Rekordok dőlnek a hazai használtautó-piacon, ezeket az autókat keresik a legtöbben

használt használt autó használtautó
Vágólapra másolva!
Sok tényezőnek köszönhető az élénkülés, amely ráadásul tovább fokozódhat a közeljövőben, ha az új autók körében tapasztalható árcsökkenési hullám a használtpiacra is átterjed.
Vágólapra másolva!

Áprilisban közel 81 ezer használt személyautó cserélt gazdát Magyarországon, 21 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Már februárban és márciusban is csak pár száz darabon múlt, hogy nem dőlt meg a korábbi 76 ezres rekord, holott tavaly a havi átlag még bőven 70 ezer alatt maradt. 

Minek köszönhető a piac élénkülése? 

Több tényező együttes hatásának. Míg a pandémia alatt drasztikusan nőttek a használtautó-árak az új autók drágulása és szállítási nehézségei miatt, addig az elmúlt 2-3 év nehéz gazdasági helyzete, növekvő inflációja komoly áreséseket okozott, és az árak még most, a mérséklődő inflációval, és a lakosság anyagi helyzetének javulásával sem pattantak vissza a korábbi magas szintekre. 

Továbbá a hitelkamatok is zsugorodni kezdtek, és azt sem szabad elfelejteni, hogy 

az utóbbi 4-5 évben külső okok miatt sokan halasztották el az autócseréket, amelyeket már nem nagyon lehetett tovább húzni. 

2024 első négy hónapjában 10 százalékkal több új autót értékesítettek Magyarországon, és közel 4 százalékkal több importált használt autó állt forgalomba, aminek köszönhetően több lecserélt jármű került ki a használt piacra is, mint korábban. 

Mire van itthon a legnagyobb kereslet?

Rafinált élek és előredöntött hátfal teszik mozgalmassá a kalandornak öltözött Leon kombi megjelenését
A Seat Leon kombi az egyik legjobb választás, még az 1,4-es turbós benzinessel is igen takarékos
Fotó: Fotó: Kismartoni András - Origo

Itt továbbra is az alsó árszegmensben a legaktívabbak a vevők, de ez mást jelent, mint korábban: amíg a pandémia előtt nagyjából 1 millió forint volt az az összeg, amennyiért már egy használható, pár évig jelentős karbantartási költségek nélkül fenntartható, 6-7 évnél nem idősebb autót lehetett vásárolni, addig ma ez az összeg inkább 2-2,5 millió forint. És ez csak a kisautókra igaz, a legnépszerűbb kategóriában, az egy mérettel nagyobb kompaktok között (Astra, Corolla, Focus, Golf, stb.) már inkább 3,5-4 millió forintot érdemes vásárlására szánni. Itthon egyébként a kiskategóriások és a kompaktok a használtautó-eladások felét teszik ki, 

a legnépszerűbbek a családi kombik, a „szegény ember SUV-jai”,

 de egyterűekre is lenne igény, csak a kínálat ezekből jóval szűkebb, mivel a legtöbb gyártó évekkel ezelőtt leállt a gyártásukkal.

18-19 éves autók a legkeresettebbek között

Fotó: Hasznaltauto.hu

A Használtautó.hu friss felméréséből kiderült, hogy folyamatosan emelkedik azon járművek átlagos kora, amelyeket az ország legnagyobb használtautó-hirdetésekkel foglalkozó oldalán megvesznek a vásárlók. Az oldal által generált telefonos megkeresések száma szerint 

a vásárlók leggyakrabban a magyar átlagnál két évvel öregebb, 18 éves használt autók iránt érdeklődnek

 – miközben a toplistára 2023 után most is felfértek a 19 éves autók. 2022-ben még a 16 évesek álltak a telefonos megkereséseket összesítő toplista élén, ez a szám növekedik évről évre. 

Benzines, dízel, hibrid, vagy elektromos?

Sokan akarnak tehát használt autót venni, azt viszont kevesen tudják eldönteni, hogy milyen hajtással. Ez főként a felhasználás módjától (városi, vagy városon kívüli használat, várható futásteljesítmény), a tulajdonlás várható időtartamától és az otthoni töltési lehetőség meglététől függ, ha ezekkel előre tisztában vagyunk, akkor már nem is olyan ördöngösség rájönni, hogy melyik a legmegfelelőbb számunkra.

használt használt autó használtautó
Fotó: Das Weltauto 

Alapvetően még mindig a benzinesek a legnépszerűbbek, de nem árt óvatosnak lenni, mert ma már a kis lökettérfogatú, turbós, jellemzően háromhengeres motorok vannak többségben (ma már szinte csak a Mazda, a Kia, és a Hyundai kínál elérhető árú, négyhengeres szívó benzinest). Ezekről a kis, feltöltött motorokról az utóbbi években bebizonyosodott, hogy kevésbé tartósak, sok hibalehetőséget tartogatnak és kényesebbek a megfelelő karbantartásra, mint a régi szívók, de egyes dízeleknél is rosszabbak lehetnek. 

Talán a modern benzinesek rossz hírének is köszönhető, hogy 

a pár éve még eladhatatlan dízelek népszerűsége az utóbbi időben újra növekedni kezdett.

 Sokan jöttek rá arra, hogy hosszú utakra még mindig ezek a motorok a legalkalmasabbak, ráadásul ma már egyre kevesebbet hallani a nagyvárosokból történő kitiltásukról és a magas javítási költségekről is. Igaz, a kínálat ezekből folyamatosan csökken, mivel az újautó-piacról is kezdenek kikopni.

Volvo leghíresebb dízel autók
Első változatában 163 lóerőt tudott a Volvo V70 D5-ben debütált öthengeres dízel
Fotó: Volvo Cars

Vonzó lehet egy, az alacsony fenntartási költségek ígéretét hordozó tisztán elektromos vagy konnektoros hibrid (PHEV) autó is, mivel manapság használtan egy ugyanolyan korú és típusú zöld rendszámos kocsihoz 25-30%-kal olcsóbban lehet hozzájutni, mint 1,5-2 évvel ezelőtt. A konnektoros hibridek értéktartása azonban várhatóan még jobban romlani fog, ha tényleg elfogadják a nemrég nyilvánosságra került törvénytervezetet, amely arról rendelkezik, hogy 2024 szeptembere után le kell adniuk a PHEV-tulajoknak a zöld rendszámot a következő műszaki vizsga alkalmával.

Az extrém drága villanyautónak nincs sok értelme

Minél drágább volt egy villanyautó újonnan, annál nagyobb az értékvesztése, mert a vevők rájöttek, hogy a kevésbé drága villanyautó is épp elég dinamikus, és 

hatótávban, töltési sebességben sincs jelentős előnye a prémiumoknak a tömegmárkák termékeihez képest. 

Az akkumulátoros elektromos autók fő hátránya az ún. „hatótávpara” és a nehézkes tölthetőség mellett a drága javíthatóság: van, hogy légzsákpukkanás után a teljesen jó akkumulátort közel annyiért kell cserélni, mint amennyit az autó ér. Szintén komoly negatívum, hogy 9-10 évesen az akkumulátoraik degradációja jelentőssé válik, ami további jelentős értékvesztést és hatótávcsökkenést okoz. 

Az új arc végre karakteressé tette az Aurist
A második generációs Toyota Auris öntöltő hibrid hajtású kombiként is elérhető volt, ami remek kombináció
Fotó: Forrás: Gulyás Péter [origo]

Valószínűleg a többség számára a legészszerűbb választás egy full (öntöltő) hibrid autó, amit nem kell kábellel tölteni, automata váltós, és városban jelentős a fogyasztási előnye a normál és lágy hibrid benzinesekkel szemben. Népszerű alternatívát jelentenek azok számára is, akik még nem állnak készen arra, hogy teljesen elektromos autóra váltsanak. Jellemzően a Toyota kínál ilyen öntöltő hibrideket, de az utóbbi években a Honda és a Nissan is egyre nagyobb számban ontja őket. Utóbbiak rendszere eltér a Toyotáétól, mivel náluk a benzinmotor csak áramtermelésre szolgál, a hajtást a villanymotor végzi, ezért a vezetési élmény szinte pont olyan, mint egy akkumulátoros elektromos autó esetében.

Ha az érdeklődők számát nézzük a Használtautó.hu elmúlt éves adatai alapján, akkor 

az öntöltő hibridek tízes toplistáján az első hat helyet a Toyota foglalja el.

 A portál tanulmányából kiderül, hogy a legkeresettebbek átlagára egy 4 milliótól 23,5 millió forintig terjedő skálán mozog, a fiatalabb és idősebb használt hibridek között pedig akár 54,5%-os árbeli eltérés is tapasztalható.

Mi várható a közeljövőben a használtautó-piacon?

A használt autók 2022-ben jelentősen megdrágultak, emiatt az autóvásárlásban gondolkodók túlnyomó része akkoriban kénytelen volt idősebb, megfizethetőbb modelleket keresni, ami a hazai autóállomány átlagéletkorára rossz hatással volt. Ezzel szemben az újautó-árak a jelentős ár- és THM-akcióknak köszönhetően 2023 végére végre elkezdtek mérséklődni, és a szakértők szerint ez a tendencia idővel a használtautó-piacra is ki fog hatni, ami az autóállomány átlagéletkorának csökkenését okozhatja.

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!