoma, itt a leállító az egyetlen gomb, a bowdenes kuplunghoz kemény kéz kell Forrás: Retro Mobil

Ő számos otthoni futamot és több külföldi GP-t nyert, az 1974-es világbajnokságon a negyedliteresek kategóriájában pedig második lett. De ne feledkezzünk meg a mi sztárunkról sem: a 2014-ben elhunyt

Kökényesi György ilyen 380-assal is versenyzett.

Hatnapos (enduro) versenyeken a KGST-országok motormárkái közül egyedül az MZ volt még híresen eredményes, hat győzelmüket sokáig hirdették a szériamotorok tanksapkáin is – ellentétben az ok nélkül szerény CZ-vel.

Koporsótank, évjáratonként más színben

Egészen 1966-ig a krossz-CZ-k két kipufogóval mentek, majd áttértek az egycsöves, de rezonátoros rendszerre. Négy évvel később pedig bevezették a formájáról „koporsótankosnak” becézett sorozatot, ezeken a jellegzetes tartály színe évjáratfüggő volt: 1970-ben piros, 1971-1972-ben sárga, 1973-ban fémszínű (acél), 1974-ben pedig alumínium – utóbbi pompázik főhősünkön is.

A „koporsó” benzintartályt csak a szíj rögzíti Forrás: Retro Mobil

Idővel a gyártó apró fejlesztésekkel – Marzocchi és Őhlins villa, tárcsafékek, ötfokozatú váltó, vízhűtéses kivitelek – igyekezett tartani a lépést az egyre kifinomultabb és modernebb technikájú japán gépekkel, mind kevesebb sikerrel. Végül a világverő krosszmotorprogram úgy szűnt meg, hogy

1993-ban a Cagiva lényegében bekebelezte a céget,

és négy évvel későbbre teljesen elsorvasztotta a termelést. (Autóipari beszállítóként máig létezik a CZ másik divíziója, teherautókhoz gyártanak turbókat és más alkatrészeket).

Látványos, és szépen is szól a rezonátor Forrás: Retro Mobil

Nem sok ilyen állapotú szerkezet rohangál Magyarországon, a létezése mindenekelőtt Karancsi Szabolcsnak köszönhető. Édesapja versenyző volt, így maradtak nála alkatrészek és motorok is. Öt éve azzal a szándékkal rakta össze magának a teljesen típustiszta és szalonállapotú 380-ast, hogy versenyezzen vele. Aztán kénytelen volt eladni, így került a motor Juhász Zsolt gyűjtő-restaurátorhoz, aki a Kökényesi iránti rajongásból vette meg.

Repeszt, és minden úthibát kimozog

Ezen a gépen minden a praktikumról és a tömegcsökkentésről szól: a blokk, a henger, a hengerfej és a tank is alu, a rugózatlan tömegeket magnézium kerékagyak és fékfedelek csökkentik.

Csínján kell azért bánni a gázzal, 42 lóerő jut a 100 kilóra.

Indításhoz meg kell úsztatni a karburátort, annyira, hogy csorogjon, majd a vészleállító gombot nyomva tartva pár rúgással át kell forgatni a motort, ami a nagy kompresszió miatt nem könnyű. Majd gombnyomás nélkül egy határozott rúgás, és indul is.

A Jikov 33-as karburátort a versenyzők gyakran 36-os vagy 38-as japán Mikunira cserélték Forrás: Retro Mobil

Hangosan dörög a kétütemű, amibe belevegyül a rezonátor érces szopránja. Alulról is jól húz, de rövidek a fokozatok (a végsebesség mindössze 80 km/h), betonon gyorsan végig lehet csattogni a váltót negyedikig. A 981-es gyári kódú 380-asokban csak 1976-ban jelent meg az ötödik fokozat, menet közben a CZ zsibbasztóan remeg, a bütykös gumik pedig zajosak.

CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor
CZ 380 veterán krosszmotor

Egyenesben jól megy a gép, de kanyarban a terepgumikon vigyázni kell, a villa is viszonylag puha, extrahosszú rugóúttal. A könnyű masina két félfékdobja ugyanakkora (18 cm átmérőjű), mint a kettőötveneseké, de egészen tűrhetően lassít.

Korának egyik legjobb krosszgépe a 380-as,

kilóg az akkori motorok sorából: kétüteműsége miatt könnyebb, fordulékonyabb és ügyesebb náluk.

Műszaki adatok - CZ 380/981 (1974)

Motor: egyhengeres, léghűtéses, kétütemű. Hengerűrtartalom: 380 cm3. Furat x löket: 82,0 x 72,0 mm. Teljesítmény: 42 LE, 6800/perc fordulaton. Kompresszió: 10,5:1.

Erőátvitel: négyfokozatú, lábkapcsolású sebességváltó, hátsókerék-hajtás lánccal. Többtárcsás olajfürdős kuplung.

Felfüggesztés: elöl teleszkópvilla, hátul lengővilla, elöl-hátul hidraulikus csillapítás. Egykulcsos, mechanikus működtetésű féldobfékek.

Felépítés: acél bölcsőváz. Hossz x szélesség x magasság: 2050 x 860 x 1130 mm. Tengelytáv: 1390 mm. Ülésmagasság: 836 mm. Saját tömeg: 106 kg.

Még több veterán olvasnivalót talál a Retro Mobil márciusi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!