1967-ben a Lamborghini Miura lett a világ leggyorsabb sorozatgyártású autója, amikor a középre beépített V12-es motorjának mind a 350 lóerejét kihasználva elsőként lépte át a 270 km/h-s sebességhatárt. Ugorjunk előre néhány évtizedet, és a Rimac Nevera épp most érte el ugyanezt a sebességet... de hátrafelé haladva.
A világ leggyorsabb sorozatgyártású villanyautója
egészen pontosan 275,74 km/h-s sebességgel száguldott hátramenetben egy német tesztpályán, ezzel felállította a leggyorsabban tolató szériaautó Guinness világrekordját.
A rekorddöntésre Papenburgban, a zárt Automotive Testing pályán került sor, amely két darab 4 km hosszú egyenessel rendelkezik, és amelyet gyakran használnak nagy sebességű teszteléshez a német gyártók. Azért választotta ezt a helyszínt a Rimac, mert a Nevera korábban itt már több mint 20 gyorsulási és fékezési rekordot döntött meg egyetlen nap alatt. Például Papenburg oválpályája az a hely, ahol a hipersportautó a 412 km/h-s sebességet elérte.
Matija Renić, a Nevera főmérnöke arról beszélt, hogy a horvát vállalat „ismeretlen területre" lépett a legutóbbi rekorddöntéssel. „A fejlesztés során felmerült bennünk, hogy a Nevera valószínűleg a világ leggyorsabb autója lesz hátramenetben, de ezen akkor inkább csak nevetettünk. Az aerodinamikát, a hűtést és a stabilitást végül is nem a hátrafelé történő haladásra terveztük. De aztán elkezdtünk beszélgetni arról, hogy milyen jó lenne mégis kipróbálni. A szimulációink azt mutatták, hogy jóval több mint 240 km/h-s sebességet tudnánk elérni, de fogalmunk sem volt arról, hogy mennyire lesz stabil közben az autó."
„Egyenesen hátrafelé nézel, és látod, ahogy a táj egyre gyorsabban és gyorsabban elszáguld melletted, és közben érzed, ahogy a nyakad előrefelé nyúlik, szinte ugyanúgy, mint általában erős fékezéskor" –mondta Goran Drndak, aki a tolatós sebességrekordot felállította. A Rimac tesztpilótája beszélt arról is, hogy mennyire megterhelő volt minden egyes változót kezelni, a kormánykerék óvatos mozgatásától kezdve – hogy ne borítsa fel az autó egyensúlyát –, a fékezési pontra való odafigyelésen át a sebesség folyamatos ellenőrzéséig.
A Nevera a mechanikus sebességváltó hiányának köszönhetően tudta ezt a sebességet elérni hátramenetben, négy bivalyerős villanymotorja (amelyek összesen 1903 lóerős képesek leadni) ugyanis minden további nélkül képes fordított irányban is forogni.