Korai lenne nyugdíjba küldeni az öntöltő hibridet - Lexus UX 300e teszt

Lexus UX 300e teszt
Külsőre szinte észrevehetetlen, hogy az UX elektromos változatát látjuk magunk előtt. Persze idehaza a zöld rendszám rögtön lebuktatja a villanyhajtást
Vágólapra másolva!
Hiába váltot irányt a legtöbb gyártó, és hoztak drasztikus szabályokat az uniós döntéshozók, a Toyota és prémium almárkája sokáig elég konzervatívan állt hozzá a villanyautózáshoz. Persze hová is siettek volna, amikor az öntöltő hibridekkel láthatóan jó választ tudtak adni napjaink kihívásaira. Mostanra viszont a japánok is beadták a derekukat, és e-offenzívába kezdenek, melynek első állomása a kompakt Lexus UX crossover elektromos változata. Lássuk, kényszermegoldás vagy a jövő hírnöke-e!
Vágólapra másolva!

Míg Európában, Kínában és Amerikában is egyre nagyobb teret hódítanak maguknak a villanyautók, addig Japánban pár lépéssel hátrébbről szemlélik az új irányvonalat. Ez látszik a gyártók kínálatán is, a Honda vagy épp a Mazda is csak egy-egy, kifejezetten városi elektromos autóval rendelkezik jelenleg. Nem kapkodja el a dolgot a Toyota konszern sem, amely 1997-ben megismertette a világot a hibrid hajtással, és e téren a máig etalon, ami látszik szárnyaló eladásain is. Persze a rendszert folyamatosan fejlesztik, ma öntöltő mellett már plug-in kivitelben is elérhetők mindkét márka bizonyos modelljei.

Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt

Mindezek tükrében ambiciózusnak tűnik, hogy a Toyotát (a törvényi szabályozásnak megfelelően) 2035-től, a Lexust pedig már 2030-tól teljes egészében elektromos márkává alakítják át Európában és más meghatározott piacokon,

de az is tény, hogy a cégcsoport elnöke egy alkalommal egyszerre 15 villanyautó-tanulmányról lebbentette fel a fátylat.

Ami az első igazi szériamodellt, és történetesen cikkünk főszereplőjét illeti, aligha véletlen, hogy épp a Lexus kínálatában, igaz, annak legkisebb prémiumautójaként mutatkozott be, a korábban jól ismert öntöltő hibrid kivitel átalakításaként.

Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt

Így azon modellek sorát gyarapítja, amelyeket nem eleve villanyautóként vetettek papírra – e téren igazi úttörőnek a tavaly kipróbált Toyota bZ4X-et (illetve áprilisban érkező úri rokonát, a Lexus RZ-t) tekinthetjük. Kétségtelen, hogy sok szempár szegeződik az UX300e piaci fogadtatására és az ügyfelek tapasztalataira, hiszen a hajtásával sok újdonságot hoz, a karosszériájával viszont annál kevesebbet. Külsőre nem könnyű tehát felismerni, hiszen a zöld rendszámot és a hátsó ajtók alján lévő „Electric" feliratot leszámítva semmi sem különbözteti meg a már több éve kapható öntölő hibrid UX-től.

Villamosítás után is maradt az ismert forma

Persze nem feltétlen baj, hogy elmaradt az ufóvá átrajzolás, hiszen a Lexus crossover egyedi stílusával elve kiemelkedik a tömegből. Nem nagy autó a maga 4,5 méteres hosszával, ugyanakkor izgalmas és érdekes látvány. Még a korábbi Lexus dizájnelvek alapján készült, azaz számos éles és szögletes vonal, törés, illetve él van a karosszérián. Az orr-részen ott trónol az óriási orsó formájú hűtőmaszk, ami az alsó krómcsíkkal egész harciassá teszi. Jellegzetesek az L-alakú menetfényt tartalmazó fényszórók is, tesztautónkban a Triple LED fantázianevű adaptív mátrix kivitel varázsolt fényárt az éjszakába.

Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt

Alul a ködlámpákat is magukba foglaló oldalsó fekete betétek csak dekorációk, légbeömlő nincsen rajtuk, szépek viszont a motorháztető domborításai és az ívesen kanyarodó első éle. Oldalt az említett számos lemeztörésen felül

műanyag betétek vonják magukra a figyelmünket, de a szögletes kerékjáratok túl hangsúlyosak, a kevesebb itt több lett volna.

Cserébe remekbe szabottak a külső visszapillantó tükrök, mégpedig a funkció bármiféle rontása nélkül. A szűk ablakok krómozott keretet kaptak, a hátsó kerekek fölött pedig egy újabb különbség rejtőzik a full hibridhez képest.

Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt

Itt ugyanis mindkét oldalon találunk egy fedelet, egyik mögött a Type2 normál, míg a másiknál a ChaDeMo villámtöltő csatlakozója bújik meg. Meghatónak tűnik ugyan a bőség, de sajnos az utóbbi nem igazán átgondolt választás az Európában használt CCS aljzat helyett. Hátul a Lexus lámpája elviszi a show-t, a keresztben végigfutó fénycsíkot ugyan már sok autón láttuk, de itt is látványos. Ráadásul a széleken szárnyszerű kinövések is vannak rajta, ami fokozza a látványt. Érdekes lemeztörések jutottak ide is bőven, a középső rész trapéz formája különleges, a kipufogó persze eltűnt a lökhárító alól.

Remek minőség, felemás kezelőszervek

Visszafogottabb formákkal és nagyon jó minőséggel találkozunk, ha benézünk az UX 300e utasterébe. Sok a puha felület, a kék-fehér bőrkárpit kellemes tapintású és kifejezetten igényes varrással készült, sőt, a műszerfalon lévő kékes betét sem mindennapi, hiszen speciális japán papírbevonatot kapott. Még a hagyományos műanyag részek, kapcsolók is igényesek, az összeszerelés kifogástalan, egyetlen pisszenés se hallatszik a burkolatok felől. Persze a műszerfalon érezzük a kort, nincs szélesvásznú képernyő és mindenféle tapizós felület, ám sokan (főleg a konzervatív autósok) éppen ezt díjazzák.

Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt

Akadnak ugyanakkor megmosolyogtató részletek, mint például a részben digitális műszeregységben lévő analóg mutató. Erről az akkumulátor töltöttségét olvashatjuk le, lényegében a hibrid kivitel benzinjelzőjét vették át, csak egy konnektoros „kútoszlopot" rajzoltak mellé.

A vezető előtti kijelző sok információt meg tud jeleníteni, de térképet nem, és grafikáján sem lehet érdemben változtatni.

Bőséggel mérték a fizikai gombokat, amiket viszont kissé kaotikusan osztottak el, kell egy kis idő, mire mindent megtalál a sofőr, jó hír viszont, hogy önálló klímapanel található a középkonzolon.

Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt
Lexus UX 300e teszt

Ötletesek a vaskos, puha fogású kormányon lévő konfigurálható gombok; a head-up kivetíti, hogy épp melyik billentyűt érintettük meg és annak mi a funkciója. Akad azonban rossz hír is: nem véletlenül van ilyen távol a műszerfal tetején a multimédia kijelzője, ugyanis nem érintésérzékeny. Ezt túl lehetne élni, a kezelést azonban forgótárcsa helyett a korábbi Lexusokból ismerős tapipados megoldással oldották meg, ami a jótól elég messze van. Csak a hozzánk júniusban érkező, frissített változatban vetik majd be az NX-ből már ismert, nagyobb érintőképernyőt és vadonatúj szoftvert.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!