Az Európai Parlament (EP) plenáris ülése csütörtökön 329 igen szavazattal, 230 nemmel és 41 tartózkodással elfogadta a gépjárművek típusjóváhagyására és piacfelügyeletére vonatkozó uniós szabályok, az úgynevezett Euro 7 felülvizsgálatáról szóló tárgyalási álláspontját. Ennek értelmében a személygépkocsik esetében a szigorúbb Euro 7-es kibocsátási értékeket
2025 helyett csak 2030-tól alkalmazzák,
addig pedig az Euro 6-os normák maradnak hatályban. Viszont szigorúbb határértékeket javasolnak a buszok és a nehézgépjárművek laboratóriumi és valós vezetési körülmények között mért kipufogógáz-kibocsátására. A könnyű haszongépjárművek esetében a kibocsátások további három kategóriára történő bontását javasolják súlyuk alapján.
Ami újdonság, hogy az Euro 7-es rendelettervezet
intézkedéseket vezet be a gumiabroncsok és a fékek kibocsátásának csökkentése,
valamint az akkumulátorok élettartamának növelésére. Az EP nemsokára megkezdi a tárgyalásokat az uniós kormányokkal a jogszabály végleges tartalmáról.
Az Euro 7 felülvizsgálata jó hír az autógyártók számára, akik közül sokan hangosan ellenezték az eredeti szabályokat, azt állítva, hogy az autókba olyan drága kipufogógáz-tisztító berendezéseket kell miatta beépíteni, amelyek több ezer euróval növelnék az új járművek árát. Véleményük szerint az árnövekedés teljesen eltörölhette volna a kisautók piacát, miközben lassíthatta volna az elektromos átállást is.