A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
6
Ezüstérem
7
Bronzérem
6

Ez az utazás egyik legizgalmasabb módja, a magyarok között is nagyon terjed ez a módszer

Vágólapra másolva!
A koronavírus-járvány idején nagyon megnőtt az érdeklődés a lakóautók iránt, hazánkban is sokan indulnak nyaralni ilyen járművekkel. Hasznos üzemeltetési és vételi tanácsokkal is szolgálunk.
Vágólapra másolva!

A pandémia okán bevezetett lezárások és utazási korlátozások következtében 2020-ban lényegében leállt a nemzetközi turizmus. Csak Európában 68 százalékos visszaesést könyvelhetett el ez a szektor 2020 első nyolc hónapjában. Földrészünkön időlegesen még a határokat is lezárták, és mikor enyhült a járvány, a külföldre nyaralni indulók nagy része elsősorban az egyéni utazást részesítette előnyben. Ennek következtében olyannyira megnőtt az érdeklődés a lakóautók iránt, hogy 2021 tavaszán hosszú várólisták alakultak ki a gyártóknál. Ilyeténképpen előfordult, hogy csak egy évvel a megrendelést követően kaphatta meg a vásárló a járművet.

Melyik országban a legnépszerűbb a lakóautózás?

Érdemes megnézni a European Caravan Federation (Európai Kempingautósok Szövetsége, ECF) tájékoztatóit. Ezekből kiderül, hogy 2019 nyara és 2020 ősze között, magyarán egy év alatt 141 ezerről 181 ezerre, vagyis mintegy 29 százalékkal nőttek Európában a lakóautók értékesítései. Különösen jól fogytak e járművek az osztrák (+117,1%), a dán (+72,4%), a belga (+43,9%) és a finn (+37,3%) piacon. Jóllehet 2022-ben, a pandémia visszaszorulása után, az eladott lakóbuszok száma majdnem a 2019-es bázisév szintjére esett, ugyanis 147 ezernél állt meg a darabszám. A szakértők is számítottak erre, hiszen a hagyományos turizmus visszatért a régi kerékvágásba, s újból felpörögtek a társasutazások.

Az ECF nyilvántartása szerint 2020-ban 2,42 millió lakóautót tartottak nyilván Európában. A legtöbb „mobilotthon” Németországban (674 ezer), Franciaországban (559 ezer), Nagy-Briatnniában (250 ezer) és Olaszországban (240 ezer) rója az utakat. A lakókocsi- és lakóautó-használat Magyarországon is egyre kedveltebb, a legismertebb gyártók között ott találjuk a Bürstnert, a Carthagót, a Dethleffs-t, a Glücksmobilt és a Hymercart

Miként azt a Business Research Iniside gazdasági portál idén májusban megírta, a lakóautó-eladások hatalmas fejlődés előtt állnak. A szakértők úgy számolnak, hogy a globális lakóautó-piac a 2021-es 16 milliárd dolláros szintről 24 milliárdosra bővül 2027-ig. Hogy mi a helyzet hazánkban? Erról nincsenek pontos adatok, mivel az európai statisztikában nem emelik ki külön a magyarországi eredményeket, míg a értékesítéseket mutató hazai táblázatban a lakóautók – kiviteltől függően – a minibuszokkal vagy a kishaszonjárművekkel együtt szerepelnek. Annyi tudható, hogy jelenleg körülbelül 5000 lakóautót tartanak nyilván itthon, és a járvány időszakában hozzávetőlegesen ezer új darabra csavaroztak magyar rendszámot.

Milyen lakóautót válasszak?

Érdemes kiemelni, hogy – felhasználási cél és méret szerint – többféle lakóautó-fajta létezik. A két-három személynek optimális, úgynevezett camper valamilyen kishaszonjárműre, minibuszra épül, és ugyanolyan megítélés alá esik a közutakon, mint az alapjául szolgáló kocsi. Családi vakációhoz is ajánlhatóak az apró fürdőkabinnal, WC-vel, minikonyhával ellátott, furgon alapú típusok, igaz, a többnyire 5 m feletti négykerekűekhez nélkülözhetetlen a vezetési rutin. A kempingesek körében lakóautónak (angolul RV-nek, tehát Recreational Vehicle-nek) hívott változatok alapját valamilyen alvázas kisteherautó adja. Könnyűszerkezetes, szigetelt panelekből kialakított lakóterük jóval szélesebb a fülkerésznél, ezért biztonságos irányításuk is nagy gyakorlatot követel meg. Ezek saját tömege esetenként meghaladja a 3,5 tonnát, evégett csak C, azaz teherautós jogsival dirigálhatóak.

Nagyobb lakóautó, drágább útdíj?!

Ez utóbbiak az idei évtől a személyautónak minősülő kiadásoknál lényegesen drágábban vehetik igénybe hazánk útjait, mivel bekerültek a HU-GO elektronikus díjrendszerbe. Ennek következtében használóik minden egyes megtett kilométerért fizethetnek, ráadásul nemcsak a gyorsforgalmi utakon, hanem megannyi főúton is. Miként a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. tájékoztatójából kiderül, nincs benne a forgalmi engedélyben a járműjellegre vonatkozó információ, ezért azt ügyfélkapus regisztrációval a Jármű Szolgáltatási Platform felületén vagy a műszaki vizsgán kapott műszaki adatlapon ellenőrizhetik a járműhasználók.

A nagyobb példányok utasterében egy négy vagy hattagú família is kényelmesen elfér. Pakoláskor vegyék figyelembe a tárolóhelyek méretét és kialakítását! A különféle cuccokat úgy helyezzék el a fedélzeten, hogy nagyobb fékezésnél, hirtelen irányváltásnál se törjenek össze vagy essenek ki a helyükről!

Mindehhez hozzátartozik, hogy a magyarok körében kedvelt célországokban is többet fizetnek a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű lakóautók. Így például Ausztriában, Bulgáriában, Horvátországban és Olaszországban is ez a helyzet. A sógorokhoz igyekvők azt is vegyék számításba, hogy e járművekbe kötelező beszerelni az elektronikus adatrögzítésre rendszeresített Go-Boxot, amit az autópályákat üzemeltető Asfinag irodáiban szerezhetnek be.

Mennyibe kerülnek a lakóautók? Mit ellenőrizzen a használt lakóautókon? Mire figyeljen lakóautózás során? Ezekre a kérdésekre mind választ kaphat a cikk folytatásában, az Autósélet oldalán!

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!