Egyre több európai márka küzd felesleges gyártói kapacitásokkal, főleg az elektromos autók terén nem találkozik a kereslet és a kínálat. Ennek az ellentétes példája a Skoda, ahol már egy ideje nagyon érzik, mire mutatkozik valós igény a piacon. A gyártó központi, történelmileg is fontos,
Mladá Boleslav-i üzeméből ezidáig 670 ezer Scala és Kamiq gördült ki,
ami azt jelenti, hogy az Octavia mellett a kínálat alappilléreivé váltak.
A Rapid utódjaként 2018-ban debütált Scala, majd az egy évvel később, a Skoda legkisebb szabadidő-autójaként bemutatkozott Kamiq több régióban is kiemelkedően sikeres, a Kamiq például a legnagyobb példányban eladott Skoda Görögországban, Olaszországban, Portugáliában és Spanyolországban is.
Ami a külső változásokat illeti, egyértelmű, hogy a Scalát sokkal figyelemfelkeltőbbé szerették volna tenni, a fényszórók alakjának megváltoztatásával szúrósabb lett a tekintet és lökhárító vonalvezetése is határozottabb. A Kamiqnál ugyan meghagyták a két részből álló, kombinált fényszórókat, de több apró kis részletet is átszabtak azért, hogy nagyautósabb legyen a kiállása – aki hajlandó áldozni a mátrix-LED fényszórókra, tényleg látványosabb kocsit kap a pénzéért.
Persze a lényeg nem az optika, hanem a technikai előrelépés. Egészen pontosan tíz évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy az Audi A8-asban megjelent, akkor forradalminak számító fényszórótechnika debütáljon a kompakt Skodákban is. Itt nem egyszerűen automata távolsági fényszóró kezelésről van szó: a szembejövőt, vagy akár az út szélén közlekedő gyalogost is képes „körbevilágítani” a lámpa anélkül, hogy bárkit is elvakítanánk.
Más szempontból is látszik, hogy az egykoron prémiummodellek kiváltságának számító extrák hogyan szivárognak le az alsóbb kategóriákba.
Az immáron aktív kormányzásra is képes sávtartó a gyakorlatban jól vizsgázott,
a németországi menetpróbán az volt a benyomásom, hogy nem tartozik a túlbuzgó segédek közé. De említhetjük a táblafelismerést vagy akár a Crew Protect Assist rendszert – utóbbi egy esetleges baleset bekövetkezése előtti utolsó pillanatokban automatikusan felhúzza az ablakokat és megfeszíti az öveket.
Bár a Scala és a Kamiq a VW-csoport kisautókhoz igazított MQB A0 platformjára épül, mindkettő felfelé lóg ki a kategóriából. A 4,36 méteres ferdehátúban és a 4,24 méteres szabadidő-autóban is óriási a hely a külméretekhez viszonyítva, az enyhén magas üléspozíció miatt a
Kamiq a remek körkilátással is jó pontokat szerez.
A lábaknak jutó hely a második sorban gigászi (főleg a Scalában), a szélesség terén viszont labdába sem rúghatnak egy Golfhoz vagy akár Octaviához képest. A középső hátsó hely szinte csak jelképes, ráadásul a kardánalagútra hajazó vaskos, középső púp kifejezetten helyrabló.
Ezzel viszont nagyjából a végére is értünk a kritikának, ugyanis az új Skodák minden szempontból roppant átgondoltak. A 467, illetve 400 literes raktér tágas, emellett minden rekesz kialakítása ötletes, a hűtéssel ellátott indukciós telefontöltőben nagyobb készülékek is elférnek. Az sem mellékes, hogy az első ülések háttámlájára akár tablet-tartót is rendelhet a kuncsaft, illetve hogy külön kis zsebeket helyeztek el okoseszközök tárolásához. És ezúttal sem hiányozhat a felsorolásból a jégkaparó és a gyári esernyő!
Manapság egyre fontosabb lehet. hogy az összes USB-aljzat töltési teljesítményét megnövelték, de a kütyümániások értékelni fogják az új, 10 colos központi kijelzőt is, amelyen természetesen az Android Auto és Apple CarPlay is gond nélkül fut vezeték nélkül. Mégis, ami a leginkább bravúros, hogy a több újrahasznosított anyag ellenére sem kelt olcsó benyomást a Scala és Kamiq beltere.
Nemcsak a Skoda kínálatában, hanem úgy általánosságban is az utolsó mohikánok közé sorolható a frissített duó, ugyanis nincs plug-in hibrid vagy 48 voltos lágy hibrid a motorkínálatban, igaz, már dízel sem. A palettát az 1,0 literes, háromhengeres TSI és a
hengerlekapcsolással felvértezett, 1,5-ös,
150 lóerős TSI benzinesek adják. Az evo2-es jelű, 95, illetve 116 lóerővel elérhető 1,0 literesek esetében 350 barra emelték a befecskendezési nyomást, illetve a benzin-levegő keverék homogénebb mixet képez az új, tízfuratos fúvókák jóvoltából.
A Kamiq 116 lóerős verziójába beülve az első benyomás az volt, hogy nagyon csendes és nincs zavaró vibrációja, de az első, második és harmadik sebességfokozat között a kelleténél szellősebb az áttételezés. A sofőr egy idő után rájön, hogy nem érdemes korán felkapcsolgatni, és nem feltétlenül célszerű a váltásra figyelmeztető jelekre hallgatni. 48 km/óránál már kéri az 5. fokozatot, ami még sík úton, kis terhelés mellett sem ideális a kis háromhengeresnek.
A kuplungra és a váltóra is a vajpuha jelző illik leginkább, ehhez képest a DSG-váltóval ellátott 1,5-ös Scala egyenesen sportosnak hatott. Ez a kombináció a dinamika (0-100 km/h: 8,2 s) és a takarékosság (5,4-5,9/100 km) arany középútjának tekinthető, ráadásul hosszú évek alatt eljutottunk odáig, hogy nem lehet megmondani, mikor kapcsol le a négy hengerből kettőt a vezérlés.
Az már más kérdés, hogy a duplakuplungos sebességváltónak árnyoldalai is vannak. Bravúrosan gyorsan kapcsol, de az irányváltások lassúak és az emelkedőn való manőverezésnél hosszan tudja csúsztatni a kuplungot. Ez persze nem von le abból, hogy a gondos zajszigetelés és a komfortos futómű miatt a Scala és a Kamiq meglepően kellemes utazóautóknak bizonyult. Nagy teljesítmény, hiszen mégiscsak két olyan modellről beszélünk, amelyek
alapára – az akciós importőri kedvezménnyel – mindössze 7,2, illetve 7,7 millió forint.
A négyhengeres motor felára kb. 950 ezer, a DSG-váltóé pedig 640 ezer forint.
Skoda Kamiq 1.0 TSI | Skoda Scala 1.5 TSI DSG | |
Max. teljesítmény | 85 kW (116 LE) 5500/perc | 110 kW (150 LE) 5000-6000/perc |
Max. forgatónyomaték | 200 Nm 2000-3500/perc | 250 Nm 1500-3500/perc |
Hossz./szél./mag/tt | 4241/1793/1531/2651 mm | 4362/1793/1471/2649 mm |
Üres tömeg | 1158-1321 kg | 1196-1355 kg |
Csomagtér | 400-1395 l | 467-1410 l |
Üzemanyagtank | 50 l | 50 l |
Gyorsulás 0-100 km/h | 9,7 s | 8,2 s |
Max. sebesség | 196 km/h | 220 km/h |
Átlagfogyasztás | 5,4 l/100 km | 5,4 l/100 km |