A Tokiói Autószalonon – amelyet idén már Japan Mobility Show-nak hívtak – két hete személyesen is megnézhettem az új Swiftet (sőt, bele is ülhettem), amelyről akkor még azt állította a Suzuki, hogy csak tanulmányautó. Persze látszott rajta, hogy teljesen megérett a sorozatgyártásra, se kívül, se belül nem találtam olyan elrugaszkodott, öncélú, nehezen gyártható megoldást rajta, amit egy valódi koncepcióautótól várna az ember.
Aztán még a kiállítás végét sem várta meg a Suzuki, és online formában már be is mutatta a szériaváltozatot, amely persze teljesen úgy nézett ki, mint a kék tanulmány. Sőt, egy dedikált honlapot is készítettek a Swiftnek, amelyen végre érdemleges információk is olvashatók:
kiderült például, hogy már decemberben megindul az értékesítése a belpiacon
(Európában várhatóan csak 2024-ben), és az is, hogy milyen hajtásláncot kapott. Szinte biztosra vehető, hogy a gyártás helyszíne ezúttal sem Esztergom lesz, ott 2016-ig készültek Swiftek, azóta japán importmodellként elérhető nálunk.
A 2005-ben elkezdett, Minire hasonlító külső stílust viszi tovább az új generáció is a meredek szélvédővel, a fekete tetőoszlopokkal és a kontrasztos színben is kérhető tetővel; még a lebegő hatású C-oszlop és a LED-es lámpák is alig változtak a jelenlegi Swifthez képest. Egy-két új megoldást persze fel lehet fedezni, a legfontosabb, hogy a trapéz alakú fényszórópár, illetve
a zongoralakkal, és krómmal is díszített hűtőmaszk lejjebb került, hogy a kagyló alakú motorháztető egy körívet írhasson le.
De az is említést érdemel, hogy a hátsó kilincsek ismét hagyományosak (nem rejtettek) lettek, és, hogy a karosszéria hossza enyhén megnőtt (a régié 3845 mm). Új tervezésű 16 colos felnik járnak a Swifthez az XG nevű alapmodell kivételével, amelynél dísztárcsás, 15 colos acélfelnit kap a vevő.
Annyi kiderült a tokiói üléspróbán, hogy a kéttónusú műszerfal a látható-tapintható minőséget és a dizájnt tekintve is előrelépést jelent. Eltűntek a kerek légbeömlők, a középkonzolt a korábbinál jobban a vezető felé fordították,
az új, 9 colos infotainment kijelzőt már nem középen, hanem felül helyezték el.
A korábbinál jobb felbontású és szebb grafikájú érintőképernyőn már online szolgáltatások (pl. navigáció valós idejű forgalomtervezéssel) is igénybe vehetők, ha a vevő előfizet a Suzuki Connect szolgáltatásra.
Egy okostelefonos alkalmazással a távolból is kapcsolatba lehet lépni a kisautóval, és természetesen az Android Auto és az Apple CarPlay sem hiányzik. Sőt, az új érintőképernyőn Japánban akár tévét is lehet nézni, vagy
le lehet játszani a gyári fedélzeti kamerával felvett videókat a korábbi utakról.
Fontos változás még, hogy manuális helyett elektromos lett a kézifék, amely így már tudja az Auto Hold funkciót is, vagyis megálláskor automatikusan rögzíti a kocsit a fékpedál felengedését követően is.
Már az első sajtóközleményben is szerepelt, hogy az új generáció egy „nagy hatékonyságú új motorral" készül majd, amely „egyensúlyt teremt a teljesítmény és az üzemanyag-hatékonyság között". Most végre kiderült az is, hogy a vadonatúj fejlesztésű Z12E kódnéven futó motor egy 1,2 literes szívó háromhengeres, amely nyomatékosabb és takarékosabb, mint a jelenlegi, szintén 1,2 literes, de négyhengeres K12D.
Japánban csak egy új fejlesztésű, a korábbinál könnyebb fokozatmentes automata váltóval (CVT) lehet rendelni a Swiftet, de Európában a pletykák szerint egy új fejlesztésű hatfokozatú kézit adnak majd hozzá alapáron.
Már a kezdetektől rendelhető összkerékhajtás is,
ami a kisautók között igazi ritkaságnak számít. Az alapfelszereltséget leszámítva Japánban minden Swifthez jár a 12 voltos lágy hibrid rendszer, amelynek szíjhajtású indítómotor-generátora a fékezési energia elraktározásával és újra felhasználásával csökkenti a fogyasztást, és bizonyos helyzetekben besegít a hajtásba is.
Az alapfelszereltséghez tartozik a kettős érzékelős vészfék-asszisztens, amely már a gyalogosokat és a kerékpárosokat is érzékeli, és kanyarodás közben is képes beavatkozni egy kereszteződésben. A kis sebességnél hasznos koccanásgátló előre és hátramenetben is aktív, ami csökkenti a parkolási balesetek előfordulásának esélyét.
Szintén új az arcfelismerős vezetőfigyelő rendszer, amely figyelmezteti a sofőrt, ha nem az utat nézi, a távolságtartó tempomat funkcióit pedig kibővítették, a kormányzó sávtartó asszisztenssel együttműködve már követésre is képes és torlódás-asszisztensként is használható. Nem hiányzik a Swiftből a vészhívó, a holttér-figyelő, a táblafelismerő, az adaptív távfény-asszisztens és a 360 fokos kamerarendszer sem.
A pletykák szerint később Suzuki saját fejlesztésű, Vitarából ismert, 1,5 literes full hibrid hajtása is elérhető lesz a Swifthez.
2025-ben érkezhet a népszerű Sport változat, amely várhatóan megtartja az 1,4 literes lágy hibrid rendszerrel kombinált turbómotort. A Suzuki jelenlegi terveiben az szerepel, hogy a Swift csak a 2030-as pénzügyi évtől, vagyis várhatóan a hetedik generációtól lesz villanyautó, addig a most bemutatott hatodik kitart a lágy hibrid hajtások mellett.
Persze az árakról még korai lenne beszélni, mindenesetre az aktuális ötödik generáció 5,83 millió forinttól elérhető Magyarországon (így alig drágább, mint listaáron egy Dacia Sandero), amivel újra a legolcsóbb kisautók közé tartozik, hiszen az EU-s flottakvóták miatt egyre ritkábbak az egyszerű szívómotoros, és megfizethető konkurensek - ez a trend pedig aligha vesz fordulatot a közeljövőben.