Tényleg nem Zsigulit rejt a torinói kosztüm - Fiat 124 Berlina (1973) veteránteszt

Fiat 124 (1973) veteránteszt
Strapabíró a technika, de a rossz minőségű lemezek miatt a rozsdaállósága csapnivaló volt
Vágólapra másolva!
Év autója címet szerzett, és licenc leszármazottjaival (a Ladákat is beleértve) együtt felfoghatatlan, 23 milliós darabszámban árasztotta el a világot: az alsó-középkategóriás Fiat 124 igazi sikerszéria volt. Egy szép és restaurálatlan, kései gyártású példányt próbáltunk ki, és kíváncsiak voltunk arra, miben tér el a jól ismert ezerkettes Ladától, illetve joggal irigyelték-e a Merkúr-vásárlók az olasz eredetit.
Vágólapra másolva!

1963-ban Oscar Montabone mérnököt visszahívták a Simcától, hogy új feladattal bízzák meg: az elavult, fürdőkád-fazonú Fiat 1300/1500-as sorozat utódját kellett megterveznie. Ugyanakkor a Fiat briliáns főmérnöke, az 500-ast is megalkotó Dante Giacosa szintén ezt a feladatot kapta. A két nagyágyú eltérő elképzelésekkel látott munkához, és végül egyikük sem győzött, mert a terveiket összegyúrták. Így lett a 124-es egyszerűbb formavilágú, nagyobb, tágasabb és laposabb is, mint elődje, megtartotta viszont klasszikus koncepcióját hosszmotorral és hátsó hajtott kerekekkel.

Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt

Érdekesség, hogy a tervezés korai fázisában szóba került a modern fronthatás is, de végül az olasz népautómárkánál inkább biztosra mentek, és az új elrendezést a konszern leányvállalatánál próbálták ki, ebből lett az Autobianchi A111.

Nagy műszaki előrelépés volt ugyanakkor a hátsó tekercsrugó és a négy tárcsafék is,

az elődből átvett négyfokozatú váltót a kormányoszlop helyett a padlóról lehetett kapcsolni. Új fejlesztés volt az OHV-vezérlésű, 1,2-es (60 lóerős) négyhengeres motor, amit nem más épített, mint a Ferrari háború utáni V12-eseit is megtervező, legendás Aurelio Lampredi.

Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt

1966-ban mutatták be az új Fiat 124-est a Genfi Autószalonon, komoly show-t kreáltak köré: repülőgépből dobták ki ernyővel, és vele ugrott öt fehér ruhás ejtőernyős is, akik földet érés után gyorsan beugrottak és odébb is mentek az autóval, bizonyítandó, hogy nem esett szét landoláskor.
A sajtó azonban nem volt elragadtatva a jövevénytől, olyanokat írtak, hogy „jellegtelen", meg hogy láthatóan „spórolós". Állításaikban volt is némi igazság, de a kényelmes, fürge, könnyen és olcsón karbantartható, elődeinél takarékosabb lépcsőshátú gyorsan meghódította az olasz családokat.

Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt

Négyféle karosszériával, akár DOHC-motorral

Átütő piaci siker lett, és ezzel gyorsan meggyőzte a kételkedőket, az új Fiatot az 1967-es Év Autójának is megválasztották. Egy évvel korábban elkészült az ötajtós kombi (Familiare), illetve a Pininfarina jóvoltából a csinos Sport Spider, azaz a roadster változat is. Egy évvel később Felice Mario Boano, a Fiat házi formatervezője megrajzolta a limuzinoknál szintén izmosabb, 90 lóerős Sport Coupé-t, így lett teljes a kínálat. Közben az négyajtós alapmodellt felértékelték azzal, hogy 1968-ban kihozták az erősebb és felszereltebb, dupla körlámpás 124 Special változatot, 1,4-es (70 lóerős) motorral.

Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt

Még ugyanabban az évben megjelent a Lamperdi-féle, két vezérműtengelyes (80 lóerős) változat is, 124 Special T néven. A motor utolsó inkarnációja az immár 1,6-os és 95 lóerős kivitel volt 1973-ban, ötfokozatú kézi váltóval – sokat álmodoztak ilyen DOHC Fiatról a vasfüggöny túloldalán.

1970-ben kapott frissítést a teljes 124-es sorozat, dinamó helyett immár generátort építettek be,

másik újdonságként pedig megjelent a rásegítős, kétkörös fékrendszer. Új, emeletes hátsó lámpák érkeztek, megjelent a C-oszlop szellőzője és új hűtőrácsot vezettek be, amelyen '72-től már az új Fiat embléma díszelgett paralelogrammákba írt "univers" betűkkel.

Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt

Fontos szál a történetben a licenceké: az eleve világautónak tervezett 124-es különböző változatait gyártották Törökországban (Tofas), Spanyolországban (Seat), Bulgáriában (Pirin-Fiat), Dél-Koreában (Asia-Fiat), Indiában (Premier) és még sok más helyen. Természetesen a legjelentősebb licencvásárló a Szovjetunió volt: Togliattiban számos ponton módosított 1200-as alapkivitelt gyártottak, a Special átvétele helyett pedig teljesen átterveztették az 1500-ast. Az utód kocka-Ladák még a 21. században is készültek, de a Fiatnál csak 1974-ig tartott a 124-es karrierje, ekkor leváltotta a korszerűbb 131-es.

Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt

Idős római tulaj örökségéből, 88 ezer kilométerrel

Tesztautónk késői, és így a második modellfrissítés utáni modell, krómkeretes fekete maszkkal és 65 lóerőre növelt teljesítményű, 1,2-es OHV-motorral. Óhatatlanul is szóba kerül a Zsiguli-rokonság, és küllemre nagyon hasonlít is a kettő, de az olasz valójában sokkal finomabb, pontosabb, részleteiben kidolgozottabb és még fürgébb is. Mindez elsősorban a mechanikának köszönhető, vékonyabbak például a tekercsrugói, hátul a lengéscsillapító a rugóban fut (a Zsigulinál külön és ferdén). Érdekes felismerés, hogy a Fiat rugózása a Ladákénál sokkal puhább, miközben kitűnő a menetstabilitása.

Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt

A Lada hidraulikus kuplungjával ellentétben itt bovdenes a szerkezet, de nagyon könnyen jár, ráadásul a kormánygépe is jobban áttételezett és szervo nélkül is könnyen forog, ami nem mondható el a szovjet rokonéról. Jóval, 8 centivel közelebb van a hasa a földhöz, négy tárcsaféke pedig messze felülmúlja a szovjet tárcsa-dob összeállítást.

Akusztikai téren is nagyok a különbségek: az OHV-motor sokkal csendesebb az elvileg korszerűbb, Lada-féle OHC-nál,

és a váltó, meg a difi is halkabban működik. Teljesítményben ugyanott jár, mint a VAZ-2101, de ahogy említettük, ebből léteztek izmos DOHC-csúcsmodellek is.

Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt

Sajnos a rossz acéllemezek miatt a rozsda viszonylag gyorsan megette a 124-eseket, ezért ritka a szép öregkort megért, pláne a restaurálatlan példány, de Nagy László talált egyet. Rómában vásárolták 1973-ban, majd miután az első tulajt orvosa eltanácsolta a vezetéstől, a kocsi tíz évig állt a garázsban. Akad ugyan az alján némi felületi rozsda, amúgy viszont szinte minden porcikájában gyári állapotú, megkapóan eredeti szerkezet. Semmi javítanivaló sem volt rajta, csak a fékeket újították fel. Hátsó lámpái alapján akad, aki Nagypolszkinak nézi, pedig az egy másik Fiat, a 125-ös kasztniját örökölte.

Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt

Jobb autó készült Torinóban, mint Togliattiban

Aki ült már 1200-as Ladában, ismerősnek fogja találni az utasteret, kevés a különbség, de azért az avatott szemek a latin betűs feliratokon kívül más árulkodó részleteket is kiszúrhatnak. Nagyok és kényelmesek az ülések, lábtér van elég, hátul is. Könnyen indul a motor, selymesen és halkan duruzsol, pörgetve pedig sokkal csendesebb a szovjet változaténál, rugalmas, és így meglepően dinamikus vele a Fiat. Váltója pihekönnyen és rövid utakon jár, minden fokozatba pontosan, halk kattanással ugrik be, élmény használni, még a hátsókerekes autók mezőnyében is kiváló.

Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt

Vezethetünk korai felkapcsolásokkal is, ezt a használatot éppúgy tolerálja, mint a pörgősebbet, a jellegzetes Lampredi-féle gurgulázás, és a motorfékes hörgés utóbbi üzemmódban kifejezetten élvezetes, ilyet a Ladák nem tudnak. 110 km/h a legkellemesebb utazótempó, itt óriási a különbség a két gyártmány között: a Fiatban alig van motorzaj és vibráció, és bár hallatszik a szél- és a gumizaj, nyugodtan lehet beszélgetni, annak ellenére, hogy a negyedik fokozat rövid.

A futómű gond nélkül simítja el a nagyobb úthibákat, egyenesben és kanyarban is stabilabb a magasabb építésű Ladánál.

Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt
Fiat 124 (1973) veteránteszt

Remekül dolgozik a négy, szervóval támogatott tárcsafék, és bár a kormánynak nincs rásegítése, könnyen forgatható, ráadásul a holtjátéka is sokkal kisebb a szovjet rokonénál. Összességében tehát egy jó állapotú vagy gondosan restaurált 124-es kellemesebb társ, mint egy Zsiguli, még ha nálunk másféle nosztalgiafaktort is vált ki (erről egy másik, korai szériás példány tesztjén is meggyőződtünk), nem véletlenül övezte nagy tisztelet a szocializmusban a néhány itthon futó „torinóit". Veteránként azonban ritka és főleg olasz forrásból elérhető, szép állapotban nagyjából 6000 eurós vételártól.

Műszaki adatok - Fiat 124 Berlina

Motor: OHV-vezérlésű, soros négyhengeres benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 1197 cm3. Furat x löket: 73,0 x 71,5 mm. Kompresszióviszony: 8,8:1. Teljesítmény: 65 LE, 5600/perc fordulaton. Nyomaték: 88 Nm, 4000/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú kézi váltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkaros, hátul merevhíd Panhard-rúddal. Elöl–hátul tekercsrugók és hidraulikus lengéscsillapítók. Kétkörös fékrendszer négy tárcsafékkel és rásegítővel.

Felépítmény: négyajtós, ötüléses, önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4045 x 1610 x 1420 mm. Tengelytáv: 2420 mm. Csomagtartó: 385 l. Tank: 39 l. Saját tömeg: 885 kg.

Végsebesség: 145 km/h. Gyorsulás (0-100 km/h): 15,4 s.

Ha régi KGST-autókról olvasna, ajánjuk a Retro Mobil különszámát:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!