Keverékképzés - Malaguti Spectre GP 125 teszt

Vágólapra másolva!
Robogó és motorkerékpár érdekes koktélja a nyolcadliteres Malaguti. Emellett az ára, illetve a fogyasztása is kedvező, ám kell kötni néhány kompromisszumot.
Vágólapra másolva!

Egy kísértetnek (ezt jelenti ugyanis a Spectre név) illene síri csendben érkeznie, ám a kipufogó trombitálását már a szomszéd utcából visszhangozzák a házfalak. Innentől kell még némi idő, mire valóban befut a 9,8 lóerős Malaguti, mely utána a megjelenésével nem okoz csalódást: feszes vonalaival, dekorcsíkjaival és LED-lámpáival egész divatos, ugyanakkor karcsú kétkerekű valami. Az olasz-osztrák márka Kínában gyártott gépe orrkialakítása, nyerge és idomai alapján modern robogónak tűnhetne, profilból nézve azonban rögtön látszik a turpisság: a motorja nem a hátsó kerék mellett, hanem középen lakik, ráadásul a szokásos CVT helyett ötfokozatú lábváltó kapcsolódik hozzá.

Malaguti Spectre GP 125 teszt, motorteszt, A2-es jogosítvány, Malagutiteszt
Látványra inkább robogó, műszakilag motorkerékpár a GP 125. Elöl klasszikus teleszkópvilla, hátul központi rugóstag simítja ki (egész jól) az úthibákat
Fotó: Stefler Balázs / Stefler Balázs

Ezzel bizony a Spactre az Ázsiában kedvelt – olykor egyész családokat mobilizáló - underbone felépítésű motorkerékpárok családjába tartozik, és menet közben hamar kiderül, melyek a mifelénk szokatlan konstrukció előnyei. Mivel kicsik a rugózatlan tömegek és jókorák (elöl-hátul 17 colosak) a kerekek, 

ügyesen kisimítja az úthibákat, nagy hasmagasságával járdára álláskor, vagy akár enyhe terepen is elboldogul.

Karcsúsága, nagy szögben elfordítható kormánya és 125 kilós pehelysúlya miatt lehetetlen helyeken, például bedugult kocsisorok között is jól manőverezhető. Bár a GP 125-ből hiányzik az ABS, hatalmas első tárcsákkal felvértezett, kombinált fékrendszere meglepően hatékonyan lassítja.

Malaguti Spectre GP 125 teszt, motorteszt, A2-es jogosítvány, Malagutiteszt
Gyakran körváltósak az Ázsiában népszerű underbone vázú motorok, ez szerencsére klasszikus szekvenciális erőátvitelt kapott, öt sebességfokozattal. 10 Nm a léghűtéses motor nyomatáka
Fotó: Stefler Balázs / Stefler Balázs

Hidegen kissé nehezen indul, utána lelkesen lát munkához a befecskendezős, léghűtéses, egyhengeres motor, mely szerény teljesítménye dacára a már említett öblös hangzás, illetve a manuális váltó miatt egész jó szórakozást kínál. Ha friss A1-jogsis, 16-18 éves srácok lennénk, aligha unnánk meg az örökös leszabályzásig forgatást, majd felkapcsolást, de a napi nagyvárosi ingázáshoz azért nem elhanyagolható kényelmi előnyt nyújtanak a hagyományos, CVT-s robogók. Ami az elővárosi szakaszokat illeti, nagyjából 85 km/h-ig van elemében a Malaguti (a vége szűken 100), de hát a többi 125-ös sem túrázásra való, és e műfajban remek a 2 liter körüli valós átlagfogyasztás.

Malaguti Spectre GP 125 teszt, motorteszt, A2-es jogosítvány, Malagutiteszt
Olaszos életöröm, kevesebb mint 10 lóerővel: fő helyre került az analóg fordulatszámmérő. Mellette inverz kijelző tájékoztat a sebességről és néhány további alapinformációról
Fotó: Stefler Balázs / Stefler Balázs

Mindez a korrekt, 1,1 millió forintos ár, illetve a nem éppen komplex technika várhatóan szerény szervizigényével együtt kedvező kilométerköltséget ígér, aminek fényében megbocsátható, hogy a felszereltségből az időmérő óra és az elakadásjelző (más felfogásban megköszönő-gomb) is kimaradt. 

Nagyobb probléma, hogy a nyereg alatt nincs tárolóhely, és még konzol sem kapható egy külső doboz rögzítéséhez,

így marad a hátizsákos hurcolkodás. Jól mutatja a fejlődő piacok igényeit, hogy a középállvány és a berúgókar viszont alapáras – ezzel nálunk az „öreg motorosok” szimpátiáját is kivívhatja, a málházásra pedig (például pecázásnál) születhetnek kreatív ötletek, mint anno az MZ-s vagy czetkás időkben. A továbbiakban beszéljenek róla a fényképek:

Malaguti Spectre GP 125 teszt, motorteszt, A2-es jogosítvány, Malagutiteszt
Egyik lábat átlendítve szállhatunk fel a talajtól 78 centire lévő nyeregbe. Sajnos nincs alatta tároló, további ergonómiai hiba a mélyre tett indexkapcsoló – eleinte sokat dudáltunk véletlenül
Fotó: Stefler Balázs / Stefler Balázs
Malaguti Spectre GP 125 teszt, motorteszt, A2-es jogosítvány, Malagutiteszt
Két nyitott rekeszt alakítottak ki az idom vezető felőli oldalán, a balba még USB-töltőcsatlakozó is került, de menet közben nem mernénk benne okostelefont vagy pénztárcát tárolni
Fotó: Stefler Balázs / Stefler Balázs
Malaguti Spectre GP 125 teszt, motorteszt, A2-es jogosítvány, Malagutiteszt
Túlméretezett, de soha rosszabbat: 320 mm-es tárcsa lassít elöl, kétdugattyús nyereggel. A nagy kerekek ideálisak rossz utakra; a hátsó féket nagymotorhoz illően pedállal működtetjük
Fotó: Stefler Balázs / Stefler Balázs
Malagutiteszt
Minden lámpa és index LED-es, a gumik szélességét nem vitték túlzásba: elöl 90, hátul 120 mm-esek. Meglepően sportos a kipufogó; sajnos felárért sincs konzol top case felszereléséhez
Fotó: Stefler Balázs / Stefler Balázs

Ahogy korábban a Phantom, úgy most a Spectre típusnéven is osztozik az Rolls-Royce-szal az olasz-osztrák robogógyártó.

Malaguti Spectre GP 125 teszt, motorteszt, A2-es jogosítvány, Malagutiteszt
Malaguti Spectre GP 125 teszt, motorteszt, A2-es jogosítvány, Malagutiteszt
Malaguti Spectre GP 125 teszt, motorteszt, A2-es jogosítvány, Malagutiteszt
Malaguti Spectre GP 125 teszt, motorteszt, A2-es jogosítvány, Malagutiteszt
Malaguti Spectre GP 125 teszt, motorteszt, A2-es jogosítvány, Malagutiteszt
Malaguti Spectre GP 125 teszt, motorteszt, A2-es jogosítvány, Malagutiteszt
Malaguti Spectre GP 125 teszt, motorteszt, A2-es jogosítvány, Malagutiteszt
Malaguti Spectre GP 125 teszt, motorteszt, A2-es jogosítvány, Malagutiteszt
Malaguti Spectre GP 125 teszt, motorteszt, A2-es jogosítvány, Malagutiteszt
Malaguti Spectre GP 125 teszt, motorteszt, A2-es jogosítvány, Malagutiteszt
Malaguti Spectre GP 125 teszt, motorteszt, A2-es jogosítvány, Malagutiteszt
Malaguti Spectre GP 125 teszt, motorteszt, A2-es jogosítvány, Malagutiteszt
Malaguti Spectre GP 125 teszt, motorteszt, A2-es jogosítvány, Malagutiteszt
Malaguti Spectre GP 125 teszt, motorteszt, A2-es jogosítvány, Malagutiteszt
Malaguti Spectre GP 125 teszt, motorteszt, A2-es jogosítvány, Malagutiteszt

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK:


 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!