A raliautókkal szerzett tapasztalatok is segítenek a városi áruszállítás kihívásainak megoldásában

Fotó: Elm Mobility / eimear hyland
Vágólapra másolva!
Az Elm Mobility nevű startup a Prodrive segítségével készítette el Evolv nevű teherszállítóját, amellyel a városi futárok életét akarják megkönnyíteni.
Vágólapra másolva!
Fotó: Elm Mobility / eimear hyland

Jobb híján a városokban is viszonylag nagy méretű járművekkel végzik a futárok a kézbesítéseket, mert egyszerűen nincs olyan jármű a piacon, amely erre a feladatra lenne kitalálva. Itt jön a képbe a brit ELM Mobility nevű startup, amelynek Evolv nevű áruszállítója erre lett kitalálva. Az L7e mopedautók közé tartozó jármű a piacon lévő áruszállítókhoz képest sokkal kisebb alapterületen kínál 4 köbméteres rakteret (amiben elfér egy EUR-raklap), a jármű hossza 3,24 méter, szélessége 1,45 méter, magassága 2,15 méter és 7,8 méteres átmérőjű a fordulóköre. A többi közlekedő számára ez azt jelenti, hogy nem egy teljes, csak egy fél sávot blokkol a járművét magára hagyó futár, illetve nagyobb eséllyel talál legális parkolóhelyet.

Fotó: Elm Mobility / eimear hyland

Az ELM Evolv prototípusának kerékre állítása mindössze 12 hónap alatt történt meg, ami nagyban köszönhető annak, hogy az egyébként ralipályákról ismerős Prodrive segített a fejlesztésben. A jármű tömege 850 kg – ebből 250 kg az akkumulátor –, a teherbírása a sofőr mellett 500 kg. Ez utóbbi úgy oszlik meg, hogy a középső raktérben 300 kg, a hátsó kerekek feletti raktérben 200 kg áru szállítható. Különösen nagy méretű ablakfelületek veszik körbe a sofőrt, hogy az könnyebben lássa a gyalogokat, kerékpárosokat, rollereseket, a központi vezetőülés mindkét oldalról megközelíthető, és egyben minden piacon forgalmazhatóvá teszi a járművet.

Fotó: Elm Mobility / eimear hyland

Az ELM Mobility úgy számol, hogy 2028-ban kezdik meg az Evolv sorozatgyártását, nagyjából 25 000 fontos indulóáron kínálják majd az alaptípust – ételszállításhoz hőszigetelt illetve hűtött raktér is elérhető lesz. Az igényekhez igazodik az akkumulátor, ami legfeljebb 20 kWh kapacitású lehet, ezzel 160 km-es hatótávolság lesz realizálható, a csúcssebesség az L7e szabályokhoz igazodva 80 km/óra. Az akkumulátorok és a fedélzeti töltő még nincs véglegesítve, de úgy számolnak, a legnagyobb kapacitásnál is kevesebb, mint 2 óra alatt elérhető lesz a 20-80%-os töltés Type-2-es csatlakozással az ELM Evolv esetén, tehát nem kell egy teljes műszakot töltésre fordítani.
 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!