Böngészni a használt autók kínálatában, majd megvásárolni a kiszemelt járművet némelyeknek nyűg, másoknak örömteli elfoglaltság, de hozzáállástól függetlenül igaz, hogy ha nem vagyunk elég körültekintők, könnyen áldozattá válhatunk - több százezer vagy akár millió forint sorsáról is dönthet a csalók leleplezése. A használt autók piacán ugyanis továbbra is igen elterjedtek a kisebb vagy nagyobb átverések, nem véletlen az sem, hogy egy felmérés szerint az online vásárlások buktatóit jobban ismerő, fiatal generáció bizalmatlanabb az eladókkal szemben (a 25–34 év közöttiek mindössze 17,9%-a bízik a használt autók eladóiban).
Kevés kivételtől eltekintve (például rokoni vagy baráti körből ismert előélet) egyik legfontosabb lépés használt autók vásárlásakor, hogy a jármű múltját feltérképezzük, ez az autó leinformálása. Az ügyfélkapuval elérhető JSZP-ben (Jármű Szolgáltatási Platform) sok információt megtudhatunk a kiszemelt autóról, ehhez mindössze a rendszámra van szükség - óvakodjunk, ha az eladó nem akarja megadni a hatósági azonosítót! Mivel a JSZP-ben a korábbi műszaki vizsgán vagy tulajdonváltáskor rögzített egy vagy több kilométeróra-állás is szerepel, ezért a régi neppertrükk, az óravisszatekerés már korántsem akkora sláger, mint korábban – kivéve a frissen importált használt kocsikat.
Szerencsére, ha külföldi kínálatból választanánk, vagy egy pár éve honosított autó lekérdezése a cél, akkor más lehetőségek is vannak a birtokunkban, a CarVertical szolgáltatásának segítségével például a korábbi káresemények sem maradnak titokban, nem is beszélve az esetleges lopás miatti körözésről.
Hasznos, ha van papíralapú vezetett szervizkönyv a kesztyűtartóban,
ám ne feledjük, annak hamisítása sokáig nagy divat volt: az eredeti megsemmisítése után „tiszta lappal” indultak a nepperek, a karbantartási rubrikákat utólag kitöltve és pecsételve szerény óraálláshoz tudtak „varázsolni” makulátlan szervizmúltat.
Jó hír, hogy a digitális verzió már sokkal magasabb fokú biztonságot jelent, ugyanis utóbbiba csak a márkaszervizben tudnak bejegyzést írni. Amennyiben a külföldről behozott autót hivatalos márkaszervizben tartották karban – ez korábbi flottaautók esetében különösen jellemző –, akkor hazai márkaszervizeken keresztül is hozzájuthatunk néhány perc alatt a kívánt adatokhoz. Ha az eladó bármire hivatkozva vonakodik ettől, különösen egy fiatalabb kocsinál, érdemes beszüntetni a tárgyalást. Vajon érdemes ragaszkodni a magánszemély eladóhoz? Nos, aligha, már itthon is az újan eladott autók nagy része céges vásárlóhoz kerül; inkább a sok kézen átment „kulcsos kocsikkal” érdemesebb óvatosnak lenni.
Döntő fontosságú az első találkozás a kiszemelt járművel, ám célszerű érzelmi helyett racionális síkra terelni a folytatást, vagyis szükséges a vásárlás előtti átvizsgálást. Mivel a legtöbb laikust könnyű megvezetni, érdemes egy rutinos autórevizort felfogadni, aki az eladó által jelölt helyszínen felméri a kocsit, diagnosztizál - ez bagatell tétel ahhoz képest, ha később egy rejtett hibát kell javítani. Az is egyre gyakoribb, hogy az eladó és a vásárlójelölt közösen egyeztetnek egy szervizidőpontot általános ellenőrzésre. A kisebb műhelyek mellett számos nagy szakszerviz is vállal vásárlás előtti átfogó állapotfelmérést - nagyságrendileg egy tank benzin árával kell számolni.
Ha valaki nem élne ezekkel a szolgáltatásokkal, annak is érdemes egy kontroll-listát készítenie, célzottan 5 fő pontba szedve az autó állapotfelmérés lépéseit, az alábbiak szerint:
A motorteret mindig tüzetesen át kell nézni olajfolyás után kutatva, és az olajsapka mögé is érdemes bekukkantatni, hiszen, ha ott fehér trutyit találunk, alighanem víz került az olajba. Sajnos nehéz felderíteni a motor valódi olajfogyasztását, és műszerek nélkül leginkább a rendellenes zajokra tudunk csak figyelni. Ellentétben a hiedelmekkel, a bőrkormány kopottsága leginkább nem a sofőr szokásaitól és a gyűrűinek számától, hanem az izzadságának kémiai összetételétől függ, a pedálgumi és az ülés állapota gyakran többet elárulhat az elhasználtság fokáról – ami nem feltétlenül jár sok-sok kilométerrel, hanem okozhatják a gyakori és rövid városi utak is.
Kritikus pont a korrózió, fontos a kritikus részeket (küszöbök, sárvédők stb.) alaposan átnézni, a friss fekete alvázvédő pedig intő jel lehet, sokszor az ilyen eljárásokkal próbálják álcázni a rozsdás felületeket. Aki festékvastagság-mérővel szeretné átvizsgálni a kiszemelt járművet, annak érdemes észben tartani, hogy
mérésnél a szakszervizek nem az abszolút értéket nézik, hanem azt, hogy az elemek mennyire egyformák ebből a szempontból.
300 mikronig elfogadható gyárinak egy fényezés, a fehér és a kék autókon általában vastagabbak a rétegek. Régen amúgy a német modelleknél a csomagtérfedél és a motorháztető vastagabban volt fújva, ma már ez nem jellemző.
Szintén nem elhanyagolható a gumiabroncsok ellenőrzése. Nemcsak a profilmélységet, hanem a gyártási dátumot is érdemes megnézni (az oldalfalon ellenőrizhető, DOT-szám), hiszen egy kopott vagy elöregedett, megkeményedett abroncs cseréje nagyobb tétel. Manapság már átlagautókon is gyakran találkozunk nagy méretekkel, például sok kis- vagy kompakt szabadidő-autón 18 colos abroncsok feszülnek, ennek a lecserélése pedig aligha kivitelezhető 150 ezer Ft-os befektetés alatt. Még egyszer hangsúlyozzuk, hogy a korábbi töréskárok, a motor esetleges hibái és más csapdák elkerülésére a szervizes vagy revizoros átvizsgálás nyújt csak megnyugtató megoldást.
Tisztességtelen eladók gyakran adnak fel kihagyhatatlan vételnek tűnő autóhirdetéseket. A potenciális vevőket igyekeznek meggyőzni, hogy még azelőtt utalják át a vételár összegét, hogy hozzájutnának a járműhöz, amely egy távoli helyen parkol. Az adásvételt sürgetve nemegyszer úgy gyakorolnak nyomást a vevőkre, hogy jelzik, már mások is érdeklődnek az autó iránt. Miután az átutalás megtörtént, a pénzt felveszik, eltávolítják a hirdetést, és örökre eltűnnek. Az is egyre gyakoribb, hogy a csalók gyakran hamis, látszólag autókereskedéssel foglalkozó webhelyeket hoznak létre, ahol a rendkívül csábítónak álcázott ajánlatokat meghirdetik.
Ezek az internetes felületek sokszor a megtévesztésig hasonlítanak a jól ismert használt autó kereskedői hálózatok vagy márkák weboldalaihoz, mivel szinte ugyanazokat a hivatkozásokat alkalmazzák. Amikor az ügyfelek rátalálnak a vonzó lehetőségre és kapcsolatba lépnek az úgynevezett eladóval, kiderül, hogy előre kell fizetniük a járműért – márpedig, ha így tesznek, örökre búcsút mondhatnak a pénzüknek.
Intő jelnek kell tekintenünk azt is, ha az eladó nem fogad el banki átutalást,
és inkább egy nemzetközi pénzküldő szolgáltatáson keresztül történő fizetést részesít előnyben. Hamis személyazonosító igazolványokkal ugyanis a csalók hozzájuthatnak a pénzünkhöz, az autót viszont soha nem fogjuk látni, a leleplezés esélye pedig csekély.
Az autó adásvételhez nincs szükség ügyvéd közreműködésére, csupán két tanúra. Rögzíteni kell az okiratban a gépjármű legfontosabb adatait, a rendszámot, az alvázszámot és a kilométeróra állását. Biztosítást kell kötni a járműre, eredetiségvizsgálatra is szükség van (ennek esetleges sikertelensége, például olvashatatlan alvázszámnál problémát okoz), majd a tulajdonjog hivatalos bejegyeztetésére, vagyis az átírásra a vevőnek 15 nap áll rendelkezésére. Ezek, és a vagyonszerzési illeték befizetése után állítja ki a kormányhivatal az új forgalmi engedélyt, a törzskönyv két héttel később jön postán.
Arra is figyelni kell, hogy a kereskedésben kit írnak be eladóként az adásvételi szerződés nyomtatványába. Ha papíron nem a kereskedőtől, hanem a korábbi tulajdonostól vesszük meg az autót (a bizományos eladás gyakori), probléma esetén sokkal nehezebben tudunk nála bármit is elérni. A kereskedőre ugyanis más kellékszavatossági szabályok, és vitás ügyben bizonyítási kötelezettségek vonatkoznak, mint egy magánszemély eladóra. Látva a magyar autóállomány jelentős külföldi használtimport-hányadát, még nagyobb óvatosságot igényel egy másik neppertrükk típus, a külföldi eladó adataival és aláírásával előre félig kitöltött szerződés: így később esélytelen kárigényt érvényesíteni.
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK: