Közismert, hogy amióta csak léteznek újságok, képeslapok, a sajtó munkatársai igyekeznek újdonságokat, érdekességeket közölni azok hasábjain. Amikor pedig egy megjelent cikket, fényképet szenzációsnak lehet minősíteni, az bizony nagy elismerés. Nemrég a mi lapunk egyik fotója kapta ezt a dicséretet. Az Autó-Motor ’76 május 21 -i számában szenzációs kép jelent meg — írta a Pest megyei Hírlap munkatársa abban a cikkében, amelyet „Csehszlovákiai hétköznapok", illetve „Készül az új Skoda" címen olvashattunk.
A megdicsért kép joggal váltott ki nagy érdeklődést, hiszen a Skoda-gyár egyik újdonságáról, a 120-as modell GLS változatáról készült. Bevalljuk, jólesett a dicséret, hiszen magunk is nagyon megörültünk, amikor lapunk egyik barátja — különben neves közéleti személy — átadta nekünk privát felvételét a még csak kevesek által látott új modellről. A kép érdekességét így indokolta a megyei lapban megjelent írás: „Azért szenzációs ez a kép, mert olyan újdonságot mutat be, amelyről a gyár még nem adott ki semmiféle fotót. Különben rossz felvételt: a kép torzítva mutatja be a kocsi arányait.”
Igen, a dicséretet követően ilyen megjegyzés is szerepelt abban a cikkben, így hát némi kommentárt kell fűznünk mind az elismeréshez, mind az elmarasztaláshoz . . .
Először talán azt, hogy azóta a Skoda-gyárhoz közel álló csehszlovák kollégáink is tanulmányozták a lapunkban közölt képet.
Semmiféle torzítást nem fedeztek fel rajta, sőt nagyon jó felvételnek tartották. Nos, ez eddig megnyugtató, rendben levő dolog, de a Skoda 120-as prototípusokkal összefüggésben maradnak még nyitott kérdések. Erre ugyancsak utalt a mi május 21 -i számunkban megjelent kísérőszöveg.
Szó szerint: „Motorja 1174 cm3- es, négyhengeres, soros elrendezésű, vízhűtéses erőforrás — a kocsi orrába került, de arról, hogy mi lesz a sorsa a négyajtós, ötüléses, 835 kg önsúlyú kocsinak, még nem tudunk pontos választ adni . . . Az autógyárak kísérleti osztályain, bemutatótermeiben mindig vannak érdekességek, de azt, hogy közülük melyik és mikor kerül futószalagra, mindaddig csak találgatni lehet, míg arról nem adják ki a hivatalos közleményt.”
Ezt írtuk akkor, de a találgatások tovább folytatódtak, mert mi azóta újabb „szenzációs képeket" kaptunk. Most is az új Skodáról van szó, a prototípusok másik változatáról. És annak ellenére, hogy több próbakocsit futtattak mostanában előreépített motorral („Skoda kehrt zum Frontmotor zurück" — írta többek között ezekről a kísérleti példányokról tavaly a német Stern tudósítója is), a mi újabb fotóink arra mutatnak, hogy egyelőre mégsem térnek vissza skodások az orrmotorhoz, amely pedig az 1000 MB típus megjelenéséig (1964) jellemzője volt e gyár autóinak.
Ez a változat, amelyről ezeket az újabb — ugyancsak nemhivatalos — fotókat kaptuk, olyan autó, amelynek orrában van a hűtő, de a motor mégsem elöl, hanem hátul kapott helyet, és természetesen a két hátsó kereket hajtja. Minden valószínűség szerint ez lesz a 120 LS típus, 1147 cm’-es motorral. Ennek a kocsinak egyik képét láthatjuk címlapunkon,
és ott bizonyára feltűnik, hogy a farmotoros kocsi orrának, tehát a csomagtartónak oldalról nyílik a fedele.
Azt is megfigyelhetjük, hol kapott helyet a hűtő, és bár a kép nem mutatja, arról ugyancsak hallottunk, hogy a benzintank elkerült a kocsi orrából, sőt a pótkerék sem ott fekszik, ahol eddig volt. A hírek szerint az új Skodák megtartják eddigi külső méretüket, tehát továbbra is a kis családi kocsik csoportjában maradnak. Úgy tudjuk, készül az S-105 jelzésű variáció is, 1046 cm3-es motorral, és természetesen mind ennél, mind az S—120-as alaptípusnál számíthatunk majd L, vagyis Lux, illetve LS, tehát úgynevezett Lux Super kivitelekre.
Szerkesztői megjegyzés: mint kiderült, 742-es kóddal valóban gyártásba került a 105-120 sorozat, szériaváltozatát a ’76-os Brnói Nemzetközi Vásáron mutatták be, és az 1984-es facelift után nagyobb motoros, igényesebb hátsó futóműves (135/136) testvéreit is gyártásba vették. Korábban részletes cikkben mutattuk be a modellcsaládot, amelyből Garde, majd Rapid néven kupét is kínáltak, és Magyarországon is része volt az utacképnek. 1990-ig kínálatban maradt, bő kétmillió készült belőle, az orrmotoros Favorit lett az utódja.