Honecker is ilyennel járt Mercedes helyett - Citroën CX 25 GTi (1985) veteránteszt

Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Álló motorral, a választókar alaphelyzetében az úthoz lapul. Ez volt az utolsó Citroën, mielőtt átvetette az irányítást a Peugeot
Vágólapra másolva!
Míg levegőben a Concorde, a síneken pedig a TGV hirdette a francia technológia fejlettségét és a sebes suhanást, addig közúton az extravagáns Citroën CX-nek kellett bizonyítania a német és olasz utazóautók ellen. Kipróbáltuk az eredetileg Wankel-motorosnak szánt, de végül négyhengeresként megjelent avantgárd limuzint, amelyet a DS öröksége, majd a Peugeot-féle felvásárlás is sújtott.
Vágólapra másolva!

Mivel a Citroën nem volt olyan anyagi helyzetben, hogy nagy teljesítményű motorcsaládot fejlesszen új, felső-középkategóriás limuzinjához, Robert Opron dizájnfőnök és csapata rengeteget görnyedt a rajzasztal felett, hogy az elvárt gyorsasághoz minél alacsonyabb légellenállású karosszériát tervezzen. Mintának ott volt a kisebb GS, de a Maserati-szívű SM kupéból is átemeltek néhány formaelemet. Végül temérdek szélcsatornás teszttel eljutottak a 0,35-ös értékig, ez akkoriban kifejezetten jónak számított, olyannyira, hogy maga a modell erről kapta a modell a nevét: a Cx az alaktényező jele.

Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt

Ehhez képest rutinmunkának tűnik a márkavédjegynek számító hidropneumatikus, szintbeállítós rugózás kifejlesztése, amiről a fékrásegítő és a kormányrásegítés is működött. Nem futotta hat hengerre,

a Wankel-motoros terveket pedig keresztülhúzta az olajválság (illetve a sok megbízhatósági probléma),

így a DS négyhengereseit kellett átszerkesztve továbbvinni. Ezeket keresztben építették be az orrba, a kétliteres alapgép 102-ről 108 lóerősre erősödött. Idővel bővült választék, a 2,2-es és a 2,4-es után megérkezett a befecskendezéses a 2,5-ös csúcsmotor is, szívó vagy akár feltöltött kivitelben is.

Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt

Utóbbi hajtotta modellciklus második felében kifejlesztett a GTi Turbo csúcskivitelt, az üzletemberek körében is kedvelt expressz a maga 168 lóerejével elérte a 220 km/h-s végsebességet. Ám a CX fontos újításként igen takarékos is tudott lenni, ebben a sorozatban jelentek meg ugyanis először a dízelmotorok, méghozzá 2,2 vagy 2,5 literes lökettérfogattal, 66-120 (utóbbi a turbós, intercooleresé) lóerővel. Váltókból négy- és ötsebességes kézi, illetve saját fejlesztésű, C-Matic nevű háromfokozatú félautomata volt a választék, utóbbit 1980-ban ZF gyártmányúra, klasszikus automatára cserélték.

Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt

Év autója cím és 15 évnyi gyártás

Nagy feltűnést keltett a 1974-ben a CX, amikor a Párizsi Autószalonon bemutatkozott, formája mellett a kényelme is fejedelmi volt, extraként elektromos ablakokkal, légkondival és szervokormánnyal adták. Különleges volt a forgódoboz sebességmérő és a fordulatszámmérő, és sok funkciót a megszokott bajuszkapcsolók helyett a kormányhoz közeli konzolokról lehetett működtetni. 1975-ben az Év Autójának is megválasztották, de az eladások nem az elképzelések szerint alakultak: a vevők többsége DS-ből ült át, és sokan panaszkodtak rozsdásodásra vagy magas fenntartási költségekre.

Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt

Különleges változatok is készültek: a gyárban kombi (Break) és szintén 25 cm-rel nyújtott tengelytávú sofőrös limuzin (Prestige), míg a Heuliez műhely mentőket konstruált, a Tissier hatkerekű kombikat, a Guy Deslandes Design pedig kabriót.

Még a vasfüggöny mögé is jutottak speciális példányok, a svéd Nilsson cég Erich Honeckernek, az NDK elnökének 35 darab átalakított Prestige kivitelt szállított (az NSZK autó tabu volt).

A sorozat eladási számai a nyolcvanas évek elejétől folyamatosan csúsztak lefelé, miután a Citroën 1975-ben porondra lépett új tulajdonosa, a Peugeot inkább saját zászlóshajója, a 604-es fejlesztésére koncentrált.

Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt

Végül mégis kezelésbe vették a korosodó CX-et, és 1985-ben bevezették a modellfrissített második sorozatot, a szép krómozott helyett modern, integrált műanyag lökhárítókkal. Ekkor a korrózió elleni védelmen is sikerült javítani, feszesebb lett a rugózás, és kerek műszeresre váltott a pult. Szemben a GSA ráncfelvarrásával, a CX-et nem alakították át hátsó szélvédővel nyíló csomagtértetőssé, vagyis négyajtós maradt a ferdehátú karosszéria. Ezen csak igen kései nyugdíjazásakor, a futurisztikus XM bevezetésével sikerült változtatni, és azzal érkeztek meg a rég várt V6-os motorok is a kínálatba.

Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt

Liftezéssel indul, aztán lebeg az út felett

Tesztautónk a frissítés évéből, 1985-ből való, már átdolgozott modell, és szinte a kínálat csúcsáról való GTi: 2,5 literes benzinmotor hajtja Bosch L-Jetronic befecskendezéssel, a felszereltségébe ZF-féle automataváltó, elektromos első ablak és klíma is tartozik. Pécsről érkezett a Perfect Platinum Garage gyűjteményébe. Tökéletes állapotú, igaz, legérzékenyebb berendezéséből, a felfüggesztésből csöpög a folyadék, de így is hibátlanul működik. Sci-fi díszletnek is beillő pult és űrhajós bőrfotelek fogadják a beülőt, utóbbiak hívogató látványa pedig nem csal: az ülések valóban nagyok és komfortosak.

Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt

Kellemes tapintású és a Citroën receptje szerint egyküllős a kormány, hogy ne takarja a műszereket. Itt ugye már forgótárcsa helyett hagyományos órákat nézegethet a vezető, és rengeteg visszajelzőt is, két oldalon ott vannak a szarvszerű gombcsoport-konzolok. Hidegen hangos és nyers járású a nagy négyhengeres motor, majd emelkedni kezd a hidropneumatikus felfüggesztés, előbb hátul, aztán elöl. A DS-el ellentétben a CX-nél öt helyett csak három állású: az első, amikor álló motorral majdnem útra hasal az autó, a középső normál használathoz, és a legmagasabb fokozat szervízhez (vagy rossz útra).

Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt

Ami az automataváltót illeti, a ZF 3HP22 jól bevált szerkezet, a BMW, a Fiat, az Alfa és házon belül a Peugeot is használta. Itt is remekül dolgozik, szinte észrevétlenül kapcsolgat, visszafelé is puha és gyors, de a gyorsulásból és végsebességből elsikkaszt.

Üzemmelegen szerencsére elcsendesedik a motor, a 130-150 km/h-s tartós utazótempó meg sem kottyan neki; alig van szélzaj.

A korábbi sorozatokénál feszesebb futómű autópályán repülő szőnyeg, de lassabban haladva azért meg-megéreztük az úthibákat. Egyenesben kitűnő a stabilitás, kanyarban megdől, de nem vészesen.

Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt

Szokni kell a fékrendszert és a kormányt is

Fogasléces és szervós a CX kormányműve, méghozzá a spéci, házi fejlesztésű DIRAVI rendszerrel. A rásegítés sebességfüggő, és két ujjal tekerhető a volán, ez jó, de az első kerekeket folyamatosan egyenesbe akarja állítani - álló helyzetben a legerőszakosabb a visszatérítés. Nagyon hatásos a négy tárcsás, blokkolásgátlóval is megtámogatott fékrendszer, villámgyorsan megállítja a kocsit, de a pedállal nagyon óvatosan, hímes tojásként kell bánni. Ugyanaz a rendszer, mint a DS-ben, az enyhe lassítást és a vészfékezést mindössze pár milliméter választja el, ezt ki kell tapasztalni.

Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt

Kényelmes és gyors - meg alighanem feleslegesen bonyolult – utazóautó a CX, amely a maga módján elegáns is. Ha megbarátkozunk a beltér néhány furcsaságával, például az ülések közé szerelt rádióval, és megtanulunk harmonikusan fékezni, öröm vele az élet. Ez a szép példány 3,99 millió forintért keres új gazdát, ám eléggé szűkös a CX-ek hazai kínálata (ugyanez arányaiban a németországi felhozatalra is érvényes), az árak pedig jelképesek a veterángyűjtők kultikus kedvencéhez, a DS-hez képest. Ugyanakkor nyugaton már indult a drágulás, különösen a krómos első széria példányainál.

Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt
Citroen CX 25 GTi (1985) veteránteszt

Műszaki adatok - Citroën CX 25 GTi (1985)

Motor: OHC-vezérlésű, soros négyhengeres benzinmotor, elöl keresztben beépítve. Hengerűrtartalom: 2499 cm3. Furat x löket: 93,0 x 92,0 mm. Kompresszióviszony: 8,7:1. Teljesítmény: 138 LE, 5000/perc fordulaton. Nyomaték: 211 Nm, 4000/perc fordulaton.

Erőátvitel: háromfokozatú automataváltó, elsőkerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl-hátul hidropneumatikus, kanyarstabilizátorral és szintszabályzóval, elöl kereszt-, hátul hosszanti lengőkarokkal. Elöl-hátul tárcsafékek rásegítővel és ABS-szel.

Felépítmény: négyajtós, ötüléses, önhordó acélkarosszéria, padlókereten. Hosszúság x szélesség x magasság: 4650 x 1770 x 1360 mm. Tengelytáv: 2845 mm. Csomagtartó: 507 l. Tank: 68 l. Saját tömeg: 1370 kg.

Végsebesség: 195 km/h. Gyorsulás (0-100 km/h): 11,7 s.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil novemberi számában:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!