Régi nóta, új hangszerelésben - Suzuki Swift 1.2 Hybrid 12V menetpróba

Suzuki Swift (2024) magyar menetpróba
Fotó: Suzuki
Vágólapra másolva!
Üde színfolt a digitalizálódó autók korában a klasszikus belső értékekhez ragaszkodó Swift, amelynek orrába hosszú kihagyás után visszatért a háromhengeres benzinmotor – turbó nélkül ugyan, de lágy hibrid rendszerrel támogatva. Bemutatjuk öt érdekes tulajdonságát.
Vágólapra másolva!

Követendő trend helyett lehetőséget lát a Suzuki abban, hogy egyre több gyártó hagyja el a kisautó-kategóriát a különféle mini SUV-ok kedvéért, hiszen a Swift józan konstrukció, amely megfizethető alternatívát jelent azoknak, akik alapvetően városi használatra keresnek járművet. A 2005-től („vasaló-szériától”) számított modernkori, negyedik generációs modellhez az eddiginél merészebb orrot kombinálnak az egyébként jól ismert stílusjegyekkel, és már kezdettől fogva szériában adják a 12 voltos lágy-hibrid rásegítést.

Suzuki Swift (2024) magyar menetpróba
Randevún az ezredforduló után bemutatott Swiftek - a kép jobb oldalán látható generáció még Esztergomban készült. Amúgy a modell családfája 1983-ig nyúlik vissza
Fotó: Suzuki

1. Jó kilátások

A meredeken álló szélvédő és az A-oszlopok jóvoltából nagyon jó a kilátás a vezetőülésből, ami városban nagyban megkönnyíti a többi közlekedő – kerékpárosok, rolleresek – észlelését. Ezért szívesen beáldozza az ember azt, ha elsőként állunk a sorban, hajlongani kell a sáv feletti lámpa szemmel tartásához, mert messze előrenyúlik a tető. Egyébként a megszokott módon vastagok a C-oszlopok, tehát átlósan hátrafelé legjobban a nagy méretű, külön talpon álló külső tükrök segítségével tájékozódhatunk.

Suzuki Swift (2024) magyar menetpróba
Új a műszerfal, de sokak örömére megmaradtak a fizikai kapcsolók, és a kézifék is mechanikus
Fotó: Suzuki

2. Megszokott környezet

Jól megmarkolható kilincsek – nem rejtegetik tovább a hátsókat – segítségével juthatunk be a külső méretekhez képest tágas utastérbe. Vannak még kapcsolók is a műszerfalon, a forgókapcsolókkal is ellátott klímakonzol kezelése vakon is könnyen megy, miután az ember memorizálja a funkciókat. 

Jól néz ki a fehér díszbetét 3D-s mintázata,

egyébként az aszimmetrikus műszeregységet furcsállhatjuk. Vajon az analóg órák közül miért csak a baloldali fordulatszámmérő kapott gyűrűt, a jobb oldali sebességmérő pedig nem? Egyvalamit azért hiányolhat a praktikus autós, a csomagtér mélyén ott van ugyan a kerek mélyedés, de abban nincs pótkerék, csak hungarocell-betét…

Analóg a két főműszer, a közöttük lévő sávban lakik csak kijelző, melyen amúgy a lágy hibrid rendszer energiaáramlása is követhető

3. Az erő forrása

Teljesen új fejlesztés az 1,2 literes, háromhengeres szívó benzines (a kifutó modellben ugyanekkora sornégyes van), amelynek úgy 2000-es fordulat környékén van egy enyhe morgása, egyébként teljesen hangtalanul és vibrációmentesen üzemel. Nagy segítségére van a 12 voltos lágy-hibrid rendszer, ötödik fokozatban már 40 km/órás tempóról képes haladni, persze nem túl fürgén gyorsít ilyenkor.

Suzuki Swift (2024) magyar menetpróba
A típusnévben szereplő 12V a lágy hibrid rendszer feszültségére utal, igaz, a korábbi módi szerint éppenséggel jelölhetné a szívómotor szelepeinek számát is
Fotó: Lővei Gergely

A menetpróba alatt egy rövid ideig teljes terheléssel is használtuk,

olyankor sem tiltakozott a kis motor, de kiderült, hogy a hátsó üléssor három felnőttnek csak tényleg rövid távon ajánlható. A rend kedvéért benéztünk a motortérbe, és megállapítottuk, hogy van még remény – mármint hely oldalirányban egy 4. hengernek, illetve hosszirányban egy esetleges turbónak…

4. Lendületben

Egészen jól kezeli az úthibákat a felfüggesztés, persze azok érezhetők maradnak, de erősen csillapítva jutnak el az utastérbe. Nagyon jól kanyarodik az amúgy már generációk óta nem esztergomi gyártású Swift, mert könnyű az orra, a menetpróbán kijelölt ügyességi pályán a legnagyobb akadályt az jelentette, hogy sokat kellett tekerni a kormányt. Szóval minden adott ahhoz, hogy a lendületet megtartva közlekedjünk, Sport csúcsmodell azonban nem készül már belőle. 

Suzuki Swift (2024) magyar menetpróba
Csak ötfokozatú a kézi váltó, felérért választható helyette CVT is (a fronthajtású verziónál). Pehelysúlyú, 917 kg-os az alapmodell
Fotó: Suzuki

5. Anyagias

A MySuzuki programban regisztráló ügyfeleknek járó 1 milliós kedvezménnyel 6,13 millió forintért vásárolható meg a Swift alapváltozata, ami manapság a kisautók belépője; a konkurenciánál nem kapunk ekkora teljesítményt és lágy-hibrid segítséget, de tágasabb karosszériát igen. 

Egyedülálló a piacon, hogy akár összkerékhajtást is választhatunk,

az alapár itt 7,22 millió forint. A fogyasztásról annyit, hogy a nem éppen kímélő bánásmód (városi forgalom, több kör az ügyességi pályán, extra terhelés) sikerült 5,6 l/100 km-re felnyomi az átlagot, ennél azért kevesebbre számíthat a tulajdonos.

Suzuki Swift (2024) magyar menetpróba
Mindössze 3,86 méter hosszú a karosszéria, amivel félúton jár a mai mini- és kisautók, például a Hyundai i10 és i30 között
Fotó: Suzuki

Műszaki adatok

Lökettérfogat: 1197 cm3. Hengerek/szelepek: S3/12. Max. teljesítmény: 61 kW (82 LE) 5700/perc. Max. forgatónyomaték: 112 Nm 4500/perc.

Hosszúság/szélesség/magasság: 3860/1735/1485 mm. Tengelytáv: 2450 mm. Fordulókör: 9,6 m. Saját tömeg/terhelhetőség: 1069/296 kg. Csomagtér: 265-980 l. Üzemanyagtank: 37 l.

Gyorsulás 0-100 km/h: 12,5 s. Max. sebesség: 165 km/h. Átlagfogyasztás: 4,4 l/100 km. CO2-kibocsátás: 98 g/km.

A típus alapára: 6 130 000 Ft.
 

Suzuki Swift (2024) magyar menetpróba
Suzuki Swift (2024) magyar menetpróba
Suzuki Swift (2024) magyar menetpróba
Suzuki Swift (2024) magyar menetpróba
Suzuki Swift (2024) magyar menetpróba
Suzuki Swift (2024) magyar menetpróba
Suzuki Swift (2024) magyar menetpróba
Suzuki Swift (2024) magyar menetpróba
Suzuki Swift (2024) magyar menetpróba
Suzuki Swift (2024) magyar menetpróba
Suzuki Swift (2024) magyar menetpróba
Suzuki Swift (2024) magyar menetpróba
Suzuki Swift (2024) magyar menetpróba
Suzuki Swift (2024) magyar menetpróba
Suzuki Swift (2024) magyar menetpróba

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK:


 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!