A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
6
Ezüstérem
7
Bronzérem
6

Szenvedélyünk, a motorozás: tudnivalók kezdőknek és haladóknak

cikk a motorozásról, cikkamotorozásról, illusztráció, motorozás, általánosmotorozás
Fotó: Shutterstock/Idan Grunberg
Vágólapra másolva!
Két keréken minden egészen más, nem véletlenül egyre népszerűbb nálunk is a szabadságérzet mellett sok más előnnyel járó motorozás. Ám ahhoz, hogy nyeregbe pattanjunk, nem csak arról kell dönteni, hogy robogó vagy motorkerékpár legyen-e a kiválasztott, az elterjedt benzines helyett netán elektromos hajtással. Kisokosunk segít eligazodni a jogosítványkategóriák, a ruházat beszerzése, a tárolás, a balesetek kivédése témájában, kitekintéssel a magyar piaci trendekre.
Vágólapra másolva!

Magyarországon jelenleg 4,16 millió példányt tesz ki a teljes személyautó állomány, amihez képest a forgalomban lévő 221 ezer motorkerékpár szinte marginális, ugyanakkor a motor, mint közlekedési eszköz és a motorozás, mint életforma egyre szélesebb kört érdekel. A motorozás előnyeit senki sem vitatja, városban ez a helyváltoztatás leggyorsabb módja, két keréken a legnagyobb dugókban is előre lehet jutni a sorok között, és az sem mellékes, hogy egy mai városi modell (pl. egy robogó) fogyasztása sok esetben szinte elenyésző.

motoros kisokos
A motorozás sokaknak igazi szenvedély. Szerencsére a kínálat roppant széles, mindenki találhat az igényeihez passzoló típust
Fotó: Triumph

A racionális vonal mellett azonban van egy másik tényező is: sok-sok motor van, amely rajongás tárgya lehet, manapság már minden kategóriában léteznek kívánatos típusok, 

a robogók között éppúgy találunk stílusos darabokat, mint a túraendurók, a criuserek, a retró gépek vagy a speed motorok kínálatában,

a szegmensek felsorolását hosszan folytathatnánk. Mivel a motorosok közötti összetartás legendás, sokan az ezzel járó életforma, az egyesületekben és klubokban való közösségi élményszerzés lehetőségét is nagyra értékelik.

cikk a motorozásról, cikkamotorozásról, illusztráció, motoros találkozó, motorostalálkozó, felvonulás
Magyarországon a Harley-Davidson tulajok közösségét ismerik legtöbben (a képen az alsóörsi találkozó látható), de szinte minden márka köré szerveződött klubélet túrákkal és találkozókkal
Fotó: MTI/Bodnár Boglárka

Így az sem meglepő, hogy ha két keréken szeljük át a várost vagy akár az országot, és bajba kerülünk, biztosan lesz egy másik motoros, aki megáll segítséget nyújtani. Egészen más érzés két keréken útra kelni, mint akár egy kabrió autóban, főleg, ha a szabadságérzet mellé izgalmas hang és dinamizmus társul – elvégre közúti járműveknél itt a legjobb a súly-lóerő arány. Végül, de nem utolsósorban nem szabad elfelejteni azt sem, hogy egy motorkerékpár, stílusos ruházattal az önkifejezés remek eszköze is lehet.

Jogosítvány megszerzése - mit kell tudni az egyes kategóriákról?

Aki motorozásra adja a fejét, ne csodálkozzon, ha elsőre elveszettnek érzi magát, ugyanis négy különböző kategóriára vizsgázhatunk, ráadásul mindegyiknél eltérőek az életkori feltételek és az előírt óraszám. Ami közös, hogy csak sikeres elméleti KRESZ vizsgával kezdhetjük meg a rutinpályás oktatást (alapoktatás), és csak utána mehetünk oktatóval a forgalomba. Mindez nem csak a fiatal nemzedéket érinti, számtalan középkorú – családos – ember fedezi fel magának új hobbiként a motorozást, míg olykor friss nyugdíjasok porolják le a régi (MZ-s, jawás, pannóniás) emlékeket.  

cikk a motorozásról, cikkamotorozásról, illusztráció, motoros jogosítvány, motorosjogosítvány
B-s jogosítvánnyal bárki vezethet AM kategóriás kismotort, de a 125-ös gépekhez (B125) külön rövidített képzés és vizsga szükséges (utóbbi már nem kötelező Németországban)
Fotó: MTI/Faludi Imre

A motoros jogosítvány világába az AM kategória jelenti a belépőt, amellyel 50 cm3-es segédmotorkerékpárt vezethetünk - ez az egyetlen motoros kategória, ami alapfokú iskolai végzettség és orvosi alkalmassági vélemény nélkül is megszerezhető. Az elméleti tanfolyam már 13,5 évesen elkezdhető, de csak a 14. életév betöltése után forgalmi vizsgára menni. Értelemszerűen ez a legolcsóbb megszerezhető kategória, ami azt jelenti, hogy körülbelül 150 000 Ft-ot kell a nebulóknak a képzésre szánni.

motoros kisokos
Robogó vagy váltós 125-ös? A választás szabadsága a miénk, ám az biztos, hogy városi közlekedésre ezek a járművek az ideálisak
Fotó: Honda

A következő szint az A1-es kategória (16 éves vizsga-korhatár), amelyet B125-nek is szoktunk nevezni,

hiszen meglévő B-s jogosítvánnyal könnyített tanfolyamot lehet elvégezni. Ezzel a jogosítvánnyal 125 cm3-es, legfeljebb 11 kW-os, illetve maximum 0,1 kW/kg teljesítmény/tömeg arányú gépet vezethetünk. Eggyel feljebb, az A2-es kategóriánál is sok kikötés van, 35 kW lehet a motor csúcsteljesítménye, illetve 0,2 kW/kg-nál nem lehet nagyobb teljesítmény/tömeg. A vizsgakorhatár ebben az esetben 18 év.

cikk a motorozásról, cikkamotorozásról, illusztráció, motorozás, általánosmotorozás
Sokan egyből A-s jogosítványt tesznek le, és egyből nagy teljesítményű motorra ülnek - pedig nem haszontalan először kisebb géppel rutint szerezni
Fotó: Shutterstock/Audio und werbung

A legmagasabb korhatár értelemszerűen a csúcskategóriánál, a teljesítménylimit nélküli A korlátlannál van, ugyanis itt előképzettség nélkül 24 év a küszöb (két éves A2-es jogosítvánnyal pedig 20 év). Bár egyre több motoros iskola nyújt online elméleti képzést, ami roppant népszerű a tanoncok körében (jelentősen meggyorsítja az elméleti részt), egy előképzettség nélküli, korlátlan jogosítvány megszerzése rendszerint így is több hónapot vesz igénybe, ára pedig 300 000 Ft környékén mozog.

A legjobb beruházás két keréken: tréning

Minden motorosnak jó szívvel ajánljuk, hogy a jogosítvány megszerzése után menjen el egy vezetéstechnikai képzésre, amiből szerencsére hazánkban széles a választék. Ezeken a tréningeken sokkal szélesebb a feladatok köre, például nagyobb sebességű kikerülési manővereket is elsajátíthatunk, ami nem része a rutinpályás oktatásnak. A vezetéstechnikai oktatás azoknak is elgondolkodtató lehet, akik újrakezdők, hiszen sok éves kihagyás után, mielőtt újra kimennénk a forgalomba, célszerű ellenőrzött, biztonságos körülmények között felfrissíteni tudásunkat.

cikk a motorozásról, cikkamotorozásról, illusztráció, motoros vezetéstechnikai tréning, motorosvezetéstechnikaitréning
Egy vezetéstechnikai tréningen magtanulhatjuk, ami a motoros iskolában kimaradt
Fotó: Shutterstock/Nomad_Soul

Aranyat ér például folyamatosan változó kanyaríveket gyakorolni vagy a helyes nézőpont megválasztását készség szinten elsajátítani. Arról sem feledkezhetünk meg, hogy 

a rutinos vezetőknek újdonságokat, hasznos tapasztalatokat nyújtó képzések is léteznek.

Érdemes beruházni motorosoknak szóló könyvekbe, ugyanis egészen kiváló, mindenki számára érthető összefoglalók szólnak a motorozás fizikájáról, aminek ismeretében másképpen fogunk tekinteni bizonyos szituációkra, illetve könnyebben elkerülhetőek a balesetek – ne feledjük, külön kihívást jelent a motorozás szélben, esőben és különösen télen.

cikk a motorozásról, cikkamotorozásról, illusztráció, motoros vezetéstechnikai tréning, motorosvezetéstechnikaitréning
Néhány tréning, például amit a rendőrmotorosok szerveznek, haladó motorosoknak is tartogatnak sok tanulnivalót
Fotó: Shutterstock/Aleksandar Malivuk

Hogyan tároljuk a kétkerekű kedvencet?

Annak, aki új vagy használt gép beszerzésére adja a fejét, először (jogsikategóriája keretei között) kategóriát kell választania: a segédmotorok a tervek dacára még mindig rendszám nélküliek, és nem kell műszaki vizsgára vinni őket. Az összes nagyobb közúti gépnél ezzel számolni kell, csakúgy, mint általános érvényűen a szükséges motor alkatrészek beszerzésével, a szervizeléssel és a megfelelő ápolással. Na meg a tárolással is, hiszen az időjárás viszontagságai és a tolvajok elől a garázs nyújtja a legjobb menedéket, de szükség esetén egy ház előteje vagy szerszámos sufni is megteszi. Ha az utcai tárolás marad, legalább masszív lakattal kell leláncolni a gépet, és egy takaróponyva sem árt.

cikk a motorozásról, cikkamotorozásról, illusztráció, motorkerékpár garázsban, motorkerékpárgarázsban, motorkerékpár tárolás, motorkerékpártárolás
Ha muszáj szabadban tárolni, legalább takarjuk és zárjuk le a motort, és térfigyelő kamera sem árt. Rendszerint furgonba beemelve kötik el a kétkerekűeket a tolvajok
Fotó: Shutterstock/Anton Vakhrushev

Kétségtelenül előny a motor kis helyigénye, egy szellős garázsban akár az autó mellett vagy keresztben mögött is elférhet a kétkerekű. Természetesen az olyan különleges masináknál, mint az oldalkocsis motorok, a trike-ok vagy quadok, egész másként fest a tárolás. Érdemes szót ejteni az elektromos meghajtású modellekről is (melyek közül a nagyobbak zöld rendszámra jogosultak), ahol a töltést is meg kell oldani. Krosszmotorok, papírok nélküli veteránok és más, közúti forgalomba nem való gépek szállításához elengedhetetlen egy furgon, pickup vagy motorszállító utánfutó.

cikk a motorozásról, cikkamotorozásról, illusztráció, motorkerékpár garázsban, motorkerékpárgarázsban, motorkerékpár tárolás, motorkerékpártárolás
Önálló garázs a legjobb a tárolásra (és bütykölésre), de ha ilyen nincs, teremgarázs is megfelelő
Fotó: Shutterstock/Benjamin Clapp

Motorozás és balesetek - észnél kell lenni!

Ideje röviden kitérnünk a családtagok leggyakoribb aggodalmára, a kétkerekűek védtelenségére. Tavaly hazánkban 9387 személyi sérüléssel járó személyautós baleset történt, ehhez képest motorosból 577-et, míg segédmotorkerékpáros esetből 542-t regisztráltak. Amikor a motoros egyedül érintett az incidensben, akkor a leggyakoribb ok a relatív gyorshajtás, vagyis amikor nem az útviszonyoknak vagy a vonalvezetésnek megfelelően közlekedünk. Ugyanakkor az is fontos, hogy ha több résztvevős a baleset, akkor ⅔-ad részben abból lesz baj, hogy a motorosnak nem adták meg a jogos elsőbbséget.

cikk a motorozásról, cikkamotorozásról, illusztráció, motoros baleset, motorosbaleset
Sokan a hangos kipufogóval, élénk motorszínnel járó észlelhetőségre esküdnek, de a lényeg a defenzív stílus - például az elsőbsség ellenére is figyelni kell az autósok szándékát
Fotó: Shutterstock/Dmitry Surov

Tipikus balesetnek mondható, hogy az autós kikanyarodik a védett úton közlekedő, de túl gyorsan felbukkanó motoros elé,

illetve, hogy az éppen előző motoros elé fordul az autós. A motorosok sok esetben hibásak az irányváltoztatás, a haladás és kanyarodás szabályainak be nem tartása miatt. Közhely, de abszolút igaz, hogy több járművel való ütközés esetén a motoros szokta a rövidebbet húzni, illetve, hogy a sérülés valószínűsége nagyon magas. Érdemes defenzíven, előrelátóan közlekedni, és minden körülmények között (hőségben is) megfelelő ruházatot választani.

Kisokos a motoros ruházat kiválasztásához

Biztonság és kényelem: alapvetően e tényezők mentén halad mindenki, aki a legmegfelelőbb ruhadarabot keresi a motoros kilométerek megtételéhez – a vételárat most nem soroljuk ide, mert ezt a fejezetet nem olcsón, hanem ép bőrrel kell megúszni. Pontokba szedve mutatjuk, mi alapján érdemes választani.

cikk a motorozásról, cikkamotorozásról, illusztráció, motoros ruházat, motorosruházat
Közúti balesetnél igen gyakori (20 százalék körüli) az állsérülés, érdemes zárt sisakot választani
Fotó: Shutterstock/SJ Travel Photo and Video

Bukósisak: mindenekelőtt tudnunk kell, milyen használói környezetben mozgunk majd, a speed motorosoknál a pályanapokon való részvétel nyilván más terméket követel, mint a túrázást, kirándulást preferálók esetében. Az alábbi kritériumok kivétel nélkül minden motoros számára megfontolandók, amikor sisakvárásláson „töri a fejét”.

  • A homlokkarimánál, közvetlenül a fül felett mért körkerület határozza meg a fejméretet, ez legyen a választás első fejezete.
  • Mindenképpen próbáljuk fel a kiválasztott sisakot, ehhez – a higiéniai szempontok miatt -maszkot is adnak a felkészültebb üzletekben.
  • Ügyeljünk rá, hogy az arcpárnázás jól tartson, szorítania, a fej „pofarészét” eltorzítania nem szabad.
  • A szín fontos, ám nem meghatározó, a világos vagy UV-árnyalatok azonban nyilván nagyobb észlelési biztonságot jelentenek a forgalomban, mint például egy fekete vagy szürke bukósisak.
  • Off-road sisakoknál a megfelelő szellőzés a komfort, míg a párnaelemek könnyű eltávolíthatósága a tisztítás szempontjából kulcsfontosságú. 
    Zárt sisakoknál a terméket jól ismerő eladó jelenlétében próbáljuk végig a plexicsere műveletsorát.
cikk a motorozásról, cikkamotorozásról, illusztráció, motoros ruházat, motorosruházat
Hatalmas választékban kaphatók motoros dzsekik, egy szál pólóban nyeregbe ülni rmég rövid útra sem ajánlott
Fotó: Shutterstock/FOTOmcfly

Dzseki, nadrág: itt is a használati jelleg dominál, feleslegesen ne válasszunk például zárt bőrruhát, a kárpitanyaggal szemben úgyis a testprotektorok látják el a legfontosabb védelmi funkciókat. 

  • Városi és túramotorozáshoz ajánlott a jól szellőző, hálós textúrájú dzseki választása, természetesen a megfelelő protektorok (váll, könyök, mellkas, gerinc) megléte mellett.
  • Utóbbiakat egy külön aláöltöző-szett is jelentheti, ilyenkor már csak egy külső dzsekihuzatot is elegendő rávenni.
  • Fontos az erős, jól záródó, de könnyen kezelhető cipzár, tépőzár, illetve varráspontok strapabírósága.
  • A színválasztással kapcsolatban itt is ugyanaz érvényes, mint a sisakoknál, nem mindegy ugyanis, hogy a közlekedés többi részvevője jól láthatóan észreveszi-e a motorost, vagy sötét foltként azonosítja a látómező fókuszpontja.
  • A nadrágoknál az üléskényelem mellett a tért- és csípőprotertorok (utóbbi általában szivacsbetét-szerű) megléte alapfontosságú.
  • Speed és túramotorozáshoz is praktikus lehet a dzseki derékperemén a nadrággal összecipzározható kombináció.
  • Próbáljuk meg, hogy a nadrág vádlirésze könnyen belefér-e a csizmába, vagy annak külsejére passzol. Ilyenek is vannak, ám ehhez vékonyabb sípcsontrészű csizma szükséges.
cikk a motorozásról, cikkamotorozásról, illusztráció, motoros ruházat, motorosruházat
A KRESZ csak bukósisak viselését írja elő kötelezően, de a kesztyű is elmaradhatatlan viselet
Fotó: Shutterstock/Vlad Linev

Kesztyű, csizma: a kézvédőknél is lehet protektorelem (pl. ökölbütykök), ahogy manapság egyre elterjedtebbek az érintőképernyőt is kezelni tudó ujjfelületek. A csizmáknál, magas szárú cipőknél lényeges a bokavédelem és a bal lábfejen a váltópedál miatti anyag-megerősítés, de az sem mellékes, hogy kényelmes marad-e több órás viselet után.

  • Kényelmes fogáskomfort, jól záró csuklópánt.
  • Izzadásmentes belső anyagszerkezet.
  • Flexibilis bokarész (on-road).
     

Trendek, új motorok eladásai - mi a helyzet a piacon?

A 2000-es évek közepén az európai átlaghoz képest szürreális trendek jellemezték a magyar motoros piacot, a japán sportmotorok például hihetetlenül népszerűek voltak. Azóta sok változás történt, a vásárlók inkább a többcélú nagymotorokért lelkesednek - az on-off motorok (túraendurók) az újonnan eladott 26,9 %-át tették ki hazánkban az idei év első öt hónapjában, megelőzve a naked bike-okat (15,9%), miközben a sportmotorok csak az összes értékesítés alig 1,52%-át tették ki.

motoros kisokos
Hazánk legnépszerűbb új motorkerékpárja jelenleg a kínai tulajdonban lévő Benelli TRK 702-es túraendurója
Fotó: Benelli

Így nem meglepő, hogy a 2024 januárjától május végéig tartó időszakban is egy túraenduró, a Benelli TRK 702-es volt Magyarország legnépszerűbb kétkerekűje 137 darabos volumennel. 

A márkák közötti rangsort a világ legnagyobb motorkerékpárgyártója, a Honda vezeti az említett időszakban

(928 darab, 27,6%-os piaci részesedés), megelőzve a Yamahát (396 darab, 11,8%) és a BMW-t (366 darab, 10,9%). Ami a trendeket illeti, a gyártók arra számítanak, hogy a megfizethető robogók és csupasz motorok mellett az on-off gépek viszik majd a prímet.

motoros kisokos
A robogók mezőnyében is erős a Honda: a start-stop rendszerrel ellátott PCX125-ös az egyik meghatározó típusuk
Fotó: Honda

Bár a nem regisztrációköteles, a futárok körében is kedvelt elektromos robogók piaca berobbant, a rendszámozott, tisztán villamos hajtású kétkerekűekért nem tolonganak, az idei év első öt hónapjában az értékesítések 2%-át sem érte el ez a szegmens. Ugyanakkor általánosságban elmondható, hogy a motoros piac fellendülésben van, a január és május között eladott 3355 darabos mennyiség 12,4%-kal múlja felül a 2023 azonos időszakában elért eredményeket. Virágzik a használt motorkerékpárok hazai adásvétele is (természetesen a szokásos szezonális kiugrással), itt a márkák sorrendjét évet óta a Honda, a Yamaha és a Suzuki adja, míg típusra bontva az élre törtek a BMW GS modellek. 

használt motorok árai
Íme, a 2024-ben használtan leginkább keresett motormárkák, és azok átlagárai
Fotó: Használtautó.hu

Tavaly Magyarországon 6557 motorkerékpárt helyeztek forgalomba újonnan. 

BMW GS motorok, 1. rész, BMWGSmotorok
A BMW boxermotoros gépei nem olcsók, mégis hosszú ideje jól fogynak. Képünkön az új R 1300 GS látható, egy régi (1998-as) R 1100 GS társaságában
Fotó: Fotó: Stefler Balázs

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK:


 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!