Egyértelmű, hogy a Peugeot-nál mostanában jól mennek a dolgok. A Stellantis vezető autómárkája sorra hozza ki a vonzó formájú, belül közel prémium minőségű modelljeit, amelyek az eladási listák előkelő helyein tanyáznak. A hajtásláncaik sosem látott sokszínűségére jellemző, hogy a tavaly bemutatott 308-as háromhengeres benzinmotorral, négyhengeres dízellel, tisztán elektromos változatban és kétféle plug-in hibrid hajtással is létezik.
Ezúttal a legdrágább kivitelt, a 18,3 millió forintba kerülő, 225 lóerős, GT kombit teszteltük, amely
papíron is ígéretes kombinációnak tűnik,
hiszen egyszerre kínál jól pakolható és nagy csomagteret, 235 km/h-s végsebességet, 7,5 másodperces gyorsulást, 1,2 literes átlagfogyasztást (WLTP) és 59 km-es tisztán elektromos hajtást, megspékelve a Budapesten és több nagyvárosban még mindig ingyen parkolást garantáló zöld rendszám előnyeivel.
Tavaly, amikor egy ötajtós 308-ast teszteltem, igencsak meglepődtem az utca emberének reakcióján, ugyanis a parkoló autó mellett szinte minden járókelő lelassított, és hosszan vizslatta a semmihez sem hasonlító, lapos és széles, sportos kiállású formát. Tavaly a 308-as
a legrangosabb dizájndíjat, a Red Dotot is elnyerte,
amin ezek után nem csodálkoztam. Ezzel a típussal indult a Peugeot új formanyelve, és erre került fel először az új embléma, ami az ágaskodó oroszlán helyett már csak egy oroszlánfejet ábrázol, profilnézetből. Annyira büszke a Peugeot az új jelvényére, hogy ezen a GT csúcsváltozaton az egyedi mintázatú hűtőrács mellett az első sárvédőkre is felragasztotta, pedig ez korábban csak a Ferrarikon volt általános. Még szokatlanabb, hogy a 308-as számot a kocsi orrán is szerepeltetik.
Jól állnak neki az elöl-hátul hurkaszerűen kiszélesített sárvédők, a domborított motorháztető, a vámpírfogas nappali LED-fények, a lapos LED mátrix fényszórók és a karosszéria síkjából látványosan kiemelkedő hátsó lámpák. A csökkentett magasság, a hátratolt utastér, valamint a laposabban álló szélvédő miatt a kiállása is fickósabb lett, mint a 2014-ben Év Autójának megválasztott előző 308-asé, amiből a keskeny és hosszú kombi kissé aránytalannak tűnt.
Most 350 ezer forint a puttonyos 308-as felára az ötajtóshoz képest, amit a dizájnon felül a közel két hektoliterrel nagyobb csomagtér, az 57 mm-rel megnyújtott tengelytáv, és az ebből következően nagyobb hátsó lábtér miatt bőven megér. Igaz, az utóbbi lépés csak arra volt elegendő, hogy ne szűk, hanem legalább átlagos legyen a helykínálat a második sorban, de
a lábak mellett a fejnek is több hely jut a vízszintes tető miatt.
Egy kombi Skoda Octavia tágasságát azonban így sem közelíti meg, és ez igaz a csomagtartóra is, ami 32 literrel kisebb, 608 literes. Fordul azonban a kocka, ha a plug-in hibrid verziók csomagtartóit vetjük össze: a hátsó padlóba épített akkumulátorok miatt a zöld rendszámos Octaviában már csak 490 liter áll rendelkezésre, a 308-asban viszont így is marad 548 liter.
Űrhajós műszerfalával és remek minőségérzetével belül a 308-as a 3008-ast és az 508-ast is veri. Mutatós a hosszú légbeömlőnek tűnő rács, amely szemmagasságban kettéosztja a műszerfalat, és jó ötlet, hogy a vezető felé fordított érintőképernyőt közvetlen elérést biztosító, programozható alsó sorral is és néhány fizikai gombbal is ellátták. Sajnos ettől függetlenül az infotainment rendszerben a klímát továbbra is a képernyőről kell vezérelni, és az is idegesítő, hogy a különböző funkciók közötti váltáskor egy-két másodperc is eltelik, mert egy animáció visz át minket az egyik almenüből a másikba. Aki inkább a saját telefonjában bízik, vezeték nélkül tükrözheti az érintőképernyőre, és a töltéséhez sem kell kábel.
Nem csak a szemet, hanem a tapintásunkat is kényezteti a 308-as: a párnázott, finom felületű műanyagok mellett matt alumínium, szövet, Alcantara, és bőr borítja a legtöbb felületet, textilbetétből még a műszerfalra és az ajtókra is jutott. Nem látszik a képeken, hogy filc- és gumibetétek borítják a tárolórekeszek belsejét, hogy rossz úton se zörögjenek a beléjük rakott tárgyak. A 460 ezer forintba kerülő, hátbarát minősítésű, állítható combtámaszos első üléseknél kényelmesebbet régen láttam kompakt autóban, a masszázsprogramok közül a menüben „cicamancsnak" hívott, finoman gyömöszölő volt a kedvencem.
Minden új 308-asban széria a 10 colos digitális műszerfal, a tesztelt GT verzió azonban a felspécizett, 3D-s változatát kapja meg, amelyen több síkon, egymásra csúsztatott rétegeken olvashatóak le az információk. Nagyjából azt a hatást éri el a holográfiára emlékeztető technológia, mint egy 3D-s mozifilm: az első pár percben érdekes, aztán már fel sem tűnik, de tény, hogy fel lehet vágni vele az utasoknál. Kicsit túlzsúfolt a kijelző a sok adattól, pláne a hibridben, mert itt a hajtással kapcsolatos adatok – elektromos hatótáv, energiaáramlás, akkutöltöttség – is megjelennek. Ennél nagyobb probléma, hogy sok sofőrnek már az is gondot jelent, hogy a maga teljességében lássa a műszerfalat, ugyanis a kis kormánykerék felső karimája kitakarja egy részét. Ha pedig emiatt az ölbe, mélyre engedjük le a hatszögletű volánt, a lábtér lesz kevés.
A cikk folytatódik a második oldalon. Kattintson tovább!