Mondhatnánk, ha autóvásárlás után mindenki így járna el, a hazai járműpark egyre emelkedő átlagéletkora sem számítana, mert az autók csak működnének és működnének. Azonban a magyarországi szervizkultúra a pillanatnyi hibaelhárítás elvén működik, nagyon ritka, ha garanciaidőn túli autók esetén valaki akár alkatrész-üzemidő lejárta előtt, vagy hibamegelőzés céljából még működő alkatrészeket lecseréltetne. Használjuk, amíg működik. Majd gyors tűzoltás, és újra hajtjuk a következő pit-stopig.
A történet úgy kezdődött, hogy ügyvéd ismerősünk nagylánya megszerezte a jogosítványt. Jött az apai feladat, megoldani az első autó vásárlását. Legyen könnyen kezelhető, megbízható, fiatalos, és a fenntartása se kívánjon sokat. A Honda Jazzre esett a választás, ami meg is felel ezeknek az ismérveknek, ebből automataváltóst (CVT) keresett ismerősünk. Alaposan felmérte a piacot, utánanézett a típushibáknak, így a megnézett autókon tudta, hogy mire figyeljen, valamint mindig a zsebében lapult a rétegvastagság-mérő, így a töréskáros múltra is megalapozottan rá tudott kérdezni.
Egy, a budapesti Nagykörösi úti piacon hirdetett autót közösen néztünk meg és próbáltuk ki. Az első generációs Jazz az autókereskedőknél is kedvelt kocsi, mert gyorsan és jó áron lehet értékesíteni.
A kipróbáltnál gyanakodtunk a szőnyegek állapota miatt a futásteljesítmény esetleges valótlanságára,
valamint jelentkezett az automataváltó hibájára utaló rángatásos indulás. Ráadásul beázott a csomagtartója, ez amolyan Jazz típushiba, emiatt nedves volt a szőnyeg hátul és állt a pótkeréktartóban a víz.
A hiba oka, hogy a hátsó sárvédő és a tetőlemez illesztésénél idővel beázik ez a típus, újra kell szigetelni ezen a szakaszon. Így az a kocsi részünkről ott maradt a kereskedőnél. Voltak más jelöltek is, de végül a képeken szereplő kocsi lett a választott, amelyet egy gödöllői autókereskedő hirdetett. Az akkori kínálat egyik legnormálisabb állapotú autója volt – hogy legyen némi elképzelés a mai piaci árakról, ma a legolcsóbb papíros, bal kormányos példányok nagyjából 5-600 ezer forinttól indulnak, a jobbak hat számjegyű összegért mennek, de kétmillió felett is hirdetnek megkímélt példányokat.
Persze ez az autó sem volt hiba nélküli: 2006-ban gyártották, tehát a megvásárlásakor már a 17. életévét taposta. A Németországból származó Hondát az autókereskedő honosította a vásárló nevére 2022 májusában. Motorja 1,4 literes, Euro 4-es, 83 lóerős, ami elég ahhoz, hogy kellő dinamikával mozgassa a könnyű, 1,1 tonnás autót. Az új tulajdonos, pontosabban az apukája, kézbe vette a kocsi sorsának irányítását és bejelentette a megszokott szervizbe alapos átvizsgálásra.
Addig is, hogy a hétvége ne teljen unalmasan, kicserélte a helyzetjelzők és a tompított fényszóró izzóit. Ehhez a manőverhez le kellett billenteni a lökhárítót, hogy „szórakoztatóbb” legyen a csere.
Továbbá az egyik kulcs jeladója elromlott, nem ismerte fel az indításgátló,
ebben jeladót kellett cserélni és felprogramozni a jó kulcsról egy erre szakosodott autókulcs másolónál. Az új tulajdonos érezte, hogy csak akkor nyugodt, ha az autó a lehető legjobb műszaki állapotban van.
Ennek részeként az első futóművet teljesen felújították, cserélték a lengőkarokat, a szilenteket, a lengéscsillapítókat (Monroe), a stabilizátor-pálcákat és a toronycsapágyakat. A felfüggesztést alapos javítását indokolta, hogy menet közben kopogott kicsit, a két alsó lengőkar pedig lógott. És ha már szétszedték ez a részt, az első és a hátsó fék is kapott egy uprgrade-et, új fékcsövek, féktárcsák, fékbetétek kerültek a Jazzbe, az utóbbiak a Brembótól.
A további évek és kilométerek gondtalan lefutásának egyik feltétele, hogy az autón ne találjon fogást a korrózió. Ezért átbújták a karosszériát, és úgy döntöttek, hogy az alsó fertályát rozsdátlanítják, és kap egy teljes alvázvédelmet. Ennek részeként leszerelték a lökhárítókat is, valamint kiszedték a műanyag kerékdob-védőket. Közben jött egy hátvéd gondolat, mivel a hátsó lökhárító gyárilag nem rendelkezik belső merevítéssel, felszereltek egy új vonóhorgot. Közben a féltengelyeket is átnézték és kicserélték rajtuk a gumiharangokat.
Mivel a bal hátsó sárvédőív már enyhén megindult, annak a javításáról is döntöttek. Megtisztították a rozsdától és előkészítették a hegesztését. A bal elsőn sárvédőn horpadásos sérülés volt, ezt kilakatolták.
Közben megérkezett az új hátsó kipufogódob a csővel, valamint a klímahűtő
– utóbbi egy korábbi koccanásnál sérült, és működött ugyan, de meggyötört volt. Mivel ekkor még vártak további alkatrészekre, például a kipufogórendszer középső szakaszára és pár gumifékcsőre, így lelassult a munka. Közben elvitték a felniket görgőztetni, és rendeltek négy új Hankook téli gumiabroncsot.
Ahogy érkeztek be az alkatrészek, úgy történtek a cserék, és több esetben beigazolódott, hogy az új tulaj hozzáállása megalapozott volt - a hátsó fékpofák közel a vasig koptak. És olyan hibákat is találtak, ami a vásárlást megelőző szemrevételezéskor nem látszott, például a már említett első sérülés sem volt olyan kicsi. A zárhíd kibírta, de a középső keresztmerevítőt ki kellett cserélni. Szerencsére a vízhűtő nem sérült. Természetesen olajat, gyertyákat és szűrőket is cseréltek, még rögtön a megvásárlás után, akkor már látszott, hogy valami történt elöl.
Időközben megérkezett a hátsó sárvédő javítóíve és felhegesztették a kisautóra. A jobb hátsó kerékjárati ívet is javítani kellett, de azt még ki lehetett lakatolni, nem kellett hozzá a javítóív. A karosszérialakatosok kihúzták az autó orrát, mert a megvásárláskori állapotában az első lökhárító nem illeszkedett pontosan, ugyan csak pár milliméter eltérés volt a gyári mérethez képest, de ha már szét volt szedve, megcsinálták alaposan.
Amikor készen lettek a karosszériamunkával, lefényezték a kocsi érintett elemeit, valamint felvitték az alvázvédelmet. A Jazz kapott továbbá egy új szélvédőt is, mivel az eredeti kőfelverődéses volt. Végezetül az összerakott kisautón még futóművet állítottak, beüzemelték és feltöltötték a klímát.
Bár ez így leírva sok, hiszen közel az autó beszerzési árának kétharmada ráment a felújítására, ellenben azóta költségmentes az autó, kor-, és típustársaihoz viszonyítva pedig az átlagosnál lényegesen jobb állapotnak örvend. Ennek pedig akkor is lesz eredménye, mikor a család majd a cseréje mellett dönt, mert a használt piacon is magasabb értéket fog képviselni.
Cikkünk elkészítéséhez a BMW-Audi-Volkswagen Kft. autószervize nyújtott segítséget.