Bizony, a nem-prémium szedánok kihalófélben vannak az európai piacról: az utcaképet évtizedekig meghatározó VW Passat, Ford Mondeo, Mazda6 négyajtós változatait tették múltidővé a gyártóik, nem is említve a korábban leköszönt modelleket. Azonban van egy vásárlói kör, amely továbbra is a konzervatív és elegáns formát tartja a legvonzóbbnak, szem előtt tartva az utastér jó zajszigetelését, az alacsony üléspozíciót és a gazdaságosságot, erre számítva pedig a Toyota nemhogy kivezetné a piacról saját limuzinját, hanem új Camry-generációt mutatott be, egész pontosan a nyolcadikat.
Való igaz, ez a modell jó darabig nem volt kapható Európában, hiszen a hatodik és hetedik generáció 2007-től 2017-ig kimaradt nálunk, csak a tengerentúlon szerepelt. Ott viszont hagyományosan jól:
ezek az autók a használt autóimport során értek partot az öreg kontinensen és jutottak el Magyarországra is,
a mindent kibíró hibrid hajtásukkal. Talán ennek a jelenségnek is köszönhető, hogy a Toyota visszahozta a Camryt kontinensünk középső és keleti régiójába. Nyugaton egyelőre nem lesz, onnan kivezették, csak ha konkrét igény mutatkozik rá, akkor lép a gyártó.
Érdekesen strukturálódott a magyar piac a Camry kategóriájában. Egyrészt ezek kimondottan üzleti autók: 88,4%-ukat céges vásárlók választják. Persze a KKV szektorban is vannak bőven rejtett magánvásárlások, de a felhasználási cél annyira kevert, hogy nem lehet élesen elhatárolni. Szóval a kategóriában eddig a VW Passat volt a topon: tavaly 1182 példányt adtak el belőle, de már csak kombiként kapható az új generáció. A Camry az ötödik volt a sorban, 494 darabos értékesítéssel tavaly, nyomában a BYD Seal, a többiek eladásai erősen elmaradnak az élbolytól. Szóval itt tud hajrázni most a Toyota, bár a céljaik egyelőre szerények, az újdonságból 500 példány eladásával számolnak.
Amellett, hogy elegáns megjelenésű a klasszikus karosszéria, számos előnnyel bír. Áramvonalasabb a kombiknál és főleg a SUV-oknál, így kisebb lehet a fogyasztás. A karosszéria merevebb, ráadásul úgy, hogy könnyebb is: nincs szükség a nagy hátfalajtóra, valamint az amiatti strukturális megerősítésekre. Ha összevetjük a sikeres nyolcadik generációval, láthatjuk, hogy egy ésszerű továbbfejlesztést élt meg a típus. A tengelytáv maradt, így is bőséges elöl-hátul a lábtér. A túlnyúlások nőttek, az első tengely előtt 30, hátrafelé 5 mm-rel. Ez az új forma hozománya, még kedvezőbb légellenállást értek így el.
A gépháztető alatt maradt a kiforrott hibrid hajtáslánc, annak is az ötödik generációja. Új az akku és a menedzsment, csökkentett tömeggel; a rendszerteljesítményt 218-ról 230 lóerőre növelték, ezzel (és a hajtás módosításával) a 0-100 km/h sprintidő 7,9 másodpercre javult. Közben az átlagfogyasztást 5,1-5,3 literre szorították, és a CO2-kibocsátás is bő 20%-kal mérséklődött. Egyébként a Camry vezetési szempontból hozza azt, amit megszoktunk tőle az elmúlt évtizedekben: stresszmentes, minden kezelőszerv a helyén van, bőséges a helykínálat, kényelmesek az ülések.
Kiszámíthatóan reagál a hibrid hajtásrendszer, az erőfolyam sima átmenetű, és igen csendes az utastér. Emellett a kilátás is jó a vezetőülésből,
kanyarokban jóindulatú a fronthajtású, a SUV-okhoz képest alacsony tömegközéppontú Camry,
az egyenesfutása pedig kiváló. A négyajtós üzleti jelleghez mérten egyetlen kritikát fogalmazhatunk meg, mégpedig a kicsit feszes rugózást. Persze a digitális világ térhódításával elvárt felszerelések sem maradhattak el, gondolunk itt a 12,3 colos középső érintőképernyőre, illetve a 7 vagy 12,3 col átmérőjű kijelzőn megjelenő műszeregységre.
Felhőalapú navigáció, telefontükrözés és magasabb felszereltségnél Nanoe klíma szolgálja ki a mai igényeket, illetve rengeteg kötelező vagy választható vezetéssegítő rendszer is. Utóbbi miatt valami mindig csippan, villog, hogy figyelmeztessen - aki szeret vezetni, vélhetően deaktiválja a segédek javát. Ezzel persze a Camry nincs egyedül a mai autók között, az árával viszont mindenképp: a Comfort belépőmodellt a flottavásárlók számára igen jutányos 13,99 millió forinttól elérhetővé tették, és a fullos felszereltségű Executive kivitel ára is éppen csak átbillen a 20 milliós határon.
Több mint negyven éve indult el meghódítani Amerikát
1983-ig nyúlik vissza a Camry története, igaz, első generáció csak három évig volt a kínálatban. Az akkori USA-divat szerint rajzolt kockaformát váltotta egy vagányabb típus, amely 1987-től 1991-ig szerepelt, és különleges kombi verzióban is készült. A japánokra jellemző gyors típusváltásokkal 1992-ben jött a harmadik generáció (1996-ig), majd érkezett a 2001-ig gyártott „csíklámpás” Camry. Utóbbi Európában 2,2-es sornégyes és 3,0 literes, V6-os motorokkal került piacra. 2002-től négy éven át egy gömbölyített modell állt a szalonokban, majd a következő két generáció távolmaradt a magyar piacról, csak szürkekimportban jött pár példány. 2018-ban tért vissza a típus hibridként, ennek alaposan továbbfejlesztett változata a most bemutatott autó.
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK: