Egy kabrió és egy túramotor szerelemgyereke - Can-AM Ryker Rally teszt

CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
Vágólapra másolva!
Velorex, Morgan Threewheeler, Reliant Robin, és még hosszan lehetne sorolni a háromkerekű autók sorát. Ám a Ryker teljesen nyitott felépítésével, nyergével és szarvkormányával sokkal inkább a motorkerékpárokhoz áll közelebb, és 900 köbcentivel különleges vezetési élményt nyújt.
Vágólapra másolva!

A Can-Am a kanadai jet ski-, motoros szán-, és quad-gyártó óriásvállalat, a BRP (Bombardier Recreational Products) almárkája. Már a 70-es évek közepén is gyártott osztrák Rotax motorral hajtott endurókat ezen a néven, a háromkerekű sorozatot azonban csak a jóval a kétkerekűek kifutása után, 2007-ben mutatta be. Akkor egyetlen típusból, a Spyderből állt a kínálat, a könnyebb és kisebb Ryker 2018-ban, a Párizsi Autószalon jelent meg. A felépítés alapvetően a nagyobb testvérét követi, erős hegesztett acélvázzal, elöl finom szerkezetű, kettős keresztlengőkaros autó-futóművel.

CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAm gyári
CanAm gyári
CanAm gyári
CanAm gyári

Hátra egyetlen látványos, könnyűfém lengőkar került, állítható karakterisztikájú lengéscsillapítóval. A hosszában forgó Rotax motor fokozatmentes szíjas (CVT) váltón keresztül kardánnal hajtja a szóló hátsó kereket. Mindegyik felni mögött, kétdugattyús nyereggel dolgozó féktárcsa lassítja a Rykert, amely formájával úgy fest, mint egy kerekekre állított jet ski. Ezzel összhangban áll az anyaghasználat, és persze a rendeltetésszerűen fogdosott felületek kialakítása is: a részletekből sugárzik, hogy a lehető legegyszerűbb kezelés, és a könnyű tisztíthatóság fontos szempont volt a tervezéskor.

Ráülni és beindítani is különleges

Huzat nélküli habgumi-ülése alacsony, széles és puha, jól támasztja a derekat, az üléshelyzet cruiseres: a lábak messze elöl, a kezek a széles egyenes kormányon, a felsőtest kicsit előre dől. Nagyon jó, hogy egy sima gyorsszorító oldásával a kormány előre-hátra több fokozatban is állítgatható, nem csak az egyenes menet tehető kényelmesebbé így, a kanyarodási érzet is egészen más, ha közelebb húzzuk magukhoz a rudat. Érdekes élmény az indítás: a „gyújtáskulcsot" (a gép jeladóját) nem elég a közelben, mondjuk a zsebben tartani, fel is kell pattintani a Ryker bal oldalára, a térdünk közelébe.

CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAm gyári
CanAm gyári
CanAm gyári
CanAm gyári

A jobb kormányszektorra a szerelt indítókapcsolót átbillentve feléled a műszerfal 4,5 colos monokróm képernyője, de a háromhengeres csak az után kelthető életre, hogy a motorkerékpáros gázmarkolatot (a kormány jobb oldalán) néhány centit eltekertük, szokatlan módon előrefelé,

ezzel a mozdulattal elfogadva a biztonsági feltételeket, amit a „Can-Am jogi osztálya" hangos sípolással nyugtáz is.

Most már tényleg jöhet az indítás, a motorokról ismerős indítógombbal a jobb markolat mellett, a művelethez a jobb lábnál lévő fékpedált (az a gép egyetlen üzemi féke) is taposni kell.

CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAm gyári
CanAm gyári
CanAm gyári
CanAm gyári

Gyorsan éled a DOHC-vezérlésű, hengerenkénti négyszelepes, szívócső befecskendezéses, háromhengeres motor, amely amúgy a BRP más termékeit (szánokat, jet ski-ket) is hajtja. Hideg alapjárata 1300/perc körüli, nem hangos, és csak finoman remegteti a hajtásláncot. Az egyszerű kiosztású műszerfalon az állandóan látható sebesség, benzinszint és motorhőmérséklet mellett a fordulatszám, a hatótáv és az átlagfogyasztás is előlapozható. Zavaró, hogy ehhez a panel szélén lévő gumigombokat kell nyomogatni, amihez menet közben bal kezünkkel el kell engednünk a kormányt.

CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAm gyári
CanAm gyári
CanAm gyári
CanAm gyári

El kell felejteni egy motoros rutint

Gyorsan melegszik a motor, de már hidegen is pengeélesen reagál a tisztán elektromos működésű gázmarkolat mozdulataira. Nem kell külön „sebességbe tenni" a Rykert, ugyanakkor bal kezünkkel térdmagasságban indulás előtt oldanunk kell a váltó kihajtását reteszelő és egyébként kulccsal le is zárható rögzítőféket. Ha elmarad, a gép hangos sípolással emlékeztet. A jobb markolatot elforgatva a CVT nagyjából 1300-1500/perctől húzni kezd, de lassú menetben (főleg amíg a hajtás hideg) a gáz rosszul adagolható, a kis sebességű parkolási manőverek pontos kivitelezéséhez gyakorlat kell.

CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAm gyári
CanAm gyári
CanAm gyári
CanAm gyári

Azért dolgozik így a váltó (a gyár szerint), hogy védje a szíjat, ugyanis a szerkezetből hiányzik a robogóknál szokásos röpsúlyos kuplung. Itt a teljes elindulási folyamatot a szíjtárcsák átmérő-változtatásával oldja meg a mechanika, ami annál jobban igénybe veszi a szíjat, minél óvatosabb a „csúsztatás".

További sajátosság, hogy a CVT-nek nincsenek az autóknál szokásos külön programozott fokozatai.

Aki vezetett már quadot, gyorsan otthon érzi magát a Rykeren, de a motorosoknak pánik az első pár kilométer (nálunk a Can-Am háromkerekű csak korlátlan A-s jogosítvánnyal vezethető).

CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAm gyári
CanAm gyári
CanAm gyári
CanAm gyári

Alapszabály, hogy kanyarodásnál soha nem szabad letenni a lábat, és mivel a gép nem dől, valójában nem is kell. A váltónak bal lábbal, nehezen elérhető karral kapcsolható hátramenete is van, a tolatás pedig elég látványos, mert minden index villog, miközben hangosan pittyeg is a szerkezet. Aki nem akar a hátramenettel vesződni, a nyeregben ülve lábbal hajtva is tolathat, ami sík úton nem megerőltetőbb, mint mondjuk egy 1250-es túra BMW-t mozgatni. Másfél méteres szélességével parkolásnál jól fel kell mérni a helyigényt, és forgalomban nyilván nem fér el az autósorok között.

Négyféle üzemmód, köztük a Rally

Elöl feszes a Ryker Rally futóműve, de a hátsó lengőkar viselkedése csak a legkeményebb, 4. fokozatban passzol igazán az első rendszeréhez, a többi beállítás érezhetően lágyabb. Ezért erős gyorsításkor általában leül kicsit a gép hátulja. Tanulni kell a kanyarokat: furcsa, hogy alacsony sebességnél egyáltalán nincs dőlés, nagyobb tempónál azonban pont úgy billen a Can-Am mint egy autó, azaz a kanyar külső íve felé. Ez eleinte rémisztő, aztán inkább szórakoztató. Az egyenesfutás pontos, de a nyomvályúkat időnként szívesen követi, szokni kell a három nyomon futó masinát.

CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAm gyári
CanAm gyári
CanAm gyári
CanAm gyári

Kellemes utazótempója – szélvédelem híján – 100-110 körüli, míg a végsebessége 165 km/h. A műszerfal melletti gumigombokkal négyféle menetmód közül választhatunk: Eco, Normal, Sport, és csak ennél a kivitelnél Rallye.

Nem csak az alapáras ESP és a váltó működése változik ilyenkor, hanem a gázreakció is.

Ecóban „nyúlósabb" a CVT, a hétköznapokra egyértelműen a Sport a legjobb választás, mert gyors a váltó, finoman adagolható a gáz, kellemesen viselkedik az egész szerkezet. A Rally program igazán könnyű terepen élvezhető, mert a végtelenségig kitolja a kipörgésgátló tűréshatárát.

CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAm gyári
CanAm gyári
CanAm gyári
CanAm gyári

Ilyenkor még látványosabb drift lehetséges a porban, a Rally eleve enyhén terepes Kenda gumikon fut. De hogy megy épített úton? Jól, hiszen a CVT minden üzemmódban hagyja forogni a motort, 50 km/h-nál is 3400/perc körüli a fordulatszám, 100-nál pedig már 5400. Felépítéséből adódóan a sorhármas Rotax mindig finoman bizserget, de vibrációi 5000 felett kisimulnak, a hangja pedig leginkább egy jet skiére emlékeztet. Normal és Sport üzemmódban autópályán is nagyon jó a rugalmasság, igaz, városban és országúton a legtöbb autónál Ecóban is dinamikusabb a Can-Am.

CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAm gyári
CanAm gyári
CanAm gyári
CanAm gyári

Felárért utassal járhatunk túrázni

Meglepően jó a kormányvégekre szerelt apró visszapillantók képe, és a látószögük is széles, de a fordulatszámtól függően finoman remegnek időnként. Hosszabb túrákra is alkalmas a háromkerekű, a Can-Am szélvédőt és rengeteg egyéb extrát is árul hozzá, a nagyon jól használható (nem zárható) első tároló alapáras, míg a magasra emelt utasülésért külön kell fizetni. Kettesben is szórakoztató a Ryker, de az utas, ha lehet, még jobban ki van téve a menetszélnek. A futómű városban is kezes, ám felépítése miatt lehetetlen kikerülni a kátyúkat, és emiatt az egyenesfutásra is figyelni kell kicsit.

CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAM Ryker Rallye teszt (2022)
CanAm gyári
CanAm gyári
CanAm gyári
CanAm gyári

Ahol megjelenik, ott garanált a feltűnés, de igazából lakott területen kívül van elemében: hétvégi szórakozásra éppúgy alkalmas lehet, mint társas túrázásra, a nagymotorokéhoz hasonló, mégis egészen egyedi élménnyel. Persze mindez nincs ingyen, a hazai képviseletnél (Jetpower Hungary) 13 500 euró + áfa áron lehet hozzájutni, ami a Spyder RT Limited modellekhez képest kevés, míg a túramotorokhoz képest drága. Két év kilométerkorlátozás nélküli garancia jár hozzá, a szervizciklus pedig 10 ezer kilométer, ugyanakkor az is garantált, hogy elvétve jön ilyen szembe az utakon.

Műszaki adatok

Soros háromhengeres, folyadékhűtéses, szívó benzinmotor, szívócső befecskendezéssel, DOHC-vezérléssel és hengerenkénti négy szeleppel. Hengerűrtartalom: 899 cm3. Furat: 74,0 mm, löket: 69,7 mm. Teljesítmény: 83 LE/61 kW (8000/min). Nyomaték: 79 Nm (6500).

Fokozatmentes (CVT) automata váltó, hátsókerék-kerékhajtás. Elöl kettős keresztlengőkaros, hátul egylengőkaros felfüggesztés. Elöl-hátul tárcsafékek. Üzemanyagtartály: 20 l.

Hosszúság x szélesség x magasság: 2352 x 1509 x 1062 mm. Tengelytáv: 1709 mm. Saját tömeg: 279 kg. Gumiméret (elöl) 145/60 R16 (Kenda), (hátul) 205/55 R15 (Kenda). Végsebesség 165 km/h. Tesztfogyasztás (vegyes) 7,1 l/100 km.

Még több olvasnivaló Az Autó szeptemberi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!