A név kötelez – Volkswagen Passat B9 menetpróba

Volkswagen Passat menetpróba (2024)
Fotó: Volkswagen
Vágólapra másolva!
Szerencsére (még) nem engedi el hagyományos értékeit a VW: a fél évszázados múltra visszatekintő Passatból piacra dobták a 9. generációt. Jelzi az idők változását, hogy már csak kombiként gyártják, kézi váltóval egyik változat sem elérhető, a fedélzeti rendszerébe pedig hamarosan beköltözik a ChatGPT. Ám lassan unikum a maga műfajában, és sokaknak érdekes SUV-alternatíva lehet.
Vágólapra másolva!

Megállíthatatlannak tűnik a wolfsburgi gyártónál is az elektromos átállás, amit jelez, hogy a középkategóriába most érkezik ötajtós ferdehátúként és utána kombiként az ID.7, ám közben egyelőre a hagyományos, belső égésű motoros Passatról sem mondanak el. Ugyanakkor a méretgazdaságossági szempontok az új generációnál (B9) minden eddiginél jobban tetten érhetőek: nem önálló típusról van szó, hanem a Škoda Superb Kombi testvéréről, amivel még a karosszérián is osztozik – az A oszlop előtti rész, illetve a csomagtérajtó és a hátsó lökhárító kivételével az elemek csereszabatosak.

Volkswagen Passat menetpróba (2024)
Alig maradt ebben a méretben nem prémium autó (eltűnt az Insignia, Mondeo, Talisman stb.), ami főleg a SUV-divat számlájára írható, de a VW nem vonul vissza
Fotó: Volkswagen

Annyiból szokni kell még a Passat megjelenését, hogy itt – illetve a szintén most megújult Tiguannál – debütál az új orrdizájn, ami még nem része az utcaképnek; a VW reményei szerint ez hamarosan megváltozik.

 Az R-Line külső a maga sarkos légbeömlőjével és fekete karosszériadíszeivel már könnyeben azonosítható,

tehát megmaradtak az ismerős vonalak is. No nem a felniknél, amelyek között kifejezetten látványos darabokat is találni. A műszerfal csak annak új, aki még nem ült a márka valamelyik villanyautójában vagy épp a Tiguanban, egyértelműen a letisztultság lehetett a tervezők fő vezérelve. 

Volkswagen Passat menetpróba (2024)
Közös szerelősoron készül a VW Passat és a Skoda Superb a cégcsoport pozsonyi gyárában, az MQB evo padlómez frissített változatára épülnek
Fotó: Volkswagen

Természetesen a Passatban mélyebben ülünk és a szélvédő is kicsit más szögben áll, mint a kompakt SUV esetén, aminek kellemetlen hozadéka is akad: itt már zavaróan erősen tükröződik az üvegen a felső burkolat, az ott lévő hangszórórács, szellőzőnyílás vagy a head-up kijelző kerete. Másik fontos változás, hogy az üzleti kombiban már nem a jól ismert, magasságában és távolságában állítható könyöklőt találjuk az első ülések között, itt az oldalra nyíló fedéllel lezárt tárolóra szavaztak a konstruktőrök. Kézi váltó már egyik motorváltozathoz sem elérhető, a DSG előválasztója középről a jobb bajuszkapcsolóra költözött.

Volkswagen Passat menetpróba (2024)
Azzal, hogy nincs váltókar, több tárolóhelyet lehetett kialakítani a középkonzolon. Széria a telefontükrözés, feláras a vezeték nélküli töltés
Fotó: Volkswagen


Kevés gomb, sok hely és pár logikai bukfenc 

A cseh kapcsolat jóvoltából tágasabb a belső, az MQB evo műszaki alap pedig sokkal több digitális szolgáltatást biztosít. Szinte teljesen megszabadultak a fizikai kapcsolóktól, kell a nagyméretű központi kijelző a digitális menüknek. Jó hír, hogy sok funkciót már közvetlenül elérhetünk a kezdőoldalról is, de például a szellőzés-menüt előhívó „Clima” gombot valamiért a vezető hőmérséklet-állítása mellé, a kormánykarima árnyékába rejtették, az utasnak már nyújtózkodnia kell az eléréshez – közelebb van őhozzá és nagyobb felületű a sofőrülés-fűtés vezérlője, pedig azt aligha kell állítania a mitfáhrernek. 

Volkswagen Passat menetpróba (2024)
Alapfelszerelés a 10,3 colos digitális műszerfal, teljesen új a multikormány, a jobb bajuszkapcsolóról az ablaktörlő helyett a DSG-váltót kapcsolhatjuk
Fotó: Volkswagen

Persze azzal védekeznek a gyári szakemberek, hogy ott az IDA beszédvezérlés (ami az év közepétől kezdve már a ChatGPT segítségével próbál értelmezni összetettebb kérdéseket-kéréseket), de erre meg azzal lehet kontrázni, hogy csak angol, német spanyol és cseh nyelven lehet csevegni a géppel, magyar társalgásról még a tervekben sincs szó. 

A hátul ülő utasok vajmi keveset észlelnek majd ezekből a bosszantó – és némi odafigyeléssel megszüntethető – hibákból,

hiszen az eddiginél több térnek, kütyütöltési lehetőségnek, telefonzsebnek örülhetnek, ami mind megkönnyíti a digitális életet.

Volkswagen Passat menetpróba (2024)
Nem mindenki szereti a csúszkás hőfok- és hangerőállítást, de legalább már megvilágítják őket. 12,9, vagy felárért 15 colos az érintőképernyő
Fotó: Volkswagen

De a külvilágban való elmélyedésnek sincs akadálya, olyan nagy a hátsó tér, hogy még a sportülés vaskos támlája se zavar bele a képbe. E kategóriában nem fog olyan erősen a piros ceruza, mint a kompaktoknál, a Passat hátsó ajtajain is puha műanyag burkolatot találunk művarrással együtt. Kicsivel hátrébb, a csomagtérben is bővülésnek örülhetünk, a roló elektromos mozgatású és ajtónyitáskor magától szalad előre. Az oldalfalon levő karokkal végezhetjük a támladöntést, a padló alatti fiókot szánják a plug-in modell töltőkábelének – de azért a tépőzárakkal rögzített zsákot is ott találtuk a kipróbált példányban.

Volkswagen Passat menetpróba (2024)
A csomagtér 40 literrel, alaphelyzetben 690 literesre nőtt, az ülések ledöntése után pedig gigantikus, 1920 liter a térfogata
Fotó: Volkswagen


Ismerős benzines és dízel, átdolgozott plug-in hibrid

Ezzel meg is érkeztünk a motorkínálathoz, amely az 1,5-ös, lágyhibrid rásegítéssel is bíró turbós benzinesből és a 2,0 literes dízelből (mindkettő 150 lóerős), illetve az említett 1,5-ös négyhengerest használó második generációs plug-in hibrid hajtásból áll. Utóbbi a nagy újítás, különösen sokat dolgoztak a mérnökök azon, hogy finom legyen az átmenet a különböző hajtások között. Itt az elektromos hajtómotor indítja a belső égésűt úgy, hogy arra a pillanatra megszakítja a váltó-kerekek közötti összeköttetést (tengelykapcsolóval), majd rákapcsolja a belső égésű motort a hajtásra (itt következik a második kuplung).

Volkswagen Passat menetpróba (2024)
Tovább nőtt a karosszéria a modellváltással, már 4,91 méter hosszú, a tengelytáv pedig 2,84 méteres
Fotó: Volkswagen

Ezután egy kicsit oldja utóbbi kapcsolatot a rendszer, amíg stabilizálódik a belső égésű motor üzeme, és akkor mindkét tengelykapcsoló zárásával már a benzines hajtja a kerekeket. A nehézséget az jelenti, hogy mindezt nagyon rövid, másodpercnél rövidebb idő alatt kell levezérelni. Mint kiderült, sikerrel oldották meg a feladatot, 

ráadásul már a sportmodellt is ez a plug-in hibrid hajtás mozgatja 272 lóerős rendszerteljesítménnyel

(a zöld rendszámos alapváltozat 204 lóerős). Érdekes, hogy a PHEV modellek elsőkerék-hajtásúak, mert a hátsó ülés alatti akkumulátor miatt nincs hely kardántengelynek. 

Volkswagen Passat menetpróba (2024)
Csak a később érkező, nagyobb teljesítményű (benzinesként 265, illetve dízelként 193 lóerős) verziókhoz lesz összkerékhajtás 
Fotó: Volkswagen


Egy tételt ajánlott beikszelni a konfigurátorban

Könnyen megy a ki- és a beszállás a nagy méretű ajtókon át, nem csak tágas, de nagyon csendes is az utastér – már ha a Business szintet választja az ügyfél. Az R-Line megjelenéshez épp csak érzékelhető motor- és kipufogóhang tartozik, hogy teljes(ebb) legyen a sportos élmény. Jól fekszik az úton a kombi, a kormányzása átlagos, a rugózás kényelmes – a próbált példányokban mind benne volt a kétszelepes, elektronikusan vezérelt lengéscsillapítót használó DCC Pro rendszer is. Utóbbi egyszerű extra normál és Sport (-15 mm) felfüggesztésnél, egyedül a „rossz út csomag” (+15 mm) vásárlóinak kell lemondani erről.

Volkswagen Passat menetpróba (2024)
Sportosabb lökhárítót, fekete tükörházat és eltérő felniszettet kap az R-Line modell, a fényszórók természetesen elöl-hátul LED-esek
Fotó: Volkswagen

Az új Passat Variant már rendelhető Magyarországon, az indulóár 1,5-ös, hengerlekapcsolásra képes TSI motorral 16,43 millió forint, de a konfigurátorban az extrák között szerepel a 1,94 milliós „Árkedvezmény” tétel is, ezt figyelembe véve az alapár 14,49 millió forint. Alig drágábban, 17,23 milliós listaártól elérhető a dízel, amelyért alapfelszereltség helyett R-Line kivitelben 18,6 millió kérnek. Ami a márkán belüli alternatívákat illeti, benzinesként még elérhető a kifutó Arteon Shooting Brake, miközben ferdehátúként már megrendelhető az ID.7 – borsos, 24,46 milliós induló ártól. 

Volkswagen Passat menetpróba (2024)
Volkswagen Passat menetpróba (2024)
Volkswagen Passat menetpróba (2024)
Volkswagen Passat menetpróba (2024)
Volkswagen Passat menetpróba (2024)
Volkswagen Passat menetpróba (2024)
Volkswagen Passat menetpróba (2024)
Volkswagen Passat menetpróba (2024)
Volkswagen Passat menetpróba (2024)
Volkswagen Passat menetpróba (2024)
Volkswagen Passat menetpróba (2024)
Volkswagen Passat menetpróba (2024), vezetés tavasszal
Volkswagen Passat menetpróba (2024)
Volkswagen Passat menetpróba (2024)
Volkswagen Passat menetpróba (2024)
Volkswagen Passat menetpróba (2024)
Volkswagen Passat menetpróba (2024)
Volkswagen Passat menetpróba (2024)
Volkswagen Passat menetpróba (2024)
Volkswagen Passat menetpróba (2024)


 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!