Vörös posztó volt az olasz mamáknak - MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt

MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
Nem mozog együtt le-fel a kerékkel a sárvédő, így nem növeli a rugózatlan tömeget
Vágólapra másolva!
Egyetértenek a régi motorosok abban, hogy a 175-ös sorozat az MV Agusta kínálatának ékszere volt. Tarolt a versenypályákon, ezzel megalapozta közúti sikereit is, egy jellegzetes formaeleme miatt pedig hamar ráragadt a „repülő csészealj" név. Kipróbáltunk egy CS kivitelt, amely vénségére újra bebizonyította, hogy az itáliai fiúk (és sokszor apáik) egykori álomgépén 11 lóerővel is nagyszerűen lehet szórakozni.
Vágólapra másolva!

Giovanni Agusta gróf 1907-ben alapította meg repülőgépgyárát Észak-Olaszországban, Samarate városában, és nem kellett sok idő, hogy hatalmas vállalattá fejlessze. Jól ment az üzlet, dőlt a pénz, de a jólét csak 1945-ig tartott, a háborúban vesztes Olaszországnak ugyanis megtiltották a repülőgyártást, így a gróf négy fia közül kettő - Domenico és Vincenzo - más lehetőségek után nézett, így jött létre Verhera városa mellett az MV (Meccanica Verghera) Agusta nevű motorkerékpárgyár. Rögtön felismerték, hogy az olaszoknak olcsó és megbízható közlekedési eszközökre volt szükségük.

MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt

Népmotortól a felülvezérelt sportgépekig

Ennek szellemében a testvérek először egy 98 köbcentis, kétütemű konstrukciót dobtak piacra, a nagyszerűen megépített kisgép pedig jól fogyott, és azonnal bevetették versenyeken is. A felhergelt méregzsákok rengeteg győzelmet hoztak, de az igazi áttörés csak 1949-ben jött el, amikor sikerült a Gilerától elcsábítani két fontos műszaki vezetőt, Piero Remor konstruktőrt és Arturo Magnit, a versenycsapat főmérnökét. 125-ös, illetve 500-as motorjaikkal az MV Augusta tovább halmozta a sikereket, és ekkoriban a nagyközönség körében sokat számítottak a motorsportos eredmények.

MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt

1952-ben jelent meg a 175 köbcentis, négyütemű modellcsalád, melynek tagjai gyakorlatilag utcai versenygépek voltak,

OHC vezérlésű, könnyűfém motorral, plusz igényes alufelnikkel és merev, dupla bölcsővázzal. E csúcstechnikával először a CST változat lépett piacra 8 lóerővel és 17-es kerekekkel, ezt követte a CSTL (Turismo Lusso) 19-es colos mérettel és hosszú nyereggel. Bemutatónk főhőse, a CS egy évvel később mutatkozott be 11 lóerővel és lefelé konyuló versenykormánnyal, de létezett ritka CSS sportváltozata is plusz 4 lóerővel, elöl Earles villával és húzós, 280 ezer lírás áron.

MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt

E modellek különleges, kiszélesedő tankjuk miatt kapták a Disco Volante (repülő csészealj) becenevet. Gondoltak a nyugodtabb stílusú motorosokra is, nekik a szelídebb, AB-t szánták 8 lóerős OHV motorral, de léteztek kőkemény versenygépek is, a 16 lóerős CSS-5V és a 25 lovasra húzott, DOHC-vezérlésű Bialbero; utóbbi megfutotta a 180 km/h-t. A motorgyártás nyereségessége igazából nem volt cél, hiszen a grófok óriási vagyont szereztek a Bell helikopterek licencgyártásából, ugyanakkor az utcai kivitelekkel gyakran volt a gond, a motorsportos gének a megbízhatóság rovására mentek.

MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt

Kis tempónál is hatalmas hangulatot ad

Tesztgépünk 1958-as évjáratú CS, előző (olasz) tulajdonosa tökéletesre restauráltatta, és így került Magyarországra egy motorgyűjteménybe. Tele van a gép finom részletekkel, látványos műszaki megoldásokkal, de a legfeltűnőbb a tank: oldalról egyszerű ovális forma, az ufó-varázslat felülről vagy szemből látható. A régi iskola szerint kell indítani: szívató, először két rúgás gyújtás nélkül, majd elgyújtás állítás, a felső holtpont előtti helyzet megkeresése a berúgókarral, és egy határozott rúgás. Hangosan, és ércesen szól a kicsi, hosszúlöketű egyhengeres, már a hideg alapjárata is „ideges".

MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt

Csak pörgetve érzi jól magát, a négyfokozatú váltó áttételei ehhez illően rövidek, a precízen járó kétágú karral – lefelé lábfejjel, felfelé sarokkal - gyorsan lehet le-fel csattogtatni. Nehezítő körülmény, hogy a váltó a jobb, a fékpedál pedig a balon van.

A 11 lóerő életerősen viszi a könnyű gépet, de a negyedik fokozat rövid, így 80 km/h-nál már remeg a váz és vele a motoros is.

A futómű kőkemény, az üléshelyzet kifejezetten sportos és középtávon kényelmetlen, ráadásul gyorsan elfárad a kar a rövid és alacsony kormányon. De senki nem is számított arra, hogy a CS komfortos túragép lenne.

MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt

Akkor van elemében, ha meghajtják, könnyű döntögetni, és szívesen is veszi az íveket. Ha az Augusta-kalandból jól akarunk kijönni, eggyé kell válnunk a géppel, amit (főleg kanyargós kis úton repesztve) nagy élménnyel jutalmaz. Szerencsére versenykörülményekre méretezték a fékjeit, az első dobja jó nagy, így mindenféle erőlködés nélkül állítják meg a könnyű motort. Habitusa miatt kell némi rutin és koncentráció ahhoz, hogy a nem túl acélosnak hangzó 11 lóerővel fülig érő szájjal motorozzuk ki az olasz veteránt, ami anno a KGST kétütemű gépeinek nyergéből földöntúli technikának tűnhetett.

MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt
MV Agusta 175 CS (1958) veteránteszt

Műszaki adatok - MV Agusta 175 CS Disco Volante

Motor: négyütemű, OHC-vezérlésű egyhengeres, léghűtéssel. Hengerűrtartalom: 172 cm3. Furat x löket: 59,5 x 62,0 mm. Kompresszióviszony: 7,0:1. Teljesítmény: 11 LE, 6700/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú, lábkapcsolású váltó, többtárcsás olajfürdős tengelykapcsoló, lánchajtás.

Felfüggesztés: elöl teleszkóp, hátul lengővilla csavarrugókkal és hidraulikus lengéscsillapítókkal. Elöl-hátul mechanikus dobfék.

Felépítés: dupla bölcsőváz hegesztett acélcsőből. Hosszúság x szélesség x magasság: 1895 x 620 x 787 mm. Tengelytáv: 1280 mm. Tank: 14,0 l. Saját tömeg: 110 kg.

Végsebesség: 115 km/h.

Ha régi KGST autókról és motorokról is olvasna, ajánjuk a Retro Mobil különszámát:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!