Sármos francia csábító, kisebb jellemhibákkal – Renault Rafale E-Tech full hybrid 200 teszt

Fotó: Csudai Sándor - Origo
Vágólapra másolva!
A Renault új zászlóshajója kívül akkora, mint egy BMW X4-es, belül pedig, mint egy X6-os, de csak annyiba kerül, mint egy X2-es. Mindezek alapján az év ajánlatának tűnhet, ám azt sem árt tudni róla, hogy csak három hengerrel kapható, és hogy a franciás kényelem ígéretét nem tudja 100 százalékig beváltani.
Vágólapra másolva!
Fényes fekete a küszöb és a lökhárítók alsó része, hogy optikailag alacsonyabbnak látszódjon az amúgy 1,61 méter magas Renault
Fotó: Csudai Sándor - Origo / Csudai Sándor - Origo

Évtizedek óta kitartóan próbálkozik a Renault, hogy a német prémiumgyártókat megszorítsa az ő vadászterületükön, a felső-középkategóriában, ami nem egyszerű feladat, már csak a francia autókra vonatkozó régi előítéletek miatt sem. 

Eddig az volt a taktika, hogy a nagy Renault-kban mindig volt valami furaság, csavar, amivel kitűnhettek az unalmas németek közül.

A 16-os, a 30-as, a „beszélő” 25-ös és a Safrane például ferdehátú, ötajtós karosszériával jött ki, ami merész húzás volt a szigorúan négyajtós (esetleg kombi) német konkurencia ellen. Bár a Safrane még 263 lóerős biturbó V6-ossal is kapható volt, inkább a kényelem volt a fő aduja, amit a szintén ötajtós, de merész formájú utódról, az ezredfordulón érkezett, sikertelen Vel Satisról is elmondható volt. 

Renault zászlóshajók a Frégate-tól a Rafale-ig, az 50-as évektől napjainkig
Fotó: Renault

Utóbbival azonos műszaki alapokra építkezett az Avantime, amellyel a kupé buszlimuzin kategóriát próbálta megteremteni a Renault – még mérsékeltebb sikerrel, amit a 9000-nél kevesebb legyártott példány jelez. Aztán a 2010-es években megérkezett a dél-koreai Samsung által fejlesztett és gyártott négyajtós Latitude, amelynek egyetlen különlegessége az ionizáló klímaberendezése volt, de ez sem mentette meg a totális érdektelenségtől. Sokkal jobb próbálkozás volt francia fejlesztésű Talisman 2015-ben, kár, hogy a laikusok rendre összekeverték a jóval olcsóbb Mégane-nal.

Azonos alapokra épül, mint az Austral és az Espace, de 4 centivel szélesebb a nyomtávja, hogy jobban kanyarodjon
Fotó: Csudai Sándor - Origo / Csudai Sándor - Origo

E cikk alanyával, a Rafale-lal ilyen biztosan nem fog előfordulni, mert ennek formaterve már 

a Gilles Vidal sztártervező által fémjelzett új Renault-formanyelv szerint készült,

tiszta lappal indítva. Kívülről nem látszik, de a testes SUV-kupé műszakilag az Austral és az Espace közeli rokonának tekinthető. Ugyanúgy a CMF-CD platformra épül, mint azok, de mindkettőnél hosszabb és szélesebb; a rugalmasan alakítható, elsőkerekes padlólemezből kihozták a maximumot a francia mérnökök (pont úgy, mint a kisautó platformos, de alsó-középkategóriás Symbioz esetében).

Hogy néz ki a legnagyobb Renault?

A Rafale név tisztelgés a Caudron-Renault C460 Rafale nevű, 1934-es, 505 km/h-s sebességével rekordot felállító, Renault-motoros vadászgép előtt
Fotó: Csudai Sándor - Origo / Csudai Sándor - Origo

Vidal 2020 előtt a PSA-nál alkotott, és nem is lehet letagadni, hogy ne lenne némi hasonlóság a Rafale és a Peugeot 408 között. Mindkettő egy kb. 4,7 méter hosszú emelt, ötajtós kupé, de a Renault egy hajszállal nagyobb, drabálisabb, pont annyira, hogy egy Audi Q5 Sportback, BMW X4 vagy Mercedes GLC Coupé mellett se kelljen szégyenkezni vele. Most tehát biztosra mentek a Renault-nál: nem kísérleteztek új karosszériaformával, hanem a mai legmenőbb kategóriát, az emelt terepkupékét célozták meg vele. 

Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Oldalról kék, szemből fekete a különleges hűtőmaszk
Fotó: Fotó: Csudai Sándor -  Origo / photo: [ Sandor Csudai ] www.csudaisandor.com

Szépen váltakoznak a konvex és konkáv felületek az ajtókon, mutatós a kézírás-stílusú típusjelzés a csomagtérfedélen és a milliónyi Renault-rombuszból kirakott, oldalról nézve színesnek látszó 3D-s hűtőmaszk, de határozottan húzták meg az elöl-hátul LED-es lámpák vonalait is. Alapáron 20 colosak a kerekek (245/45-ös gumikkal), hogy szépen kitöltsék a hatalmas kerékjáratokat, és a karosszéria arányai is rendben vannak, jól mutat a lemezeken a 340 ezer forintba kerülő Alpine kék fényezés, amelyet mattban is lehet kérni (csak a lángvörös színnek nincs felára).

Milyen belül?

Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Körülöleli a vezetőt a sok képernyő, a minőség példás
Fotó: Fotó: Csudai Sándor -  Origo / photo: [ Sandor Csudai ] www.csudaisandor.com

A belső tér ismerős lehet az Austral és Espace tulajdonosok számára, bár ez nem feltétlenül rossz dolog, mert a minőség közel van a prémium szinthez. Az egyik újdonság az Scénicből átvett okos hátsó kartámasz, amely egy pár pohártartót, két USB-C portot két kisebb rekeszt és két tablet/mobiltartót foglal magába az unatkozó gyerekek kedvéért. 12,3 colos a fektetett digitális műszerfal-kijelző, és 12 colos az álló helyzetű érintőképernyő, amelyen 

a Google operációs rendszere fut

mobiltelefonos kezelhetőséggel, szép grafikával, remek felbontással és 50-féle támogatott alkalmazással. Szerencsére a klímapanel külön fizikai gombokat kapott a képernyő alatt, a menetirányt pedig az egyik jobb oldali bajuszkapcsolóval kell kiválasztani.

Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
A kormány mögötti fülek nem sebességváltásra, hanem a fékenergia-visszatáplálás szabályozására szolgálnak három lépésben, egypedálos mód nincs
Fotó: Fotó: Csudai Sándor -  Origo / photo: [ Sandor Csudai ] www.csudaisandor.com

Rengeteg puha műanyag és ízléses díszítés (pl. francia trikolor varrás) emeli a hangulatot, kemény műanyagok csak az alsó fertályon fordulnak elő. Igényes részlet – esprit Alpine felszereltség esetén – a kék filccel burkolt ajtózseb, amelyben nem zörögnek a holmik, de ennél is menőbb az ülés felső részén lévő, a hangulatfény beállított színében pulzáló Alpine logó. A térkínálat a kupés tetővonal ellenére is több mint jó, ami főként a 2,74 méteres tengelytávnak köszönhető. 

Még panorámatetővel is bőséges fejtér áll rendelkezésre egy 180 centiméteres számára elöl és hátul is,

és a lábtérre sem lehet panasz (hátul akár 30 centi is lehet). A csomagtartó is tágas a maga 528 literével, de több mint 100 litert veszít, ha a nagy akkus plug-in hibrid hajtást választjuk.

Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Kényelmesek és jó oldaltartásúak a hatalmas első ülések, az Alpine logó háttérvilágítást kapott
Fotó: Fotó: Csudai Sándor -  Origo / photo: [ Sandor Csudai ] www.csudaisandor.com

A 600 ezer forintba kerülő, 1,64 négyzetméteres Solarbay napfénytetőnek nincs elhúzható rolója (amivel 3 centi fejteret nyertek az utasok), mert az üvegre felvitt folyadékkristályok molekuláris szerkezete elektromos áramra reagál. A kilenc szegmensre osztott felület igény szerint opálossá, átlátszatlanná tehető egy kapcsolóval (vagy hangutasítással, a Google Assistant segítségével), így másodpercek alatt védelmet kaphatunk a napsugárzás ellen.

Mit tud a technika?

Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
130 lóerős az 1,2-es benzines, a hozzá kapcsolt villanymotor ehhez még 68-at ad hozzá
Fotó: Fotó: Csudai Sándor -  Origo / photo: [ Sandor Csudai ] www.csudaisandor.com

Az „öntöltő” Rafale E-Tech egy 130 lóerős, 1,2 literes, háromhengeres turbófeltöltős benzinmotort kombinál egy 68 lóerős „hajtó” villanymotorral, valamint egy másik, kisebb (34 lóerős) villanymotorral, amely a motorindításért, a fékenergia-visszatáplálásért, valamint a szinkrongyűrűk és tengelykapcsoló nélküli váltóban a fokozatok kapcsolásáért felel (négy tartozik a benzin, és kettő a hajtó villanymotorhoz). 

A hajtásrendszer 198 lóerős teljesítményt ad le, ami 8,9 másodperces gyorsuláshoz és 180 km/h-s végsebességhez elegendő

az extrák nélkül 1,6 tonnánál könnyebb autóban. Ez a köbcentik és a hengerek számát nézve szép teljesítmény, azonban a prémium SUV kupé kategóriában elég harmatos szint. A leglomhább hasonló BMW, a 184 lóerős X4 20i xDrive például 8,4 másodperces gyorsulással és 215 km/h-s végsebességgel rendelkezik. 

Csendesen suhan, de az úthibákat megérzik az utasok
Fotó: Csudai Sándor - Origo / Csudai Sándor - Origo

Vezetés közben a Renault erősebbnek érződik, mint amire a menetteljesítmények alapján számítottam, mert a rendszernyomatéka tekintélyes 410 Nm, és az alul is erős villanymotor sokat segít be a benzinmotornak, sőt, önállóan is képes hajtani (legfeljebb 130 km/h-val, a kis, 2 kWh-s akku miatt nem tartósan). 

Sokat fejlődött a Renault körmös kapcsolású váltóval szerelt E-tech hibrid rendszere

az 2019-es bemutatása óta: finomabban és gyorsabban mennek végbe a váltások, így az sem zavaró, hogy a vezető nem tud beleszólni. Ami viszont nem változott, hogy néha a legváratlanabb helyzetekben indul be a benzinmotor, hogy töltse az akkut, viszont olyan gondos a hangszigetelés, hogy ez sem túl zavaró. 

Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Hátul óriási a hely, még a fejeket sem kell behúzni
Fotó: Fotó: Csudai Sándor -  Origo / photo: [ Sandor Csudai ] www.csudaisandor.com

Kissé kiszámíthatatlan a hajtáslánc, mert van, hogy a gázpedál legkisebb simogatására már beröffen a kis háromhengeres, máskor meg hiába tapossa az ember a gázt, villannyal megy a Rafale, amíg lehetséges. Nyilván az akku töltöttségétől függ leginkább a pillanatnyi hajtásmód, de ez akkor is megszokást igényel, viszont ami jó, hogy a sebességváltó miatt a fokozatmentes hibridekre jellemző, állandó fordulatszámon történő motorbőgésre és a nyúlós érzésre nem kell számítani gyorsításkor. 

Ha nem is túl fürge, legalább dízelesen takarékos az öntöltő hibrid hajtás:

az autópályát és várost 1:2 arányban tartalmazó tesztúton 6,3 literes átlagfogyasztás jött ki, de spórolósabb stílusban, több lakott területtel talán a gyári 4,7 literes adat sem elérhetetlen.

Van benne egy műszaki különlegesség

Az összkerék-kormányzásnak köszönhetően a fordulókör átmérőke ugyanúgy 10,4 méter, mint a Cliónál
Fotó: Csudai Sándor - Origo / Csudai Sándor - Origo

A hármas Laguna óta megszokhattuk a Renault-tól, hogy a csúcsmodelljeit felszereli összkerék-kormányzással is, ami a Rafale-ból sem hiányzik, és az esprit Alpine felszereltségnél felárat sem kérnek érte (az alap Techno-hoz 650 ezer forint). Kisebb tempónál az első kerekekkel ellentétes irányba (maximum 5 fokban), nagy tempónál az elsőkkel megegyező irányba (1 fokos szögben) fordulnak el a hátsó kerekek egy villanymotoros aktuátor segítségével. 

A vezetőnek 13 (!) lépésben van lehetősége a saját ízlésére hangolni a rendszert,

de nem a kitérés szöge, hanem csak a reakcióidő változik. Az agilisnak mondott szélső értékeknél már meglehetősen idegessé válik a Rafale fara a kanyarokban, az autó természetellenes mozgása ilyenkor kicsit a hipermarketes bevásárlókocsikét idézi. A hosszú, elnyújtott kanyarokban többször is bele kell korrigálni a nagyon direkt áttételezésű, de szintetikus kormánnyal az ívbe, de az tény, hogy roppant fordulékony lesz a 4Control rendszertől a Rafale, és az éles kanyarokat gyorsabban és kisebb dőléssel tudja bevenni, mint a csak elöl kormányzott konkurensek. 

Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Sínautóként fordul, de belül természetellenes érzés, hogy a hátsó kerekek is kormányzottak, főleg a hátul ülőknek
Fotó: Fotó: Csudai Sándor -  Origo / photo: [ Sandor Csudai ] www.csudaisandor.com

Sajnos a Renault nem elégedett meg a négykerék-kormányzással, hanem hatalmas kerekekkel és feszes rugózással is jelezni kívánta, hogy a csúcsmodell a vezetni szerető sofőröknek szól. Ennek eredményeképp a keresztbordákon, kisebb úthibákon, csatornafedeleken bizony ráz az autó, csak akkor válik kellemessé a futás, ha már van egy kis tempó, vagy hosszabb úthullámokkal találkozik a hátul is független futómű. Megoldást jelenthet erre a problémára a kameravezérelt adaptív lengéscsillapítás, amely többek között figyeli az autó előtti útszakaszt is, hogy a burkolat minőségéhez igazítsa a gátlók feszességét. Kár, hogy csak a Rafale PHEV csúcsfelszereltségű (Atelier Alpine) változatához jár ez az aktív futómű, a tesztelt öntöltő hibridhez felárért sem kínálják.

Árak és értékelés

Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Magabiztos a kiállása, a feláras Alpine kék szín jól áll neki
Fotó: Fotó: Csudai Sándor -  Origo / photo: [ Sandor Csudai ] www.csudaisandor.com

Ha valaki egy olyan családi SUV-ot keres, amely sportosan vezethető, a Rafale nem igazán neki való. Pedig jól tapad a kanyarokban, és a négykerék-kormányzás miatt agilisan is fordul, de összességében 

ez egy olyan SUV, amely úgy próbál sportosnak tűnni, hogy valójában nem az.

A közel 200 lóerő nem számít soknak egy ekkora autóban, kézzel váltani nem lehet, és a hibrid hajtás is inkább akkor van elemében, ha takarékosan, a forgalom ritmusát tartva vezet valaki. Nyilvánvaló, hogy a magas építésmód miatt feszes a futómű, aminek bizony a rugózási komfort látja kárát, amely messze van a francia autóktól elvárttól. 

Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Elegáns a kézírás-jellegű típusjelzés
Fotó: Fotó: Csudai Sándor -  Origo / photo: [ Sandor Csudai ] www.csudaisandor.com

Pedig amúgy szerethető autó a nagy Renault, mert igényes a belseje, kényelmesek az ülései, fejlett a technikája, és minden szögből jól néz ki. Még az ára sem eltúlzott, mivel október végéig 17,25 millió forinttól el lehet hozni (Techno felszereltség, 4Control nélkül), utána pedig a bevezető kedvezmény megszűnésével 1,5 milliót fog drágulni. Viszont 

azonos felszereltség esetén csak 1,5 millió forint a 100 km-t elektromosan is megtenni képes PHEV hajtás felára,

így az immár zöld rendszám nélkül jobb vételnek tűnik, mint az öntöltő hibrid. A 6,4 másodperces gyorsulásra képes konnektoros hibridben nem csak a benzinmotor erősebb 20 lóerővel, de a hátsó tengelyre is beépítenek egy 136 lóerős villanymotort, így 300 lóerőre jön ki a rendszerteljesítmény, és szükség esetén megvalósul az összkerékhajtás.

Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.
Renault Rafale, RenaultRafale, teszt, autóteszt, 2024.10.16.

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!